NOS profiteert het meest van online nieuwshonger
Nieuws | De Stand van de NieuwsmediaNederlandse nieuwsmerken hebben de afgelopen jaren hun online bereik fors zien toenemen. NOS.nl is nu de best bezochte Nederlandse nieuwssite. Corona gaf een boost aan het online nieuwsgebruik in 2020, maar de groei begon al eerder (en is nog niet voorbij).
De grootste nieuwsmerken zagen in de afgelopen vijf jaar hun bereik sterk groeien. Dat blijkt uit analyse van de top 50 van het online-bereiksonderzoek van VINEX NOBO over de periode oktober 2016 – juli 2021.
NU.nl treetje omlaag
De grote winnaar is de NOS, die het bereik zag stijgen van zo’n 6,5 miljoen unieke maandelijkse bezoekers in 2016/2017 tot ruim 8 miljoen in de eerste helft van 2021. Die nieuwe toppositie ging ten koste van NU.nl; die nieuwssite was tot eind 2019 de grootste, NU.nl bereikt in 2021 bijna 8 miljoen unieke bezoekers per maand. AD.nl kwam op gelijke hoogte met NU.nl en vergrootte de voorsprong op de online editie van De Telegraaf.
Opmerkelijk lijkt de groei van RTL Nieuws vanaf maart 2020, maar dat is gezichtsbedrog. Sinds maart 2020 worden merken als RTL Boulevard en RTLZ als submerken van RTL Nieuws gerapporteerd.
Stijgende trend, ook na begin pandemie
In maart 2020 zien alle nieuwsmerken door het nieuws rond de eerste coronamaatregelen hun bereik sterk stijgen. Na die piek daalt het aantal bezoekers weer, maar in de maanden daarop laten de meeste sites opnieuw een stijgende trend zien.
Volkskrant en NRC blijven qua bereik dicht bij elkaar. Beide sites hebben 3 à 4 miljoen unieke bezoekers per maand.
Vooral AD en NOS positie verbeterd
De maandcijfers laten een beeld zien met toppen en soms ook fikse dalen. De jaargemiddelden voor de ‘grote vier’ maken duidelijk dat vooral AD en NOS hun positie sterk hebben verbeterd. Bij NU, AD en Telegraaf lijkt in 2021 een verzadiging te zijn opgetreden, het bezoek aan het NOS-domein stijgt nog steeds. Ook wordt duidelijk dat 2020 weliswaar een goed jaar was, maar dat ook in 2017, 2018 en 2019 de meeste sites telkens meer bezoek genereerden. De groei is dus geen ‘corona-effect’.
Ook groei bereik andere nieuwssites
Dat toegenomen bezoek geldt niet alleen voor de grootste nieuwsmerken, ook het ‘peloton’ van zes achtervolgers, waar bereikscijfers tussen de 2 en 3 miljoen worden gerealiseerd, ziet het aantal bezoekers stijgen. Trouw en Parool zien hun bereik meer dan verdubbelen, Indebuurt.nl – het verband van lokale websites van DPG – komt in 2019 voor het eerst in de toplijsten voor en realiseert in 2021 een bereik van bijna 3 miljoen (ook omdat er meer edities worden gelanceerd). De Gelderlander en De Stentor groeien naar een bereik van 2,3 en 2,5 miljoen. Tweakers – de techsite van DPG – blijft stabiel op zo’n 2,7 miljoen unieke bezoekers per maand. De hele groep van de zes ‘achtervolgers’ is eigendom van DPG. Ook drie van de zeven grootste sites (NU.nl, AD en Volkskrant) zijn van DPG.
Deze 13 sites zijn de nieuwssites die in 2021 in de top 50 van best bezochte websites van Nederland voorkwamen. In de vorige jaren doken ook LINDA, Hart van Nederland, Shownieuws, Dumpert, Metro en Brabants Dagblad in de top op.
De nieuwssites zijn slechts een onderdeel van de top 50, de topposities gaan naar Google (inclusief Maps, Gmail, Play), sociale media (WhatsApp, YouTube, Facebook, Instagram, Twitter), webwinkels (Bol.com, AH.nl, Marktplaats) en websites als Buienradar, Spotify en Funda (en vanaf april 2020 staat ook het RIVM in de top50). Google had ruim 14 miljoen unieke maandelijkse bezoekers in juli 2021, YouTube en WhatsApp ieder 12 miljoen.
Regionale omroepen: volgend jaar ook gemeten
VINEX NOBO meet ook andere nieuwssites (in totaal zo’n 40) maar die halen niet allemaal de top 50-lijsten waarop dit overzicht gebaseerd is. Eén categorie ontbreekt: de regionale omroepen. Maar daar komt in 2022 verandering in als deze ook hun bereik gaan laten meten door VINEX.
Foto: Robin Worrall