Subsidieprogramma

Wil je jouw onderzoeksjournalistieke organisatie financieel toekomstbestendig maken? Het subsidieprogramma Verduurzaming Onderzoeksjournalistieke Organisaties biedt begeleiding voor zakelijke ontwikkeling, een subsidie voor operationele en loonkosten plus een budget voor kortlopende projecten. Alles wat je nodig hebt om een stap vooruit te zetten. Op deze pagina lees je wat het programma inhoudt, voor wie het bedoeld is en hoe je een aanvraag indient.

Dit programma helpt onderzoeksjournalistieke organisaties een sterkere financiële basis te ontwikkelen. Met de subsidie kunnen organisaties innovatieve verduurzamingsprojecten uitvoeren.

Jij bepaalt de koers, wij bieden ondersteuning. We geven je de tools, begeleiding en financiële middelen om jouw organisatie te versterken. Mogelijke projecten tijdens deelname zijn:

  • (Social media) campagnes voor nieuwe abonnees of leden
  • Ontwikkeling van een marketingstrategie
  • Verbeteren van lezer- en donateurbehoud
  • Opzet van nieuwsbrieven

Begeleiding door experts Ervaren coaches begeleiden alle deelnemende organisaties. Het programma geeft je nieuwe inzichten in zakelijke ontwikkeling en helpt bij het maken van strategische keuzes voor de toekomst van je organisatie.

Voor wie? 

Dit subsidieprogramma is gericht op onderzoeksjournalistieke organisaties in Nederland. Dit zijn private of publieke organisaties met als hoofdactiviteit en missie het bedrijven van onderzoeksjournalistiek in plaats van het maken van regulier, dagelijks nieuws. De regeling staat alleen open voor organisaties die zich richten op het Nederlandse publiek.

Over het subsidieprogramma

Het subsidieprogramma loopt van januari 2026 t/m december 2026 en bestaat uit verschillende onderdelen: subsidie voor loon- en operationele kosten en deelname aan het begeleidingsprogramma van het SVDJ waarbij er extra subsidie aangevraagd kan worden voor kortlopende projecten t.b.v. financiële verduurzaming van de organisatie.

Begeleidingsprogramma

Aan dit subsidieprogramma zit een begeleidingsprogramma gekoppeld dat is gericht op de zakelijke ontwikkeling van deelnemers. Onze ervaren coaches adviseren deelnemers over innovatie en organisatieontwikkeling. Zij helpen bij het bedenken van zakelijke experimenten die meetbare resultaten opleveren en waarmee de weg naar groei kan worden ingezet. Daarnaast zullen er een aantal bijeenkomsten worden georganiseerd toegespitst op de kennisbehoeften en uitdagingen van de deelnemers.

Subsidie

Je kunt een subsidiebedrag van maximaal 135.000 euro aanvragen voor de periode van 1 januari 2026 t/m 31 december 2026 voor loonkosten en operationele kosten. Als je organisatie de subsidie toegekend krijgt en je dus deelneemt aan het programma is het mogelijk aanvullend subsidie aan te vragen tijdens het programma voor kortlopende projecten uit het ontwikkelbudget.

Loonkosten

Voor medewerkers die werken aan de financiële verduurzaming van je organisatie kun je subsidie aanvragen voor loonkosten inclusief werkgeverslasten. De maximale bijdrage is 58.500 euro per fte (36 uur) per kalenderjaar. Bij deeltijd wordt dit bedrag naar rato berekend. Er kan dus subsidie aangevraagd worden voor meerdere medewerkers. Let op: Dit is een bijdrage. Je moet zelf zorgen voor een passende beloning volgens de Fair Practice Code.

Operationele kosten

Er mag daarnaast een bedrag tot maximaal 15% van het totale aanvraagbedrag worden opgevoerd voor operationele kosten. Onder operationele kosten verstaan we; reis- en verblijfskosten, opleidingskosten, administratieve kosten en overheadkosten, zoals de inhuur van een administratiekantoor, salarisadministratie, kosten voor werving van nieuwe medewerkers en accountantskosten voor het opstellen van een rapport van feitelijke bevindingen. Bekijk de regeling en toelichting voor een rekenvoorbeeld.

Ontwikkelbudget

Naast de subsidie voor loon- en operationele kosten is er gedurende deelname aan het programma de mogelijkheid om extra subsidie aan te vragen voor kortlopende projecten. Dit komt uit het zogenoemde ontwikkelbudget. In totaal is er een bedrag van 200.000 euro binnen het programma beschikbaar. Deelnemende organisaties kunnen een extra subsidie aanvragen om kortlopende projecten uit te voeren op het gebied van financiële verduurzaming. Hier wordt ook binnen het begeleidingsprogramma aandacht aan besteed. Lees meer over het ontwikkelbudget in hoofdstuk 4 van de regeling.

