Begeleidingsprogramma

Werk je in de lokale private mediasector en sta je voor de uitdaging om de journalistieke kwaliteit te verbeteren en je organisatie naar een hoger niveau te tillen? Dan is het coachingstraject van SVDJ jouw kans om impact te maken!

Ons unieke coachingstraject is speciaal ontworpen om jouw mediaorganisatie te ondersteunen bij het maken van strategische keuzes, gebaseerd op de behoeften van jouw publiek. Ontdek hoe je de juiste vertelvormen en producten kunt kiezen, ontwikkel een goede online strategie, implementeer effectieve manieren van publieksparticipatie en versterk de kwaliteit van jouw journalistieke product. Met de hulp van ervaren coaches en praktische workshops zet jij een stap vooruit.

De duur van het traject beslaat ongeveer 9 maanden, met plaats voor maximaal 6 deelnemende organisaties per ronde. Je hebt de mogelijkheid om je in te schrijven voor een van de aankomende rondes.

De startdata zijn als volgt:

  • Ronde 1: 9 januari 2024 (deadline inschrijven 12 november 2023)
  • Ronde 2: 9 april 2024 (deadline inschrijven 10 maart 2024)
  • Ronde 3: 25 juni 2024 (deadline inschrijven 30 april 2024)
  • Ronde 4: 8 oktober 2024 (deadline inschrijven 31 augustus 2024)

Let op: al in de maand vóór deze startdata heb je de eerste sessie met je coach, bij jullie op de redactie.

Direct inschrijven

Kom uit de waan van de dag en ga aan de slag met organisatie- en productontwikkeling tijdens het coachingstraject van SVDJ. Met behulp van een coach heb jij binnen een jaar een plan van aanpak voor de toekomst van jouw organisatie!

Impressie kick-off ronde 1

Op 9 januari is de eerste ronde van start gegaan. Komende maanden gaan 7 teams, onder begeleiding van een coach, hun organisatie onder de loep nemen en werk maken van vernieuwing.

De deelnemers van ronde 1 zijn:
Nieuw Volendam (NIVO), Nieuwsuitcastricum.nl, GrootMedia B.V., