Studenten schudden de Limburgse journalistiek op

Bij Dagblad de Limburger in Sittard hebben studenten van de Maastricht Academy of Media, Design and Technology hun eigen vleugel om te experimenteren. Projectleider Raoul Boers: ”Met Media Valley willen we de journalistiek vernieuwen en de betrokkenheid van burgers bij het nieuws vergroten.”

Er is net een wisseling van de wacht geweest bij het Limburgse innovatieproject Media Valley. Studenten van de Maastricht Academy of Media, Design and Technology hebben de minor afgerond waarin ze een half jaar bij Dagblad de Limburger aan multimediale verhalen hebben gewerkt.

Bruikbaar product

Raoul Boers, sinds 1 februari projectleider, zag een paar mooie producties voorbijkomen. ”Bijvoorbeeld van twee studenten die zich afvroegen hoe Airbnb in andere landen wordt ontvangen. Zijn de reacties daar net zo negatief als in een stad als Amsterdam? Ze zijn naar Warschau afgereisd om daar een interactieve documentaire te maken, binnenkort te zien via Dagblad de Limburger.”

De studenten hebben inmiddels plaatsgemaakt voor een nieuwe groep minorstudenten en een groep van zes afstudeerders. Die schrijven bij Media Valley niet alleen hun scriptie, maar leveren ook een bruikbaar product op. Zo onderzocht een student vorig jaar de verhouding tussen Limburgse media en jongeren. Dat leverde een podcast op over het Limburgse medialandschap. En dit jaar verdiept een student zich bijvoorbeeld in drones en 360-gradenbeelden om de nieuwe kabelbaan die de gemeente wil aanleggen in beeld brengen. Augmented reality als nieuwe vorm van storytelling.

Media Valley is nu een jaar bezig. Het is één van de drie samenwerkingsprojecten die in november een subsidie kregen van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek om de regionale journalistiek te versterken. Daarnaast krijgt het project ook subsidie van de provincie Limburg, naast Friesland de enige Nederlandse provincie die mediaprojecten ondersteunt.

Relevante cases

Binnen Media Valley werken Dagblad de Limburger en ZUYD Hogeschool met ondersteuning van de gemeente Sittard – Geleen aan journalistieke vernieuwing. De hogeschool zorgt voor onderwijs en begeleiding, de krant biedt de professionele verankering.  Boers: ”Redactieleden treden op als coaches, de mediagroep draagt relevante cases aan en biedt een platform waarop studenten hun content kunnen publiceren.”

Studenten hebben bij de krant hun eigen vleugel om te experimenteren, bijvoorbeeld met de nieuwste apparatuur op het gebied van vormgeving en een virtual-realityhoek. Boers: ”Wat ze maken hoeft niet per definitie geschikt te zijn voor De Limburger maar we willen wel proberen de studenten nog meer een podium te bieden op de site en in de papieren editie. Daarnaast willen we kijken of designstudenten op de redactie bestaande verhalen kunnen omzetten in multimediale producties, ”

Wij leiden onze studenten niet op tot journalisten

Experimenteren met nieuwe technologieën vormt een belangrijk onderdeel van het project, vertelt Boers. ”Wij leiden onze studenten niet op tot journalisten. Maar ze zijn wel heel goed op het gebied van ict, design, kunst en beeld. Ze kunnen verhalen vertellen in nieuwe vormen. Eén van de dingen die we willen doen is werken met immersive journalism: het publiek onderdompelen in verhalen met behulp van 360-gradenvideo’s. Het staat nog in de kinderschoenen, maar we hebben de ambitie om nieuwsfeiten zo te reconstrueren dat mensen die kunnen herbeleven alsof ze er zelf bij waren.”

Journalistiek democratischer maken

Een ander doel van Media Valley is het verbeteren van sociale cohesie in de maatschappij met behulp van journalistieke middelen. Boers: ”Smart Citizenship is voor ons een speerpunt. We willen de journalistiek democratischer en toegankelijker maken, door meer de interactie te zoeken met het publiek.”

Eén van de projecten waarmee Media Valley aan de gang wil is het creëren van een fijnmazig netwerk van nieuwsgaarders. ”Daarvoor willen we in gesprek met lokale omroepen en bibliotheken. We denken aan een experimenteeromgeving op buurtniveau op basis van mobiele journalistiek en met hulp van burgerjournalisten en hyperlocals: zo hoor je meteen wanneer er iets aan de hand is en weet je wat er speelt in de regio. Studenten journalistiek en CMD kunnen op die manier ervaring opdoen met lokale journalistiek.”

Academische spin-off

Boers heeft het stokje overgenomen van zijn voorganger, kwartiermaker Tom Janssen. ”Aan mij de taak om de experimenten die het afgelopen jaar zijn uitgevoerd, om te vormen tot een meerjarig programma. Daar krijgen in ieder geval de minoren een plek in, waarin de studenten content creëren en mooi gemaakte mediaproducties afleveren. Daarnaast vind ik het belangrijk dat er formats worden ontwikkeld en getest, bijvoorbeeld: hoe maak je de beste crossmediale productie? En dan is er nog wat ik de academische spin-off noem: het publiceren van onderzoek naar de rol van de journalistiek. Bijvoorbeeld naar een fenomeen als factuality: het verschil tussen werkelijkheid en opvattingen.”

Daarnaast heeft Boers zijn blik gericht op een Europese samenwerking. ”We willen ook graag onze euregionale functie oppakken. We zitten natuurlijk in het zuidelijkste puntje van Nederland, maar tegelijkertijd ook in het hart van Europa. We willen graag met behulp van een Europese subsidie een virtual reality lab opzetten met collega’s uit Duitsland, Scandinavië en de Baltische staten. We zijn nu aan het uitzoeken of dat kan. Wanneer dat lukt, kunnen we straks studenten trekken uit heel Europa.”

Foto door Harry Heuts

Over Esther Van der Meer

Esther van der Meer studeerde Nederlands en Journalistiek in Groningen. Ze werkte tien jaar bij Dagblad van het Noorden en geeft nu les aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden.

Reageer

Geef een reactie

*