Aanvraagprocedure

Het is van 16 september 2025 tot en met 20 oktober 23:59 2025 mogelijk om aanvragen in te dienen voor deelname en subsidie. Hier lees je meer over de aanvraagprocedure. Lees voor dat je een aanvraag doet eerst de regeling en de toelichting daarop aandachtig door.

Subsidie aanvragen doe je via onze portal MijnSVDJ. Maak eerst een account aan of log direct in via de portal, klik op de knop ‘aanvraag indienen’ en kies het juiste aanvraagformulier.

Een aanvraag wordt alleen in behandeling genomen als deze volledig is. We beoordelen binnen een week na indiening van de aanvraag de volledigheid daarvan. Het kan zijn dat je bericht ontvangt over ontbrekende gegevens, met de uitnodiging om deze gegevens alsnog binnen één week aan te leveren. Maar, in elk geval voor het einde van de aanvraagperiode. Wanneer de aanvraag niet compleet is, wordt deze niet behandeld.

Ingediende aanvragen, die volledig zijn, worden eerst door SVDJ getoetst aan het drempelcriterium van de subsidieregeling. Voldoet de aanvraag niet aan deze drempel, dan wijst SVDJ de aanvraag direct af. Het drempelcriterium is:

  • De aanvrager is een onderzoeksjournalistieke organisatie.

De subsidie die organisaties ontvangen vanuit de regeling Verduurzaming Onderzoeksjournalistieke Organisaties wordt aangemerkt als staatssteun. Daarom gelden aanvullende voorwaarden bij toekenning en voeren we een staatssteuncheck uit.

Wat is staatssteun?

Staatssteun is het direct, dan wel indirect, verstrekken van financiële steun aan ondernemingen door overheden, waaronder ZBO’s als het SVDJ. De EU wil gelijke concurrentievoorwaarden scheppen voor alle ondernemingen op de interne markt en heeft daarom staatssteunregels opgesteld om eventuele steun door overheden in goede banen te leiden. Deze staatssteunregels zijn neergelegd in de artikelen 107, 108 en 109 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU).

Hoewel staatssteun in beginsel verboden is en moet worden aangemeld bij de Europese Commissie ter goedkeuring, zijn er mogelijkheden om toch staatssteun in lijn met Europese wetgeving te verlenen. Een van deze mogelijkheden is het uitvoeren van activiteiten die zijn aangewezen als Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB).

De activiteiten voor financiële verduurzaming van onderzoeksjournalistieke organisaties worden binnen deze regeling aangemerkt als DAEB. Daarom verleent het Stimuleringsfonds de subsidie op grond van de DAEB de-minimisverordening.

Een voorwaarde voor de staatssteun aan DAEB is dat een onderneming over een periode van drie jaar niet meer dan 750.000 euro aan DAEB-de-minimissteun mag ontvangen.

DAEB de-minimisverklaring

Bij de aanvraag vragen we een DAEB de-minimisverklaring. Hierin geef je aan of de organisatie:

  • in de afgelopen 3 jaar DAEB-de-minimissteun heeft ontvangen en zo ja, hoeveel.
  • al voor dezelfde DAEB (lees: activiteiten ten bate van de financiële verduurzaming van de onderzoeksjournalistieke organisatie) als beschreven in de regeling (staats)steun ontvangt
  • al staatssteun (in een andere vorm dan de DAEB-de-minimissteun) voor de opgevoerde subsidiabele kosten ontvangt

Op basis van de verklaring bekijkt het SVDJ of er nog voldoende ruimte is binnen de DAEB-de-minimissteun om subsidie te verlenen. Mocht er geen ruimte meer zijn, dan wijst het SVDJ de aanvraag af. Bij beperkte ruimte kan het SVDJ besluiten om het subsidiebedrag t.o.v. het aangevraagde bedrag te verlagen zodat het maximum van 750.000 euro aan DAEB-de-minimissteun niet wordt overschreden.

Meer informatie over staatssteun en de de-minimisverklaring lees je in de FAQ onderaan deze pagina.

Voldoet je aanvraag aan het drempelcriterium, dan wordt deze beoordeeld door het bureau van het Stimuleringsfonds aan de hand van de inhoudelijke criteria. Daarin worden we bijgestaan door en twee experts uit het journalistieke veld. Zij brengen daarna het advies uit aan het bestuur.

