© Instagram @nws.nws.nws.

De Vlaamse tegenhanger van NOS Stories: ‘Journalistiek is voor ons een uitwisseling met de doelgroep’

Nieuws | Op de werkvloer

Met 350.000 volgers op Instagram is @nws.nws.nws van de Vlaamse publieke omroep een grote nieuwscommunity voor 13 tot 18-jarigen.  Op 15 april lanceert de VRT ook een website met nieuws voor tieners. Redactiechef Katrien Van Der Slycken stond aan de wieg van de jongerenafdeling en verklaart het succes.

** Update 29-03-24 10:23 – Na publicatie van dit artikel werd bekend dat VRT-medewerkers een brief naar het Vlaamse parlement hebben gestuurd over vermeend grensoverschrijdend gedrag op de redactie van VRT JONG. Zie dit bericht voor meer informatie.**

Bijna een op de vier Vlaamse jongeren geeft aan niet geïnteresseerd te zijn in nieuws, zo bleek uit het Reuters Institute Digital News Report 2023. Maar op social media heeft het Vlaamse VRT NWS JONG, de jongerenafdeling van de Vlaamse publieke omroep, niet alleen 350.000 volgers op het Instagramaccount @nws.nws.nws, maar ook intensief contact met de doelgroep. ‘We beantwoorden iedere vraag en we zijn wekelijks op scholen om te horen wat er leeft bij onze doelgroep en daar verhalen over te maken,’ zegt Katrien Van der Slycken.

Kilometers

Na vijftien jaar bij het VRT-nieuws werd Van der Slycken in 2017 gevraagd om als redactiechef de jeugdjournalistiek binnen de VRT te restylen. ‘Ze hadden iemand nodig met kilometers op de teller en ik houd van werk dat impact heeft.’ Met een klein team vernieuwde Van Der Slycken eerst de vorm en inhoud van het dagelijkse jeugdjournaal Karrewiet. Dat brengt elke dag elf minuten nieuws voor kinderen tot 12 jaar. Ze ging daarvoor te rade bij het Duitse ZDF Logo! en het Nederlandse Jeugdjournaal. ‘Nederland heeft een sterke traditie in jeugdjournalistiek.’  

Ik wilde NOS Stories niet kopiëren, maar erop voortborduren

In Nederland was destijds net NOS Stories begonnen, gericht op 13 tot 18-jarigen. Bij de VRT twijfelde men nog over nieuws brengen voor deze doelgroep, maar na het verschijnen van een onderzoek waaruit bleek dat jongeren wel degelijk behoefte hebben aan nieuws, veranderde dat. Ook het bezoek aan Hilversum had Van Der Slycken geïnspireerd. ‘Ik wilde NOS Stories niet kopiëren, maar erop voortborduren.’

Van Der Slycken en haar team bepaalden twee pijlers voor het nieuwe kanaal, dat nws.nws.nws zou heten. ‘Pijler één: wij brengen nieuws en duiding. Nieuws uit het bredere aanbod – wat vinden wij dat ze moeten weten – plus nieuws uit hun leefwereld, vergezeld van duiding en context. Pijler twee is net zo belangrijk: community building. Nws.nws.nws gaat aan de slag met de vragen die ze van tieners binnenkrijgen en modereert de comments onder de posts.’

Zorgen over masturberen

Het kanaal wordt gevuld door zes redacteuren en twee eindredacteuren. De helft van de bijdrages ontstaat na interactie met jongeren. ‘Vaak een vraag van een tiener die iets niet begrijpt of zich ergens zorgen over maakt. Dat kan iets groots zijn, zoals een oorlog, of iets uit de eigen levenssfeer, bijvoorbeeld de vraag of masturberen normaal is. Na onze uitleg krijgen we vaak een bedankje.’

Er zijn veel terugkerende items: elke week is er een quiz, bezoekt presentator Louise Hoedt een school en worden er nws.nws.nws-sokken weggegeven. De verkiezing van het Tienerwoord van het jaar is ondertussen populairder dan die van het Vlaamse woord van het jaar. Veel nieuwe rubrieken ontstaan uit contact met jongeren en verschijnen pas online als ze zijn getest binnen de doelgroep.

