Tieners overschatten hun mediawijsheid

Nieuws |

De vandaag gepresenteerde Monitor Jeugd en Media 2017 laat een opvallend contrast zien. Jongeren tussen de 10 en 18 zijn aan de ene kant digitale veelverbruikers en hebben groot vertrouwen in hun eigen digitale kunnen. Maar als je gaat toetsen op digitale geletterdheid dan zakken veel tieners door het ijs. Ze hebben moeite met zoeken op internet en informatie op waarde te schatten.
Het onderzoek, dat iedere twee jaar gedaan wordt, werd uitgevoerd door Kennisnet in samenwerking met Mediawijzer.net en de Universiteit Twente. Het onderzoek bestond uit een zelfrapportage die werd ingevuld door 1604 jongeren en een praktische toets over informatievaardigheden onder 1036 jongeren.

Zoekopdracht

VMBO-leerlingen scoren het minst in de toetsen. Bij het uitvoeren van een zoekopdracht hebben ze meeste moeite informatie op betrouwbaarheid te beoordelen. Zorgelijk, zegt Remco Pijpers van Kennisnet in een toelichting. ‘De maatschappij digitaliseert in rap tempo en dat vraagt steeds meer van alle burgers. Ook als vmbo’er moet je digitaal je belastingen kunnen invullen en weten waar je betrouwbare informatie vindt.’
Ouders spelen een bepalende rol bij het ontwikkelen van digitale skills, aldus Kennisnet. Leerlingen met lager opgeleide ouders krijgen van huis uit minder mee over digitale geletterdheid. Kennisnet adviseert scholen dan ook om een structureel meer aandacht te besteden aan basale digitale informatievaardigheden.

Tv verdwijnt uit slaapkamer

Andere uitkomsten uit het onderzoek: 92 procent van de tieners heeft een mobiele telefoon. Het aantal tieners met een eigen laptop is gedaald van 58 procent in 2015 naar 51 procent nu. Ook het aantal tieners met een eigen tv op de slaapkamer holt achteruit van 54 procent naar 39 procent nu. De trend is dus: van vast naar mobiel.
Ook interessant: de sociale media Instagram en Snapchat worden veel meer gebruikt door meisjes dan door jongens. Onder 18-jarigen bijvoorbeeld zit ruim 80 procent van de meisjes op Snapchat en slechts 45 procent van de jongens. Bij Whatsapp is er geen verschil tussen jongens en meisjes.
Afgelopen zomer publiceerde SVDJ.nl een vierdelige serie over jongeren en media. Lees de stukken via onderstaande links terug.

  1. “De juf hield een hele preek over nepnieuws.”
  2. “Facebook is echt dood”
  3. “Ik geloof niet alles wat op internet staat” 
  4. “Mijn generatie zit te veel op social media”

Foto: (c) Flickr.com / JD Lasica 

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.