Aanvragen worden beoordeeld aan de hand van de volgende inhoudelijke criteria:

  • Team: in hoeverre bestaat het team uit de nodige competenties om de organisatie inhoudelijk en zakelijk te helpen groeien?
  • Meerwaarde voor het veld: in hoeverre levert de organisatie een bijdrage aan de ontwikkeling van de onderzoeksjournalistiek in zijn geheel?
  • Duurzaamheid: in hoeverre is het aannemelijk dat de subsidie en het begeleidingsprogramma als een vliegwiel kunnen fungeren voor het vergaren van andere inkomsten en leidt het tot verdere financiële stabiliteit van de organisatie?

Je leest de inhoudelijke criteria en het beoordelingsproces precies terug in de regeling en de toelichting daarop. Lees deze voordat je een aanvraag doet daarom aandachtig door.

Het bestuur van het Stimuleringsfonds betrekt het advies van het bureau in het besluit tot het al dan niet verlenen van de subsidie.

Binnen 12 weken na het sluiten van de aanvraagperiode ontvang je het besluit. Via de aanvraagomgeving MijnSVDJ word je hiervan op de hoogte gebracht. Je ontvangt een mail zodra er een nieuw bericht voor je klaar staat.

Doorgaans nemen we sneller een besluit, we verwachten eind december het besluit toe te sturen.

Als je subsidie ontvangt van het Stimuleringsfonds ga je ook verplichtingen aan met betrekking tot (financiële) verantwoording, vastlegging van je activiteiten en het delen van kennis met relevante partijen. Lees daarom de regeling aandachtig door voordat je een aanvraag indient.

Belangrijke documenten en downloads

Hieronder vind je een aantal belangrijke documenten die je helpen bij het voorbereiden van je aanvraag. Lees voordat je een aanvraag doet eerst de regeling goed door om te zien aan welke voorwaarden en inhoudelijke criteria je project moet voldoen.

Houd de benodigde informatie en documenten bij de hand bij het invullen van het online aanvraagformulier:

  • Een beschrijving van de voorgenomen activiteiten, de ambities en het einddoel van het plan
  • Een beschrijving van de aard en omvang van het team dat de voorgenomen activiteiten gaat uitvoeren
  • Cv’s van alle deelnemende teamleden
  • Begroting over projectperiode inclusief dekkingsplan
  • Organisatiebegroting voor 2026
  • Concrete voorstellen voor het meten en waarderen van behaalde resultaten waarbij vooraf bepaalde key performance indicators (kpi’s) worden gehanteerd. Deze kpi’s worden na subsidieverlening in overleg met het Stimuleringsfonds vastgesteld en dienen als basis voor de evaluatie van de voortgang van het project.
  • Redactiestatuut
  • Indien beschikbaar: Kamer van Koophandel nummer
  • Indien beschikbaar: de meest recente jaarrekening en het meest recente jaarverslag
  • Een DAEB de-minimisverklaring over de de-minimissteun en andere staatssteun die de aanvragende organisatie in de afgelopen drie jaren heeft ontvangen. (Gebruik hiervoor het model van SVDJ.)

Contact

Heb je nog vragen over de begeleiding of subsidiemogelijkheden? Neem contact met ons op. We denken graag met je mee.

Bel ons tijdens kantooruren op 070 361 7111 of neem direct contact op met Reinier Kist via reinierkist@svdj.nl.

FAQ

Onderzoeksjournalistiek: kritisch en diepgravend journalistiek onderzoek:

  • dat wordt uitgevoerd op basis van een onafhankelijk geformuleerde onderzoeksvraag (waarmee vooral bedoeld wordt dat de opzet is om langs journalistieke weg iets te onderzoeken, anders dan aan te tonen) en met toepassing van specifiek onderzoeksjournalistieke methoden.
  • dat beoogt feiten en verbanden bloot te leggen die apart of in hun samenhang nog niet zichtbaar waren.
  • waarbij een zeker algemeen maatschappelijk belang in het geding is.

Ja dat is mogelijk. Wel moet een KVK-inschrijving voltooid zijn binnen drie weken na het verlenen van de subsidie. Neem via de mail contact op om zeker te weten dat de te vormen organisatie voldoet aan de voorwaarden, voordat je de aanvraag indient.

