Haags nieuws: ‘Even veelzijdig als versnipperd’

Nieuws | Nieuws
  • Redactie
  • 04 juli 2017
  • 629 woorden , 3 min. lezen

Anderhalf keer zo veel nieuws als in Amsterdam en Utrecht

Vergeleken met de eerder onderzochte steden Amsterdam en Utrecht is er in Den Haag een opvallend groot nieuwsaanbod. Bijna 60 partijen zijn met ruim 120 online en offline kanalen actief in de hofstad. In een week publiceerden zij samen meer dan 1.400 nieuwsberichten over de stad. Dat zijn anderhalf keer zoveel nieuwsbrengers én nieuwsberichten als in Amsterdam en Utrecht in dezelfde week.

Den Haag FM, Omroep West en AD Haagsche Courant zijn met 71 procent van de berichten de hofleveranciers van lokaal nieuws. Een andere opvallende speler is het weekblad Den Haag Centraal, dat in verhouding tot de andere partijen veel politiek nieuws en achtergrondverhalen brengt. Daarnaast kent Den Haag een groot aantal zelfstandige nieuwssites: afgezien van nieuwsblogs en niche-media met politieberichten en expatnieuws, springt de grote hoeveelheid buurtsites in het oog. Tegelijkertijd worden veel van die sites lang niet iedere week van vers wijknieuws voorzien en worden er veel gekopieerde berichten aangetroffen.

4 platformen, 4 nieuwsmenu’s

Dat Den Haag een veelzijdig nieuwsaanbod heeft, betekent niet dat de gemiddelde nieuwsconsument daadwerkelijk op alle vlakken geïnformeerd raakt. Wat de Hagenaar onder ogen krijgt, hangt sterk af van zijn belangrijkste nieuwsbron. Wie zijn nieuws uit de krant haalt, komt in vergelijking tot de andere platformen meer achtergrondverhalen over de Haagse politiek tegen. Op radio en tv krijgt de Haagse nieuwsconsument juist meer reportages met burgers als voornaamste bron voorgeschoteld.

Online en op Facebook is de mate van verdieping bij het Haagse nieuws sterk afhankelijk van de aanbieder. AD Haagsche Courant en Omroep West brengen context en duiding, maar op Facebook moet hun aanbod het opnemen tegen berichten over zoekgeraakte knuffels en de geslaagde buurtbarbecue op de vele wijkpagina’s die Den Haag telt. De participatiemaatschappij lijkt vooralsnog geen oplossing voor de teloorgang van de lokale journalistiek. Naar aanleiding van het aanbodonderzoek zijn vier nieuwsmenu’s samengesteld, voor de kanalen Krant, Omroep (TV), Online en Facebook.

Geen nieuwsprimeurs op sociale media, wel potentie voor nieuwe vertelvormen

In het onderzoek werd een grote lokale nieuwsgebeurtenis gereconstrueerd: de Pokémon GO-hype in Kijkduin. Opvallend bij deze gebeurtenis is dat er een duidelijke rolverdeling is tussen wat er offline en online gebeurt en welke rol sociale media spelen. De Pokémon GO-hype in Kijkduin werd voor het overgrote deel verslagen op de websites van krant en omroep. Social media waren hierbij niet de plek voor nieuwsprimeurs, maar vervulden een onmiskenbare bijrol op het vlak van interactie met het publiek én vormden een rijke verzamelplaats van foto’s en video’s.

Verder kwam naar voren dat krant en omroep vaak de leiding nemen: zij plaatsten de berichtgeving in een context en gingen hiervoor actief op zoek naar nieuwe informatie. Niet alle invalshoeken en bronnen kregen daarbij evenveel ruimte. Zo belichtten verschillende gamevloggers bijvoorbeeld de nieuwsgebeurtenissen op YouTube vanuit het perspectief van de speler en lieten zo de andere –positieve – kant van het Pokémon-verhaal zien. Vergeleken met de Haagse media en andere populaire YouTube-kanalen, zoals de politie, hebben zij bovendien een indrukwekkend bereik. De Pokémon-hype was vanwege de brede doelgroep een kans geweest voor de media om te experimenteren met nieuwe vertelvormen en zo een nieuw publiek aan te boren.

Tijdens het onderzoek in de week van 12 t/m 18 september 2016 werden 1414 nieuwsberichten van 58 aanbieders geanalyseerd.

Het onderzoek naar nieuwsecosystemen wordt gelijktijdig uitgevoerd in de vier grootste steden van Nederland. Eerder presenteerde het Stimuleringsfonds voorlopige resultaten voor Amsterdam en Utrecht, in december van dit jaar volgen de resultaten van Rotterdam. In 2018 verschijnt een overkoepelend rapport. Het onderzoek in Den Haag werd uitgevoerd in samenwerking met Utrecht Data School, Buzzcapture en Universiteit Leiden.

Kijk voor meer informatie en eerdere onderzoeken op onze website, of neem contact op met één van de onderzoekers Quint Kik  (070 361 71 11).


Download hier de flyer met de resultaten

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.