© Lisan Vugts

Studenten maken College Tour, de podcast: ‘Twan legt de lat hoog’

Nieuws | Vernieuwing

Vier maanden hebben ze keihard gewerkt, en nu zit het erop. Onder leiding van Twan Huys hebben de masterstudenten Journalistiek & Nieuwe Media van Universiteit Leiden tien afleveringen van College Tour: de podcast gemaakt. Voor Huys was het een kans om zijn kennis te delen, al stak hij ook veel van de studenten op. 

Twan Huys zit op de rand van de tafel, in gesprek met wat studenten die hun lunchpauze liever in het ‘Journalism Lab’ doorbrengen dan in de universiteitskantine. Dat lesgeven hem ligt, zie je meteen. Hij toont interesse, stelt scherpe vragen en praat gemakkelijk, met zijn kenmerkende kalme stem.  

Het tweede deel van het laatste college Crossmediale Onderzoeksjournalistiek staat op het punt te beginnen. De studenten gaan elkaar interviewen, nadat ze vanochtend College Tour: de podcast hebben geëvalueerd. Dat project startte op hun eerste collegedag, begin september, toen Huys begon als docent. De opdracht? De acht beste journalisten van Nederland strikken. Een week later stond de eerste uitzending al gepland, met NOS-journalist Iris de Graaf. 

Geen budget en beperkte techniek

‘Twan legt de lat hoog, dat merkten we meteen,’ lacht Lara van den Bergh (22). ‘De kwaliteit mocht niet onderdoen voor de ‘normale’ College Tour.’ Niet zo gek, vindt de student. ‘Hij verbindt zijn naam eraan.’ 

Huys vond het vooraf best spannend. Zouden de gewenste interviewkandidaten willen meewerken? ‘Het vak was nieuw, er was geen budget of garantie op goede luistercijfers. Techniek was er wel, maar niet zoals ik gewend ben.’ Waar hij normaal werkt met een vast team, deden de studenten nu alles zelf. Als hoofdredacteur bewaakte Huys de kwaliteit van het programma. En hij interviewde de gasten, al stelden studenten zelf ook vragen, net als bij de televisieversie. 

Over deze generatie wordt gezegd dat ze snel overprikkeld zijn of geen arbeidsethos hebben. Daar heb ik niets van gemerkt

Twan Huys, presentator College Tour en docent aan de Universiteit Leiden

Razendsnel maakten ze een longlist van gasten, waarvan een deel volgens Huys ‘nog niet genoeg status’ had. Gasten werden benaderd, voorgesprekken gevoerd, filmpjes met naasten opgenomen, draaiboeken gemaakt, sociale media-accounts opgetuigd, opnames ingepland, persberichten geschreven, publiek geregeld en achteraf werd alles gemonteerd. 

De eerste twee weken was daar fulltime tijd voor. Daarna begonnen ook de andere vakken. Die hebben eronder geleden, denkt Huys. De opnames waren meestal op maandag, dus ook in het weekend moest er nog veel geregeld worden. Zelfs zondagnacht werd er soms nog geappt. 

Arbeidsethos

Er was veel druk, geeft Huys toe. ‘Welkom in de wereld van de journalistiek,’ was zijn boodschap. ‘Straks komen ze ook in zo’n snelkookpan terecht. En die hectiek geeft ook energie. Vooral als studenten merken dat ze meer kunnen dan ze denken.’ 

Op een paar mensen na zei iedereen ‘ja’. Zelfs Bellingcat-oprichter Eliot Higgins, die bedreigd wordt, was bereid naar Leiden te komen. Dat was Huys met Buitenhof eerder niet gelukt. In nog geen vier maanden tijd regelden de studenten tien grote namen, zoals Noa Vahle, Nasrah Habiballah, Sinan Can en als klap op de vuurpijl Sonja Barend. Ter vergelijking: een regulier College Tour-seizoen met een ervaren crew heeft acht afleveringen. 

Twan Huys en Sonja Barend tijdens podcastopname
¬ Twan Huys (links) en Sonja Barend (rechts) tijdens opnames van College Tour: de podcast. Foto: College Tour

Huys vindt het tekenend voor de tomeloze inzet van de studenten. ‘Er wordt vaak geklaagd over deze generatie. Dat ze snel overprikkeld zijn, of geen arbeidsethos hebben. Nou, daar heb ik niets van gemerkt. Ze hebben zich als één groep in dit project gestort.’ Hij stond versteld van hun niveau en mediawijsheid. ‘Deze generatie is zo snel met sociale media. In no time hadden ze contact met interviewkandidaten.’

Voorstel studenten

Het idee voor College Tour: de podcast ontstond nadat Huys zichzelf aanbood als docent bij Jaap de Jong, hoofd van de journalistieke opleiding. ‘Wordt het niet eens tijd dat je je kennis gaat overdragen?’ had een vriend hem ‘heel terecht’ gevraagd. Gastdocent was hij al vaker geweest, maar hoe leuk zou het zijn om studenten langdurig te begeleiden? College Tour was daar een mooi vehikel voor, bedacht hij met De Jong. Maar dan als podcast, want videomontage zou te veel tijd kosten. 