In de subsidieregeling wordt een onderzoeksjournalistieke organisatie zo omschreven: een private of publieke organisatie met als hoofdactiviteit en missie het bedrijven van onderzoeksjournalistiek in plaats van het maken regulier, dagelijks nieuws waarbij de activiteiten zijn gericht op de Nederlandse markt, minimaal 25% van het product of de dienst tot stand is gekomen op basis van journalistiek handelen en deze staat ingeschreven in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel dan wel deze inschrijving binnen 3 weken na het besluit tot subsidieverlening verkrijgt.

Staatssteun is het direct, dan wel indirect, verstrekken van financiële steun aan ondernemingen door overheden, waaronder ZBO’s als het SVDJ. De EU wil gelijke concurrentievoorwaarden scheppen voor alle ondernemingen op de interne markt en heeft daarom staatssteunregels opgesteld om eventuele steun door overheden in goede banen te leiden. Deze staatssteunregels zijn neergelegd in de artikelen 107, 108 en 109 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU).

Hoewel staatssteun in beginsel verboden is en moet worden aangemeld bij de Europese Commissie ter goedkeuring, zijn er mogelijkheden om toch staatssteun in lijn met Europese wetgeving te verlenen. Een van deze mogelijkheden is het uitvoeren van activiteiten die zijn aangewezen als Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB).

De activiteiten voor financiële verduurzaming van onderzoeksjournalistieke organisaties worden binnen deze regeling aangemerkt als DAEB. Daarom verleent het Stimuleringsfonds de subsidie op grond van de DAEB de-minimisverordening.

Een voorwaarde voor de staatssteun aan DAEB is dat een onderneming over een periode van drie jaar niet meer dan 750.000 euro aan DAEB-de-minimissteun mag ontvangen.

Een Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB) is een dienst waarmee een algemeen belang is gemoeid waarin de markt niet, onvoldoende of op onjuiste wijze voorziet. Overheden mogen deze diensten beleggen bij een onderneming. De overheid mag de onderneming daarna compenseren voor het uitvoeren van de dienst.

De activiteiten horende bij Subsidieregeling Verduurzaming Onderzoeksjournalistieke Organisaties 2025-2026 worden, zoals in artikel 5.1 van de Regeling staan omschreven, aangemerkt als een DAEB:

  • De activiteiten voor de financiële verduurzaming van onderzoeksjournalistieke organisaties worden aangewezen als DAEB. De activiteiten die met de uitvoering van de DAEB verband houden zien op het structureel versterken van de financiële basis van onderzoeksjournalistieke organisaties, door in te zetten op de inhoudelijke en zakelijke groei van de organisatie en de ontwikkeling van onderzoeksjournalistiek in zijn algemeen. De activiteiten dienen te fungeren als vliegwiel voor het vergaren van andere inkomsten en dienen te leiden tot verdere financiële stabiliteit van de organisatie.

Als een overheid een onderneming met een DAEB wil belasten, dan moet dat via een besluit. De overheid legt in het besluit vast waar de dienst uit bestaat, wat het toepassingsbereik ervan is en onder welke voorwaarden de dienst uitgevoerd zal worden. In andere woorden, in het besluit worden de verplichtingen vastgelegd van zowel de onderneming die de DAEB uitvoert, als van de overheid die de DAEB oplegt.

Bij de subsidieverlening in het kader van deze regeling wordt er gebruikt gemaakt van de DAEB de-minimisverordening. Van belang is dat het plafond van de DAEB de-minimisverordening niet wordt overschreden. Een onderneming mag over een periode van drie jaar niet meer dan 750.000 euro aan DAEB-de-minimissteun ontvangen.

Bij de aanvraag vragen we een DAEB de-minimisverklaring. Hierin geef je aan of de organisatie:

  • in de afgelopen 3 jaar DAEB-de-minimissteun heeft ontvangen en zo ja, hoeveel.
  • al voor dezelfde DAEB (lees: activiteiten ten bate van de financiële verduurzaming van de onderzoeksjournalistieke organisatie) als beschreven in de regeling (staats)steun ontvangt
  • al staatssteun (in een andere vorm dan de DAEB-de-minimissteun) voor de opgevoerde subsidiabele kosten ontvangt

Op basis van de verklaring bekijkt het SVDJ of er nog voldoende ruimte is binnen de DAEB-de-minimissteun om subsidie te verlenen. Mocht er geen ruimte meer zijn, dan wijst het SVDJ de aanvraag af. Bij beperkte ruimte kan het SVDJ besluiten om het subsidiebedrag t.o.v. het aangevraagde bedrag te verlagen zodat het maximum van 750.000 euro aan DAEB-de-minimissteun niet wordt overschreden.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier