© Stephan Tellier

Geen wondermiddeltje, wel een hoop goeie tips: wat uitgeverij Kontakt Mediapartners leerde van een coachingstraject

Nieuws | Organisatieontwikkeling
  • Olaf Geurts
  • 05 september 2023
  • 963 woorden , 4 min. lezen

Wat gebeurt er als je een paar vreemde ogen laat meekijken op je redactie? Kontakt Mediapartners, uitgever van huis-aan-huiskranten, nam de proef op de som. Het bedrijf had al jaren allerlei plannen om te innoveren, maar het kwam er niet van. Met de inzichten en tips van een coach en een organisatieadviseur wisten ze spijkers met koppen te slaan.

Eind vorig jaar zaten eindredacteur Robert van der Hek en zijn collega-redacteuren bij Kontakt Mediapartners vol plannen. Ze wilden aan de slag met bewegend beeld, zaten over een premium-model na te denken, wilden meer social-mediakanalen aanboren en op zoek naar een jonger publiek.

Kontakt Mediapartners, een uitgever van huis-aan-huisbladen, is de afgelopen jaren snel gegroeid. In 2021 kocht het bedrijf meerdere titels van uitgeefgigant DPG Media. Sindsdien geeft Kontakt Mediapartners dertien titels uit onder de noemer Het Kontakt, die ze met zestien vaste redacteuren en een groep freelancers maken. Een krappe bezetting. ‘Het past allemaal net. Er moet gewoon nieuws gemaakt worden. Elke dag meerdere berichten per titel. Daar hebben we onze handen meestal wel vol mee, dus voor vernieuwing hebben we weinig tijd.’

We dachten: een coach, dan moeten we allemaal stappen terug zetten, hebben we daar wel zin in?

En toen kwam de hoofdredactie op het spoor van het Vernieuwingstraject van het Stimuleringsfonds. In dit traject kregen lokale media en onderzoeksredacties coaching en geld om te experimenteren en ambities waar te maken. Kontakt Mediapartners werd geselecteerd om mee te doen en mocht in januari aan de slag.

Een stap terug

Aan het begin van het traject werden Van der Hek en zijn deelnemende collega gekoppeld aan een coach. ‘Eerlijk gezegd waren we een beetje huiverig,’ vertelt Van der Hek. ‘We zijn allemaal doeners en dachten: “een coach, dan moeten we allemaal stappen terug zetten, hebben we daar wel zin in?” We wilden gewoon vooruit.’

Maar het bleek een match. De coach was de gepokte en gemazelde ondernemer Martijn Lindeman. Van der Hek: ‘Martijn was concreet bezig, dat hielp enorm. Onder zijn begeleiding zijn we gaan uitzoomen. Het was duidelijk dat we niet al onze doelen tijdens het traject konden behalen, dus zijn we gaan kijken of we ons dagelijkse werk efficiënter kunnen organiseren. Om zo meer tijd over te houden.’

Van der Hek en zijn team waren zo enthousiast over de begeleiding dat ze meer advies wilden. Ze vroegen organisatieadviseur Jesse Beentjes om de redactie onder de loep te nemen. Beentjes kwam naar hun uitvalbasis in het Zuid-Hollandse dorpje Goudriaan. Hij voerde gesprekken met alle medewerkers en kwam met een stapel adviezen.

Als onderdeel van het onderzoek bevroeg Van der Hek ook zelf zijn collega’s: ‘We vroegen iedereen: welke taken heb je precies en waar loop je tegenaan? Vervolgens zijn we gaan kijken waar we tijd konden besparen, zonder gelijk nieuwe mensen aan te moeten nemen.’

Een concreet voorbeeld? De uit-agenda, het wekelijkse overzicht waarin redacteuren plaatselijke evenementen op een rijtje zetten. ‘Hier struikelden veel redacteuren over. Het kost veel tijd om zo’n agenda te maken en niemand vindt het echt leuk om te doen. Dus nu zijn we aan het verkennen of kunstmatige intelligentie werk uit handen kan nemen.’

Hup, op Instagram

Verder stond er tijdens het Vernieuwingstraject een ‘innovatietour’ op de planning. Van der Hek en de andere deelnemers maakten een tocht langs redacties in Utrecht, Antwerpen, Brussel en Bonn. ‘Dat vond ik een dikke tien,’ zegt van der Hek. ‘Normaal heb ik vooral contact met mijn eigen collega’s, maar nu waren we met andere journalisten op pad. Ook van vergelijkbare media, zoals BDU en Achterhoek Nieuws. We konden onder het genot van een biertje met elkaar bespreken waar we tegenaan lopen.’

Je kan overal over vergaderen, maar sommige dingen moet je gewoon doen

Ook de presentaties op de redacties waren interessant. ‘Vooral die van een regionaal dagblad in Duitsland. Toen zag ik dat ze eigenlijk dezelfde problemen hebben als wij.’ En bovendien had de hoofdredacteur goed advies: ‘Ze zei: “Je kan overal over vergaderen, maar sommige dingen moet je gewoon doen.”’

En zo geschiedde. De Het Kontakt-titels hadden al twee social-mediakanalen, maar de redactie besloot werk te maken van een derde, ditmaal op Instagram. ‘Martijn tipte om het een slimme naam te geven. “Nieuws uit Nieuwegein”, in plaats van de volledige naam van de krant. Dat hebben we gedaan. Binnen korte tijd hadden we er honderden volgers bij, die we niet op Twitter en Facebook terugzagen. En een jonger publiek bovendien.’

Een heilige graal?

Er ligt nog een hele stapel adviezen van Beentjes en Lindeman op Kontakt Mediapartners te wachten. Maar, zo geeft Van der Hek toe, er zijn geen wondermiddeltjes: ‘Je hoopt natuurlijk op een heilige graal: “Als je dit doet hou je zoveel tijd over dat je video’s kan maken zoveel je wil.” Maar zo werkt het niet. Jesse hield het realistisch en gaf toch veel bruikbare tips.’

Om te voorkomen dat deze tips in een laatje verdwijnen, heeft Kontakt Mediapartners een innovatiewerkgroep opgericht. Van der Hek heeft er nog altijd zin in: ‘Uit ons onderzoek bleek dat alle collega’s veel werkplezier ervaren, dat helpt om dingen voor elkaar te krijgen.’

++++

Nu mogelijk: inschrijven voor coachingstraject bij SVDJ! 

Werk je bij in de lokale private media sector en wil je ook aan de slag met een coach bij jou op de redactie? Schrijf je dan nu in voor het coachingstraject van SVDJ. Bekijk de informatiepagina voor de mogelijkheden en startdata.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.