Stagiairs van het mbo op de redactie: langzaam raken ze meer in trek
Nieuws | OnderwijsDe stageplekken bij de grote mediabedrijven worden vaak gevuld met hbo- en master-studenten Journalistiek. Maar de mbo-media-studenten dan? Heel langzaam krijgen bedrijven meer interesse in stagiairs van het mbo, zien opleidingsmanagers verspreid over het land.
Media-opleidingen kun je in heel Nederland volgen. Ze heten bijvoorbeeld Mediaredactie, Mediavormgever of Mediamanager. Studenten krijgen in drie jaar een programma aangeboden waarin ze leren schrijven, produceren en creëren. De opleiding die het meest lijkt op een hbo-opleiding Journalistiek is Mediaredactie. Schrijven staat hier centraal.
Bij het ROC van Amsterdam volgen 2000 leerlingen media-onderwijs in de een of andere vorm, vertelt Ben Visscher, programmamanager Media & Vormgeving en ICT. Dat de school op het Mediapark zit, helpt bij het opzetten van samenwerkingen met de bedrijven in de omgeving. ‘Er worden veel gesprekken met andere partijen gevoerd om ervoor te zorgen dat de opleidingen naadloos aansluiten op de arbeidsmarkt,’ aldus Visscher. ‘We praten ook met reclamebureaus en bedrijven in PR en marketing.’
Uit de praktijk
Visscher erkent dat de kennismaking met nieuwe technieken of middelen op het mbo niet altijd van het niveau is dat de moderne journalistiek vereist. ‘Daar hebben we vaak ook niet de middelen voor. Het gaat meer om een kennismaking met deze nieuwe ontwikkelingen.’
Op het Mediacollege in Amsterdam werkt ongeveer de helft van de docenten van de opleiding Mediaredactie nog deels in de praktijk. ‘Zij nemen die kennis ook weer mee naar de school,’ vertelt docent Floris Mulder. ‘Toch kan een school zich nooit zo snel ontwikkelen als het bedrijfsleven,’ zegt Eric Holtman, directeur van ROC Midden-Nederland. Op deze school starten elk jaar 25 tot 30 leerlingen aan de opleiding Mediaredactie.
Het is ook niet altijd relevant om ontwikkelingen in het werkveld bij te houden, vindt Pieter Jansen, docent Mediaredactie op Landstede in Zwolle. ‘Het gaat om de skills die je ze leert, een manier van denken en het leren leren. Dat is minstens zo belangrijk.’ Behalve de praktijkkennis van de docenten vormen ook gastlessen van mensen uit de praktijk een belangrijke bijdrage aan het onderwijs, vindt Jansen. ‘En wij werken ook met externe opdrachtgevers. Zo maakten we twee jaar geleden voor de gemeente Zwolle een krant over een nieuwbouwproject die in 60.000 brievenbussen belandde.’
Snelheid
Ook de praktijkbegeleiders op de stageplekken beantwoorden de vraag welke vaardigheden leerlingen nodig hebben. ‘Dan gaat het vaak over het niveau van de Nederlandse taal, maar dat is niet alleen op het mbo een probleem,’ denkt Mulder. Wat voor leerlingen soms pittig is, is het hoge tempo waarin er gewerkt moet worden op sommige redacties. ‘De factor snelheid gecombineerd met goed schrijven, dat is soms te veel. Het zijn tieners. Dus om snel te moeten handelen, de situatie te overzien en ermee aan de slag te gaan, dat is soms lastig. Maar ik vraag me af of dat alleen in het mbo zo is.’ Wel vormen mbo-mediastudenten een opvallend diverse groep, volgens Jansen. ‘Je hebt aan de ene kant de groep die de havo net wel of net niet gehaald heeft, en aan de andere kant de groep die een lastige schoolcarrière achter de rug heeft. Soms komt een leerling op de eerste stagedag al te laat, dat is een slechte match.’
In totaal stroomt zo’n dertig procent van de studenten van ROC Midden-Nederland naar het hbo, aldus Holtman. Opvallend genoeg geldt dat voor wel tachtig tot negentig procent van de leerlingen Mediaredactie van het Mediacollege. Ze gaan bijvoorbeeld naar de opleiding Creative Business, of Communicatie. De School voor Journalistiek is niet erg in trek.
Toenemende interesse
Hebben mediabedrijven genoeg interesse in mediastudenten van de mbo’s in de journalistiek? Uiteindelijk vraagt een mbo-stagiair een andere investering dan een hbo’er, zegt Visscher. ‘Het vraagt vooral in het begin om meer begeleiding en dat willen bedrijven vaak niet. Al zie ik wel dat sommige werkgevers ons hebben herontdekt. Er zijn weer mbo-stages bij RTL en Talpa.’
Ook Mulder ziet de interesse in het mbo iets toenemen in de mediawereld. ‘We krijgen vaak positieve berichten van bedrijven die voor het eerst een mbo-stagiair hebben, vooral vanwege de grote inzet van de student. Maar veel bedrijven zijn nog steeds huiverig.’ De stagiairs van Landstede komen bij regionale en lokale omroepen terecht, maar ook bij goede doelen en politieke partijen. ‘Overal waar content gemaakt wordt, is wel plek.’ Holtmans ervaring bij ROC Midden-Nederland is dat studenten stage gaan lopen bij lokale en regionale tv-zenders en landelijke media als De Telegraaf. De opleidingen focussen ook vaak op sociale media bij deze organisaties en bedrijven, zegt hij. ‘Hbo’s richten zich daar niet echt op.’
Moderne nieuwsgaring
Holtman vindt dat bedrijven nog steeds te weinig naar mbo’s kijken. Mede daarom probeert de opleiding Mediaredactie zich te onderscheiden van de hbo-opleidingen journalistiek. ‘De focus ligt op de hbo’s veel op de schrijfvaardigheid, dus wij hebben ervoor gekozen om de opleiding Mediaredactie niet alleen daarop te richten.’ Bij Mediaredactie leert de student ‘moderne nieuwsgaring’, met de nadruk op beeld. ‘Schrijven moeten de studenten wel kunnen, maar het onderwijs gaat ook over campagnes bedenken, interviewen en social media bijhouden.’ Holtman is ervan overtuigd dat tekst een steeds minder grote rol gaat spelen in de journalistiek. ‘Beeld gaat alleen maar belangrijker worden.’
Twee jaar geleden kwam Holtman in contact met het journalistieke onderzoekscollectief Bellingcat, enkele docenten volgden er een training. ‘Daar hebben we nu een samenwerking mee, elk jaar een nieuw project. Daarbij richten we ons op de onderzoeksjournalistiek vanuit de beeldende kant. Studenten leren door middel van onderzoekende researchvaardigheden een tijdlijn te bouwen met beeldmateriaal. Dat zijn hele mooie projecten, daar ben ik heel trots op.’
Foto: Vanilla Bear Films / Unsplash