© SVDJ

Groeten uit Schotland, waar de journalisten van The Ferret samenwerken met hun lezers

Nieuws | Op de werkvloer
  • Paul Maas
  • 27 augustus 2024
  • 511 woorden , 2 min. lezen


Het is zomer, dus we gaan op reis. In een korte serie nemen we een kijkje bij buitenlandse media die het net even anders doen. Vandaag deel 4: hoe houd je je publiek betrokken bij je journalistieke organisatie? Het Schotse nieuwsplatform The Ferret weet raad: zij hebben drie bestuurszetels gereserveerd voor de lezers.

Fracking, een omstreden methode om gas uit de grond te halen, was het eerste onderwerp waar redacteuren van het Schotse online nieuwsplatform The Ferret in doken. De organisatie had een online poll met drie onderwerpen uitgezet. Lezers mochten kiezen waar de redactie mee aan de slag ging. ‘Fracking was het populairst, en via crowdfunding haalden we genoeg geld binnen om het te onderzoeken,’ vertelt Billy Briggs, medeoprichter en redacteur. ‘In de zomer van 2015 verscheen ons eerste artikel. Fracking bleef daarna, net als andere klimaatgevoelige onderwerpen, populair onder de lezers.’

Gedoe met huurbazen

In 2015 richt Briggs na het Schotse onafhankelijkheidsreferendum The Ferret op, samen met collega-journalisten. ‘Destijds nam het aantal onderzoeksjournalistieke projecten in Schotland af,’ vertelt hij. ‘Maar na het referendum voelden wij juist de nationale behoefte aan diepgravende en neutrale journalistiek.’ 

The Ferret is een coöperatie van journalisten en abonnees. Daarom zitten er in het bestuur ook drie lezers, ook wel reader directors genoemd. Elke abonnee kan zichzelf aanmelden om die rol te vervullen, en tijdens de jaarlijkse algemene vergadering worden verkozen. Er zit geen maximale termijn aan de bestuursfunctie, maar de lezer-bestuurders worden wel jaarlijks opnieuw verkozen. ‘De lezers in het bestuur buigen zich vooral over binnenkomende klachten en vragen,’ vertelt Briggs. ‘En ze gaan samen met de andere bestuursleden over financiële zaken achter The Ferret.’

Niet alleen bij bestuurszaken, maar ook in andere opzichten houdt de redactie de lijntjes met lezers kort. ‘We organiseren regelmatig events met ze,’ vertelt Briggs. ‘We hebben een newsroom in Glasgow, waar we workshops geven. En samen met universiteiten organiseren we journalistieke conferenties.’ 

Lezers leveren hier en daar ook de nodige input voor onderzoek. ‘We hadden laatst een meeting met lezers over huisvesting,’ legt Briggs uit. ‘Dan vragen we naar mogelijke problemen die lezers ervaren, bijvoorbeeld met huurbazen, en of ze daar bewijs van hebben.’

Politici

De betrokkenheid van lezers is belangrijk, volgens Briggs: ‘We willen weten wat er onder de lezers speelt, zodat we daarop kunnen inspelen. Bovendien bestaat The Ferret deels van de betalende abonnees. Juist omdat zij meebetalen aan het nieuws dat we maken, houden we ze graag betrokken.’

Voor het grootste deel bestaat de Ferret van beurzen. ‘Dat zijn vooral beurzen van private organisaties, zoals Google en de Logan Foundation,’ legt Briggs uit. ‘Die vormen ongeveer twee derde van onze inkomsten. De rest van onze inkomsten komt van de abonnees.’

Nog elk jaar zetten ze bij The Ferret een poll in de nieuwsbrief, waarbij lezers kunnen kiezen tussen drie of vier onderwerpen. Briggs: ‘Afgelopen zomer leidde dat tot een reeks factcheck-artikelen over klimaatverandering. In de nieuwsbrief houden we lezers ook op de hoogte van de impact van onze onderzoeken, bijvoorbeeld op het gebied van nationale politiek, als parlementariërs onze artikelen citeren.’

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.