© SVDJ

Groeten uit Texas, waar een lokale krant nu geld verdient met een winkel en een café

Nieuws | Op de werkvloer
  • Paul Maas
  • 06 augustus 2024
  • 493 woorden , 2 min. lezen


Het is zomer, dus we gaan op reis. In een korte serie nemen we een kijkje bij buitenlandse media die het net even anders doen. Vandaag deel 3: hoe verzeker je het voortbestaan van de lokale krant? The Big Bend Sentinel uit het westen van Texas kijkt verder dan journalistiek en maakt slim gebruik van de populariteit van de omgeving. 

Opgericht in 1926, werd lokale krant The Big Bend Sentinel in 2019 overgenomen door Max Kabat en zijn vrouw Maisie Crow. Kabat is merkstrateeg en Crow is documentairemaker. De krant komt uit in de Big Bend-regio, in het uiterste westen van Texas. Tot 2019 kon de krant bestaan van de inkomsten uit abonnementen en advertenties. Maar verder bouwen op die twee inkomensstromen was moeilijk.

Opboksen

‘In de Big Bend-regio wonen zo’n 18.000 inwoners, en Marfa, de plaats waar de krant gemaakt wordt, telt minder dan 2000 mensen. Er was vanaf het begin dus al een beperkt aantal lokale abonnees,’ vertelt Kabat. ‘Daar komt bij dat je als wekelijkse krant probeert op te boksen tegen een dagelijkse online nieuwsstroom van landelijk nieuws, waar de meeste mensen toegang toe hebben. Als we de functie en nieuwskwaliteit van de krant wilden behouden, moesten we op zoek naar onze waarde als lokaal medium. Wat voegen wij toe ten opzichte van landelijk nieuws? En vanuit die waarde zouden we ook op zoek gaan naar extra inkomsten.’

Marfa is populair bij toeristen, en in die doelgroep zag Kabat potentie. ‘Wij dachten: waarom wordt de gemiddelde Europese voetbalclub wel hét merk van de stad, maar kan een lokale krant dat niet zijn? The Big Bend Sentinel is tenslotte een onlosmakelijk onderdeel van Marfa’s geschiedenis.’ 

Betere journalisten

Sinds Crow en Kabat de krant overnamen, is de redactie van The Big Bend Sentinel uitgebreid met een café en een winkel. Het café serveert lokale gerechten, in de winkel zijn kleding, schrijfwaren en boeken te koop. ‘We hebben onder andere producten waarin de typische iconografie en typografie van The Big Bend Sentinel terugkomt,’ vertelt Kabat. ‘Met zowel het café als de producten bieden we een ervaring om de krant heen. Mensen willen niet altijd voor het nieuws betalen, maar wel voor die ervaring.’

In de afgelopen vijf jaar zorgde de verkoop van eten, kranten en producten ervoor dat de inkomsten groeiden met ongeveer 500 procent. Daardoor konden Crow en Kabat investeren in journalistiek: ‘We konden ons betere, meer ervaren journalisten veroorloven, die beter nieuws leveren.’ Vervolgens zagen Crow en Kabat ook het aantal abonnees toenemen, waardoor ze weer meer adverteerders konden trekken. 

Economie van de regio

De afgelopen jaren hebben Crow en Kabat veel geleerd over Marfa en de inwoners: ‘We hebben geleerd dat als je als lokaal medium onderdeel wil worden van een gemeenschap, je antwoord moet geven op bepaalde vragen. Wat heeft de gemeenschap nodig? Wie zijn de mensen die er wonen? Wat kenmerkt de economie van de regio? Vanuit de antwoorden kun je jouw lokale merk gaan bouwen.’

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.