© Illustratie: Rosa Snijders

Chris de Waard: ‘Ik ben weleens bang dat we een hele generatie verliezen’

Nieuws | De Voorspellers

Chris de Waard (58) is hoofdredacteur van de streekomroep die per 2024 wordt gevormd door de Leidse lokale omroep Sleutelstad en Unity, de radiozender voor Leiderdorp, Oegstgeest, Voorschoten, Wassenaar en Zoeterwoude.

‘2024 wordt voor ons natuurlijk het jaar van de nieuwe omroep, die we voor nu ‘Unity, met het nieuws van Sleutelstad’ noemen. We hebben afgesproken dat we komend jaar de beide namen blijven gebruiken, net als de twee studiolocaties. En na een jaar gaan we evalueren om te kijken of we iets gaan veranderen. Deze fusie sorteert voor op wat ons staat te wachten over een paar jaar: de echte steekomroepvorming [het organiseren van fusies of samenwerkingen tussen lokale omroepen met als doel de professionaliteit en kwaliteit van de lokale journalistiek te vergroten, red.].

Financiële puzzel

In 2018 werd Sleutelstad de publieke omroep voor Leiden. De afgelopen jaren deden we mee aan verschillende pilots voor versterking van de lokale journalistiek. Daardoor kregen we al extra geld, dus qua begroting voor volgend jaar verandert er weinig. Maar mensen die we voorheen hadden aangenomen met geld uit een bepaald potje gingen een half jaar voor zo’n pilot afliep natuurlijk toch om zich heen kijken. Die mensen zijn voor een deel weggegaan. Of eigenlijk allemaal. En het valt niet mee, goede mensen vinden. We gaan er nu voorzichtig vanuit dat we het budget vanaf 1 januari structureel hebben, zodat ik niet meer tegen mensen die hier komen werken hoef te zeggen: ik weet nog niet wat er na de zomer gebeurt. Desondanks zal het een financiële puzzel blijven. En daarom is het belangrijk dat we naast de publieke middelen ook eigen inkomsten blijven genereren.

Jongeren kijken en luisteren nauwelijks meer tv of radio. In hoeverre je dat online allemaal kunt goedmaken, weet ik niet

Per gemeente wil ik de taak van onze correspondenten uitbreiden. We willen graag dat ze niet alleen maar naar een raadsvergadering gaan, maar ook een beetje de ogen en oren van zo’n gemeente zijn. In de gaten houden wat er gebeurt, de intocht van Sinterklaas verslaan, of de Open Monumentendag, de jaarmarkt, een dorpsfeest. We betalen nu alleen voor het volgen van de vergaderingen. Het idee is dat we die freelancers straks een wat ruimere vergoeding geven, zodat we wat meer van ze kunnen vragen.

Ook wil ik meer inzetten op tv, of in ieder geval op videoproducties, ook online. We hebben nu vooral tekst-tv, maar er gebeurt zoveel wat leuk of nuttig is om in beeld te brengen. Voor mijn gevoel heeft dat meer impact dan audio. Bovendien worden video’s veel makkelijker gedeeld en doorgestuurd. Audio op Instagram werkt niet, een video natuurlijk wel.

TikTok

Ik ben weleens bang dat we een hele generatie aan het verliezen zijn. Jongeren kijken en luisteren nauwelijks meer tv of radio en in hoeverre je dat online allemaal kunt goedmaken, weet ik niet. Ik denk dat we er rekening mee moeten houden dat onze eigen inkomsten daardoor ook onder druk komen te staan. Advertenties zijn bij ons toch vooral op radio en tv, en in beperktere mate op de website.

We zitten op alle socials behalve op TikTok. Dat is voor ons niet zo goed te behappen, omdat niemand op onze redactie er ervaring mee heeft. Eigenlijk zouden we daarvoor iemand moeten hebben uit de doelgroep zelf. Ik zou wel een jonge verslaggever willen hebben die iedere week een TikTok-item maakt. Nu we het erover hebben, dat kan wel iets zijn voor op het lijstje speerpunten voor volgend jaar.’

De voorspellers 2024

Wat staat de journalistiek in 2024 te wachten? Voor de zevende keer blikken we vooruit op een nieuw jaar. Twaalf journalisten, onderzoekers en andere mediakenners vertellen wat ze verwachten van 2024. Bekijk ze hier allemaal.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.