Fabienne Meijer: ‘De journalistiek heeft spelverdelers nodig’

Nieuws | De Voorspellers
  • Sara Madou
  • 12 december 2022
  • 599 woorden , 3 min. lezen

Fabienne Meijer (26) is freelance innovatieconsultant.

‘In 2018 volgde ik de master journalistiek aan Stanford University. Daar kon je buiten het journalistieke curriculum interessante vakken volgen zoals design thinking. Het begon te kriebelen om meer met innovatie te doen. Als je ergens in dienst bent is het best lastig om innovatieve plannen door te voeren, omdat je dan onderdeel bent van het team. Als freelancer voel ik me vrijer om de echt kritische vragen te stellen.

In dienst van het verhaal

Innovatie gaat voor mij meer over mensen dan over techniek. Natuurlijk zijn er interessante technische ontwikkelingen zoals virtual reality. Onlangs had de VRT een boeiende pilot: ze gebruikten abri’s met camera’s op een event-locatie om journalistieke verhalen te vertellen waarbij er ook interactie mogelijk was. Maar die zaken moeten altijd in dienst staan van het verhaal dat je wilt vertellen. Wat mij betreft liggen de kansen voor de journalistiek de komende jaren eerder in community engagement, dus dat je actief probeert om je publiek bij je content te betrekken. Offline is daar onwijs belangrijk voor, dan kun je bijvoorbeeld denken aan events.

Je ziet in de journalistieke wereld nog te vaak dat iedere redactie een eilandje is

Ik hoop ook dat in de toekomst meer redacties mensen aannemen of opleiden om interdisciplinair te werken. Je ziet nu in de journalistieke wereld nog te vaak dat iedere redactie een eilandje is. De journalistiek zou veel baat hebben bij spelverdelers die alles en iedereen bij elkaar kunnen brengen. Mensen op redacties die holistisch kijken naar uitdagingen op het gebied van innovatie en digitale journalistiek, die én met de redacteuren kunnen praten én begrijpen hoe data-analyse werkt én snappen wat developers doen. Zodat ze goed begrijpen wat er nodig is en hoe ze resources moeten inzetten en verdelen. Die in staat zijn om teams die normaal gesproken niet met elkaar praten en elkaar niet goed begrijpen, aan één tafel te krijgen om samen aan oplossingen te werken. Ik hoop dat we dat vanaf komend jaar meer gaan zien.

Fijne gebruikservaring

Daarnaast zou het mooi zijn als er meer wordt gewerkt vanuit het perspectief van de kijker, luisteraar of lezer. In de tech-wereld heeft vrijwel ieder bedrijf een productmanager, die onderzoekt hoe hun product aansluit bij de behoeften van de doelgroep. Waarom in de journalistiek dan niet? In Amerika is daar steeds meer ruimte voor, Nederland blijft nog achter. We hebben te lang vanuit de makers gedacht: ik heb een goed en belangrijk verhaal, dat ga ik maken, het publiek komt vanzelf wel. Terwijl het eerder andersom moet zijn: waar hebben je potentiële luisteraars of lezers behoefte aan en hoe kun je daarop inspelen, zónder je journalistieke integriteit te verliezen? De journalistiek is haar informatiemonopolie kwijtgeraakt. Met alleen goede verhalen red je het niet, er is ook een fijne gebruikservaring nodig. Ik zie dat het bij jongere organisaties zoals de Correspondent en Follow the Money al meer in het DNA zit om er op die manier naar te kijken. Een hoopgevende ontwikkeling.

In een ideale wereld blijven we vragen stellen en proberen ons product te verbeteren. Neem Mastodon. Het heeft geen zin om daar als medium iets mee te gaan doen puur omdat je denkt dat het moet. Wát wil je er dan doen? En is je publiek daar überhaupt wel aanwezig?’

Illustratie: Gijs Kast 

 

De voorspellers 2023

Wat staat de journalistiek in 2023 te wachten? Voor de zesde keer blikken we vooruit op een nieuw jaar. Twaalf journalisten, onderzoekers en andere mediakenners vertellen wat ze verwachten van 2023. Bekijk ze hier allemaal.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.