Die dagelijkse interactie en communityvorming is volgens de redactiechef het unique selling point van nws.nws.nws. ‘Wij willen niet alleen zenden. Bij ons is journalistiek een uitwisseling met de doelgroep geworden. Er is geen enkel nieuwsmerk in Europa met zoveel engagement als nws.nws.nws. Dat is ons succes.’

Eén vast gezicht

Wat nog meer verklaart dat nws.nws.nws het zo goed doet? ‘Bij ons is nieuws behapbaar. We nemen jongeren serieus en praten niet over hen, maar met hen. En kom je bij ons voor shownieuws, bijvoorbeeld of de Belgische prinses Elsbeth een lief heeft, dan trekken we je van daaruit mee naar serieuze onderwerpen.’

In Nederland doet jongerenplatform NOS Stories het kwantitatief gezien nog beter: het is de miljoen volgers op Instagram gepasseerd. Er zijn overeenkomsten tussen de twee kanalen, maar ook duidelijke verschillen. Bij NOS Stories staan hosts centraal, nws.nws.nws legt de nadruk op de inhoud. Er is maar één vast gezicht: Louise. Met de aanstaande Europese en Belgische verkiezingen komt daar tijdelijk een tweede gezicht bij: Lonne van Erp, politiek journalist bij VRT-nieuws. ‘Wij voelen de noodzaak voor meerdere presentatoren niet zo.’ Waar bij de NOS-presentatoren ingewikkelde zaken uitleggen in populaire video-explainers, doet De Vlaamse jongerenredactie het in zogenoemde sliders, zonder host.

Het is mooi meegenomen dat mensen van boven de 18 jaar geen afscheid van ons nemen

Behalve alledaagse onderwerpen die dicht bij het leven van jongeren staan, doen ook complexe, serieuze thema’s het volgens Van Der Slycken goed. Denk bijvoorbeeld aan het Marengo-proces of de oorlog in Oekraïne. Nws.nws.nws ontkracht ook regelmatig misinformatie, met hulp van de factcheck-redactie van de VRT.

Nws.nws.nws richt zich op 13-tot 18-jarigen, maar krijgt steeds meer 18- tot 24-jarige volgers. Toch blijft Van Der Slycken gefocust op de originele doelgroep. ‘Daar willen we herkenbaar voor blijven. Dat is ook een deel van ons geheim. Het is mooi meegenomen dat mensen boven de 18 jaar geen afscheid van ons nemen.’

Pandemie als campagne

Het Vlaamse nieuwskanaal is nog niet uitgegroeid. In juni 2023 is nws.nws.nws op TikTok begonnen. Voorlopig is daar nog geen aparte strategie voor, de content op TikTok is hetzelfde als op Instagram. Binnenkort starten ze met een website. ‘Bij veel scholen is daar vraag naar. Ze willen onze content gebruiken in hun lessen en hier vinden ze die overzichtelijk bij elkaar.’

Achteraf was het volgens Van Der Slycken een zegen dat ze klein en onder de radar zijn begonnen. ‘Doordat iedereen binnen de VRT ons schattig en ongevaarlijk vond, konden we in alle rust uitgroeien tot wat we nu zijn: een afdeling waar niemand meer omheen kan én wil. En met de coronapandemie als onze beste campagne. Toen hebben we veel fake nieuws kunnen ontkrachten en tegelijk positieve verhalen kunnen brengen waar grote behoefte aan was.’

Behalve de website tot een succes maken en de community verder uitbouwen, heeft Van Der Slycken nog een droom. ‘Onderzoeksdocu’s maken over tieneronderwerpen. Er zijn nog zoveel verhalen te vertellen uit hun leefwereld. Verhalen met impact die iets in beweging kunnen zetten. Dat zou het nws.nws.nws-verhaal rond maken.’

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.