Wat moet de journalist van nu kunnen? Deel 5: resultaat leveren
Nieuws | VernieuwingHoe zorg je dat mensen je verhalen blijven lezen, kijken en luisteren? In deze serie onderzoeken we welke vaardigheden journalisten nodig hebben om succesvol te zijn in hun vak. Vandaag de vijfde: zorgen dat je ook echt resultaat levert.
Werken met deadlines is voor journalisten dagelijkse kost. Kranten moeten naar de drukker, het internet staat altijd aan en het journaal is elke dag live. Maar een journalist die in z’n eentje of met een collega een verhaal maakt, heeft een minder complexe taak dan iemand die de productie van een podcastreeks moet overzien, of de leiding heeft over de lancering van een nieuwe app. Hoe meer mensen en teams bij een project betrokken zijn, hoe groter de kans dat er onderweg naar de deadline iets niet loopt zoals verwacht.
Hoe voorkom je dat je een lancering eindeloos moet uitstellen? Hoe zorg je dat je alle betrokkenen zo aanstuurt dat ze het juiste resultaat kunnen behalen? ‘Als je wilt dat je project de eindstreep haalt, moet het een reden van bestaan hebben,’ zegt Gyurka Jansen, freelance media consultant en product manager.
Jansen werkte eerder als product manager bij Business Insider. Daarnaast is hij mede-oprichter van Reporters Online, een platform waar freelance journalisten hun stukken kunnen verkopen, en van De Coöperatie, een non-profitorganisatie die freelance journalisten ondersteunt in hun werk door het aanbieden van onder meer opleidingstrajecten, werkplekken en fondsen.
Financiële prikkel
Een project heeft volgens Jansen bestaansrecht als er bijvoorbeeld een financiële prikkel is om het uit te voeren. ‘Als we bij Business Insider dachten dat ergens een markt voor was, gingen we het maken. Dat gaf ook een duwtje in de rug om er niet halfslachtig aan te werken, want anders zouden we een bepaalde omzet niet halen,’ zegt Jansen.
Vervolgens is het handig jezelf de vraag te stellen: waarom denk ik dat dit gaat werken? Jansen: ‘Bij Business Insider zagen we bijvoorbeeld dat er meer vraag was naar een bepaald type gesponsorde content, of naar video-formats.’ Alle redenen die je kunt bedenken waarom je idee succesvol gaat zijn, kun je vervolgens omzetten in een ‘eisenpakket’ waar je project aan moet voldoen om succesvol te zijn.
Geloof je dat je podcast aanslaat omdat ‘ie een nieuw publiek zal aanspreken? Dan kun je dat omzetten naar een eis als: in ieder geval twintig procent van onze luisteraars moet bestaan uit publiek dat we normaal niet bereiken. Denk je dat gesponsorde video-content de toekomst is omdat het meer adverteerders zal trekken? Dan is een mogelijke eis: we halen binnen drie maanden na lancering vijf nieuwe adverteerders binnen.
In de soep
Een goede voorbereiding is nog geen garantie voor een vlekkeloze lancering. ‘Vooral budgetten kunnen dingen in de soep laten draaien,’ aldus Jansen. ‘Er gaat ongetwijfeld iets mislukken, dus je moet een manier vinden om de impact daarvan te minimaliseren.’
Dat doe je bijvoorbeeld door een groot project op te delen in kleinere deelprojecten, die je onafhankelijk van elkaar kunt ontwikkelen. Komt het ene onderdeel niet af, dan kun je verder met iets anders. Jansen lanceerde bij Business Insider bijvoorbeeld een nieuw abonneemodel dat niet goed bleek te werken. ‘Abonnees konden bepaalde betaalmethodes niet gebruiken, facturen werden niet goed uitgedraaid, dat soort problemen. Zelf wisten we niet hoeveel mensen abonnee waren en waar ze eigenlijk op geabonneerd waren. Je gaat je afvragen: waarom hebben we dat in het begin niet gezien?’
Het team leerde van de fouten en nam die lessen mee in de zoektocht naar een nieuw systeem. Ondertussen bleef de website gewoon in de lucht. ‘Je moet een feedback loop hebben waardoor je snel kunt analyseren waar het misging, zonder daar te lang in te blijven hangen,’ zegt Jansen. ‘Zoek snel een alternatief, maar leg niet meteen al het gedane werk naast je neer. Haal eruit wat wel geslaagd is en neem dat mee naar een volgende versie.’
Mailtjes schrijven
Sommige vernieuwende projecten veranderen ook processen op de redactie. Denk bijvoorbeeld aan de introductie van een nieuw CMS, of een nieuwe opmaak-tool voor de papieren krant. Het is dan belangrijk betrokkenen daar op tijd van op de hoogte te brengen. ‘Mensen zitten niet altijd te wachten op verandering, je moet ze voorlichten,’ zegt Jansen. ‘Bovendien zijn die procesveranderingen onderdeel van je project. Wie gaat de mailtjes schrijven die je lancering ondersteunen? Wanneer moeten die klaar zijn?’ Neem dus ook zaken als communicatie, training en voorlichting op in je planning, zodat je tijdens je lancering niet voor verrassingen komt te staan.
Er is niet één recept voor een succesvolle lancering, maar volgens Jansen moet je in ieder geval snel kunnen vaststellen of je project de beloften waar maakt. Bereik je de doelgroep die je had vastgesteld? Haal je inderdaad dat omzetdoel? ‘Maak daar harde doelstellingen voor, het werkt beter als je niet te vaag bent.’
Een lancering is bovendien een momentopname, vindt Jansen. Het nieuwe product is vaak heel leuk, maar daarna blijken toch bepaalde onderdelen niet te werken, of zitten er nog allerlei kleine foutjes in het ontwerp. Het belangrijkste is om te realiseren dat nog niet alles af hoeft te zijn als je lanceert. ‘Het product moet er op een gegeven moment gewoon zijn. Het kan altijd beter en het is onmogelijk om iets perfect te doen. Zorg dat je dat eerste doel haalt en kijk daarna weer verder naar het volgende doel.’