© Gijs Kast

Wat moet de journalist van nu kunnen? Deel 6: succes creëren

Nieuws | Vernieuwing

Hoe zorg je als journalist dat mensen je verhalen blijven lezen, kijken en luisteren? In deze serie onderzoeken we welke vaardigheden journalisten nodig hebben om succesvol te zijn in hun vak. Vandaag het zesde en laatste deel: over succes creëren voor de organisatie.

Wanneer ben je succesvol als journalist? Wanneer is een verhaal geslaagd? Wanneer mag je je pas gelanceerde project een succes noemen? En als iets niet werkt, ben je dan dapper genoeg om de stekker eruit te trekken? 

Redacties hebben de neiging om van het ene project naar het andere te hollen. Deels zit dat in de aard van het beestje: er moet continu een krant, programma of website gevuld worden, dus journalisten kijken liever vooruit dan achterom. Erbij stilstaan als iets geslaagd is, of juist mislukt, doen we maar zelden. Terwijl dat zo essentieel is als je een nieuw project optuigt.

Goed idee?

‘Voordat je ergens je ziel en zaligheid in stopt, moet je zo snel mogelijk valideren dat het een goed idee is,’ vindt Mayke Blok, product developer bij een duurzame Nederlandse bank. Hiervoor werkte ze ruim acht jaar bij De Correspondent, in verschillende rollen – engagement editor, mediastrateeg en uiteindelijk product owner. 

Een succesvol idee is volgens de filosofie van product thinking niet alleen interessant voor het publiek, maar ook voor de organisatie die het idee uitvoert. Een nieuwsbrief kan enorm gewaardeerd worden door lezers, maar als dat er maar vier zijn, is het misschien niet de moeite waard om de nieuwsbrief in de lucht te houden. 

Intuïtie is waardevol, maar stel jezelf eerst vragen. Waarom lopen de inschrijvingen tegen? Hebben we het overal gepusht?

Mayke Blok, product developer

‘Voordat je aan iets als een nieuwsbrief begint, moet je een casus voor jezelf schrijven. Wat wil je bereiken? Hoeveel mensen moeten zich aanmelden voor we het de moeite waard vinden? Hoeveel tijd geven we onszelf om dat aantal te halen?’ zegt Blok. Die vragen zijn moeilijk te beantwoorden, maar dat is precies het punt. Vooraf nadenken over wat er nodig is om te zeggen: dit idee is geslaagd, voorkomt dat je later slechte ideeën goedpraat omdat je er inmiddels al zo veel tijd in hebt gestoken.

Successen

De belanghebbenden van je project zullen het ook belangrijk vinden om te weten of je slaagt in je voornemens. Blok adviseert om ze regelmatig op de hoogte te houden, met korte meetings waar je je lessen, maar vooral je successen deelt. Blok: ‘Mensen hebben weinig tijd, er gebeurt een hoop op een redactie. Als jij kunt zeggen: er hebben zich in twee weken vierhonderd mensen ingeschreven, en je reacties kunt laten zien van mensen die heel blij waren, dan kun je je successen tactisch inzetten.’

Spreek ook een moment af waarop je een beslissing neemt over een eventueel vervolg van je project. ‘Besluitvorming is vaak vervelend, uiteindelijk blijkt dat iedereen wat wil zeggen,’ zegt Blok. Ze adviseert om een ‘go/no go-moment’ af te spreken, waarbij je idee aan bepaalde eisen moet voldoen om ‘door’ te mogen. Tijdens zo’n bijeenkomst heb je de belangrijkste belanghebbenden aan tafel en breng je advies uit.

‘Jij bent de expert op dat moment,’ zegt Blok. ‘Het is aan jou om te zeggen: dit is wat we zien en dit is wat ik denk dat we ermee zouden moeten.’ Misschien zijn er minder inschrijvingen dan verwacht, maar zie je wel dat mensen heel enthousiast zijn. ‘Als je vindt dat jullie het idee verder moeten ontwikkelen, kom dan ook met een plan: dit wil ik verbeteren.’

Stap terug

Journalisten schieten vaak snel in de actiemodus, maar Blok adviseert juist om eerst een stap terug te doen. ‘Intuïtie is waardevol, maar probeer eerst jezelf vragen te stellen. Waarom lopen de inschrijvingen achter? Hebben we het overal gepusht? Kunnen we het op een andere manier delen?’ Verzamel inzichten door kleine onderzoekjes te doen en ga op basis van die inzichten aan oplossingen werken, raadt Blok aan. 

Als er over drie jaar weer iemand met dit idee komt, houd diegene dan niet tegen om het zelf te proberen

Soms moet je ook gewoon dapper zijn en een idee vaarwel zeggen, zegt Blok. ‘Het is makkelijk om met dingen te beginnen, maar heel moeilijk om ermee te stoppen.’ Zeker als managers hoger in de organisatie belangen hebben bij het slagen van een project, kan het lastig zijn ergens een punt achter te zetten. Geef dan in ieder geval één keer aan waarom het niet werkt en breng ofwel een advies uit hoe dit te verbeteren, of adviseer om ermee te stoppen. Werkt het niet, dan heb je in ieder geval je best gedaan.

Blok adviseert redacties om eens in de zoveel tijd een inventarisatie te doen van alle projecten die ze hebben lopen. ‘Wat ligt er allemaal? Hoeveel tijd kost het? Wat levert het op? En, misschien wel de belangrijkste: wat kan er weg?’ Niet alles hoeft voor altijd te blijven bestaan. Heb je besloten iets vaarwel te zeggen, geef datgene dan een mooi afscheid en neem je lessen mee. ‘Als iemand er over drie jaar weer mee komt, zorg dan dat je goed hebt neergezet wat er wel en niet werkte, en houd diegene niet tegen om het zelf te proberen. Want als je dat doet, word je oud.’

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.