Tieners en media: "De juf hield een hele preek over nepnieuws"

Nieuws |

IMG_0124Eline (11), groep 8, Huizen

“Elke ochtend zet juf het Jeugdjournaal op. Soms gaat het over ingrijpende dingen en soms zijn het hele schattige of lieve dingen. De ingrijpende dingen vind ik interessanter, bijvoorbeeld dingen die in het buitenland gebeuren. Zoals de vluchtelingen die nu komen, en oorlogen. Mama kijkt vaak het journaal van acht uur. Ik mag dan niet meekijken, want soms zijn er hele spannende dingen bij, bijvoorbeeld gevechtssituaties. Ik zou het eigenlijk wel willen zien.”
“Op mijn smartphone heb ik sinds twee dagen Musical.ly. Dat mocht ik eerst niet, maar papa en mama zeiden dat ik toch moest leren omgaan met sociale media. Met Musical.ly kun je playbacken en daarbij gebaren maken. Als iemand die ik niet ken me een volgverzoek stuurt weiger ik ‘m. Heel veel kinderen in mijn klas hebben ook al Instagram en Snapchat, maar dat mag ik nog niet. Wat me er leuk aan lijkt is dingen posten en te laten zien: wauw ik heb dit, kijk, dit is mijn verzorgpony, dit zijn m’n vrienden, kijk!
“Over nepnieuws hebben we het echt heel lang gehad in de klas. De juf heeft er een hele preek over gehouden. Ze zei dat het slecht voor je is, dat je er overal in kan tuinen, hoe je het kan vermijden. En dat als je er op klikt, de mensen die het gemaakt hebben geld krijgen. Ik heb het zelf nog nooit gezien.”

IMG_0174Layla (11), groep 8, Huizen

“We kijken in de klas elke dag het nieuws. We doen ook Nieuwsbegrip op de computer. Dan kun je zelf dingen kiezen: iets wat al geweest is, of iets van die week. Ik kies meestal het nieuws van deze week, want dat vind ik belangrijker. Soms gaat het over heftige onderwerpen. Soms is er een aan… hoe heet dat? Ja, aanslag. Of oorlogen.”
“Ik zoek nooit het nieuws op, want dat kijken we al op school. Heel soms ga ik bij mijn ouders zitten om het journaal mee te kijken. Soms denk ik bij het nieuws ‘ja, waarom’. Dan gaat het bijvoorbeeld over het warme weer en dan staat er een plaatje van een meisje bij in de zon. Het weerbericht is wel belangrijk maar ik snap niet waarom er dan zo’n plaatje bij staat.”
“Iedereen in mijn klas heeft Musical.ly, maar dat gebruik ik bijna niet. Wel Snapchat en Instagram, dat vind ik wel leuk. Op Instagram volg ik een tekenaar, want ik houd heel erg van tekenen. Ik houd van kawai doodles (Japanse figuurtjes, red.). Ik haal vaak mijn telefoon uit mijn zak om te checken, wel meer dan tien keer per dag. De laatste tijd miste ik veel appjes van mijn moeder want dan had ze iets belangrijks geappt en dan hoorde ik dat later pas. Daarom kijk ik nu vaker.”

Sven (11 jaar), groep 8, Sellingen

Sven“Ik heb nog geen email en ook geen telefoon. Ik zou wel een telefoon willen als ik naar de middelbare school ga, om bereikbaar te zijn. En dan kan ik daar ook mijn agenda op zetten. Ik hoef geen social media. Misschien WhatsApp, omdat je dan met elkaar kan communiceren. Maar ik hoef geen Instagram of Facebook. Veel kinderen in mijn klas gebruiken dat wel.”
“We kijken ‘s ochtends in de klas meestal het Jeugdjournaal van de NOS, en soms leest de juf Dag van Vandaag voor. Dat zijn dan drie nieuwtjes. Ik vind het Jeugdjournaal leuker. Dan heb je ook nieuws en filmpjes en dat vind ik interessanter want dan zie je het echt. We hebben het weleens over fake news gehad. Dat was tijdens de les Nieuwsbegrip, dat vind ik altijd interessant. Maar taal en rekenen vind ik leuker.”
“Later kijk ik denk ik het grotemensenjournaal. Want dan weet ik wat er elke dag gebeurd is. Dat vind ik belangrijk. Ik vind wel dat alle mensen dat zouden moeten weten. Als er iets ergs is gebeurd moeten mensen dat weten en er even stil bij staan. De krant zou ik later niet zo vaak lezen.”

Meer tieners en media

Tieners en media: “Facebook is echt dood” 
Tieners en media: “Ik geloof niet alles wat op internet staat” 

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.