Acht handige tips voor wie subsidie wil aanvragen voor onderzoeksjournalistiek

tips subsidie onderzoeksjournalistiek

Het is nog tot en met 15 september mogelijk om een aanvraag in te dienen voor de tweede ronde van onze regeling onderzoeksjournalistiek. Ervaring leert dat dat nog niet zo eenvoudig is. Hoe je precies een goede aanvraag schrijft, laat zich moeilijk in een lijstje vatten. Toch waagde projectleider Steffan Konings zich eraan.

1. Wees flexibel

Het draait niet om zo precies mogelijk een plan uitvoeren, maar veel meer om zo snel mogelijk leren wat er goed aan is en wat verandering behoeft. Plan alleen als basis.

2. Maak iets voor iemand

Uiteindelijk is het doel van de regeling om van waarde te zijn voor inwoners van het land door in hun belang de macht te controleren. De focus binnen journalistiek gaat vanzelfsprekend naar het produceren van waardevolle verhalen. Deze hebben vooral waarde wanneer ze iemand bereiken. Niet per se zo veel mogelijk bereik, maar het juiste bereik. Het belangrijkste is uiteindelijk dat mensen iets in handen hebben waarmee ze beter beslissingen kunnen nemen. Beeld je daarom goed in voor wie je iets maakt, voor wie je iets wilt betekenen en laat dat leidend zijn in je aanvraag.

3. Experimenteer

Een donatieknop bouwen heeft pas zin als je genoeg signalen hebt dat er mensen willen doneren. Een nieuwe website is pas nodig als de oude niet meer werkt. Houd het project lichtvoetig, probeer zo snel mogelijk veel te leren en investeer pas wanneer je voldoende signalen hebt dat ergens aan behoefte is. Als iets niet werkt, probeer wat anders.

4. Maak het overdraagbaar

Als je je project zo inricht en vastlegt dat het repliceerbaar is, dan heeft het waarde voor de hele sector! Of het nu slaagt of mislukt.

5. Doe waar je zin in hebt

Misschien wel het allerbelangrijkste: zorg dat je een plan schrijft waarvan je zin krijgt om het uit te voeren. Doe hierbij geen concessies en wees eigenwijs. Als jouw ideeën niet lijken te passen bij de regeling, vraag of dat inderdaad zo is. Maak een goede afweging of het de tijd waard is om een aanvraag te schrijven (en te laten beoordelen).

6. Werk samen

De tijd dat onderzoeksjournalisten zich in een hokje opsloten en bang waren dat de concurrentie met de scoop ervandoor gaat, heeft langzaam plaatsgemaakt voor redacties die samenwerken. Waarom zou je het zelf doen, als anderen er ook al mee bezig zijn. Voorkom dubbel werk, profiteer van elkaars kennis, kunde en netwerk!

7. Formuleer heldere doelen

Dit klinkt als een inkopper maar is dat allerminst. Doelen opstellen, meten, het managen van een project: het is niet per se iets dat onderzoeksjournalisten leuk vinden (en doorgaans blinken ze er ook niet uit). Niet gek: het vereist weer andere specifieke vaardigheden dan tegels lichten.

Als je je doelen meetbaar maakt, weet je beter waarmee je door moet gaan en – nog belangrijker – wanneer je ergens mee moet stoppen en iets moet aanpassen. Bovendien is het belangrijk voor je team: meetbare doelen creëren een gedeeld begrip van wat je aan het doen bent.

Data verzamelen over wat je aan het doen bent en op basis daarvan regelmatig evalueren, maakt dat je beter samen kunt leren. Het voorkomt dat je eindeloos met elkaar discussieert op basis van gevoel en overredingskracht.

Het kunnen overbrengen van de impact van je werk is ook nog eens handig naar fondsen, investeerders en naar je lezers toe.

8. Schrijf iets makkelijk op.

Tot slot een heel praktische. Gebruik simpele taal en vermijd onnodige woorden, fondsen moeten heel veel plannen lezen.

Deadline en aanvragen

Subsidie kan worden aangevraagd tot en met 15 september 2019. Ga naar www.svdj.nl/onderzoeksjournalistiek voor meer informatie over de subsidieregeling.

Foto door Annie Spratt

Over Steffan Konings

Steffan Konings werkte voorheen bij storytelling-startup Slices en besteedt nu als projectmanager bij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek al zijn energie aan het versterken van de onderzoeksjournalistiek in Nederland.