‘De studenten waren het niet eens met dat plan,’ lacht Huys. ‘Er moest beeld bij. Maar omdat ze zelf ook gewend zijn aan snelle beelden, stelden ze voor korte blokken te knippen uit de opnames. Ik had geen idee hoe dat werkte.’ De werkwijze had effect: sommige snippets zijn een half miljoen keer bekeken op TikTok en Instagram. Daarnaast kwam de podcast in de lijst van best beluisterde Nederlandse podcasts op nummer vier terecht. 

Iedere aflevering werd voorbereid door een deelredactie van vier redacteuren, onder wie één eindredacteur. De overige taken rouleerden, van filmen of monteren tot posters plakken en deurwacht zijn tijdens de opnames. Ook was er een aparte pers- en socialredactie. 

Durven en doorzetten

De studenten moesten groot denken, gaf Huys ze mee. Jeroen Vos (24): ‘Sommige journalisten reizen de hele wereld over. Die hebben vast geen tijd voor ons schoolproject, dachten wij van tevoren. Maar volgens Twan moesten we zo niet denken. Zelfs al wil je Lionel Messi interviewen, dan moet je dat proberen. Je erin vastbijten, niet opgeven.’

Die boodschap nam Lieve Piket (22) ter harte. Tot drie keer toe ging ze langs bij de opnames van Eva Jinek, om haar als gast te strikken. Tevergeefs, Jinek wilde de controle niet uit handen geven. ‘En dat is wel de bedoeling bij College Tour. We delen de vragen vooraf niet met de gasten, terwijl de interviews wel persoonlijk, verdiepend en kritisch zijn.’ 

Vervolgens moest Piket wéér langs, voor een fragment in de aflevering met Sonja Barend. ‘Toen was ik wel zenuwachtig. Ging ik niet te ver? De avond ervoor heb ik drie kwartier met Twan gebeld. Vertrouw op je voorwerk, zei hij. En Jinek zit ook in het vak, ze weet hoe het werkt.’ En inderdaad: Piket slaagde erin om de bekende presentatrice voor de camera te krijgen. Van den Bergh vult aan: ‘Twan gaf ons veel vertrouwen en vrijheid, maar je kon hem ook altijd bellen of appen. Wij leverden veel vrije tijd in, maar hij ook.’

Op de vingers getikt

Vos waardeert vooral dat Huys geen blad voor de mond neemt. ‘Bij de eerste opnames zat een student achter de camera steeds te gapen. De dag erna sprak Twan haar daar klassikaal op aan. Dat mag nooit meer gebeuren. Dan denkt een gast straks dat-ie iets oninteressants aan het vertellen is. Of niet serieus wordt genomen. Even slikken voor de medestudent, maar ze vergeet het nooit meer.’

Twan wist niet wat hij hoorde toen ik vertelde dat ik nieuws meekrijg via de NOS-app en Cestmocro

Lara van den Bergh, student Journalistiek en Nieuwe Media

Andere belangrijke lessen van Huys: stel schurende vragen, wees kritisch en ga altijd op zoek naar de nieuwswaarde in een interview. Dat betekent: een podcastgast hélemaal uitpluizen om dat unieke haakje te vinden. ‘Kijken, lezen, en nog meer kijken en lezen, zei hij vaak,’ volgens Piket. ‘In het begin werden we op onze vingers getikt. Dan waren we niet van bepaald nieuws op de hoogte. Dat kan echt niet, zei hij. Als je journalist wilt worden, moet je altijd kunnen inspelen op de actualiteit.’

Best overweldigend, vonden de studenten. Hoe kun je nu álles lezen en zien? Van den Bergh – de jongste van de masterstudenten – gaf eerlijk toe dat ze geen kranten leest, maar nieuws meekrijgt via de NOS app, Cestmocro of andere Instagram-accounts. ‘Twan wist niet wat hij hoorde. Maar op die manier leert hij ook van ons. Zo wees hij ons erop dat we ‘een soort planning nodig hadden voor de social posts’. ‘Dat hebben we al Twan, zeiden wij, dat heet een contentplanner.’

¬ Masterstudenten Journalistiek & Nieuwe Media van Universiteit Leiden. Foto: Lisan Vugts

Meer studiepunten

Het tweede seizoen is inmiddels aangekondigd. In de evaluatie is vanochtend besproken wat er anders kan. De voornaamste feedback? ‘Het aantal studiepunten stond niet in verhouding tot de tijd die het kostte,’ vertelt Huys. ‘Voor andere vakken krijgen de studenten tien studiepunten, hiervoor maar vijf. Een beetje scheef.’ 

Deze groep heeft alvast veel voorwerk verricht voor de nieuwe lichting masterstudenten, denkt Piket. Ze gaat het vak enorm missen. ‘De podcast is toch ons kindje,’ zegt ze met gevoel voor drama. ‘En nu moeten we het loslaten.’

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.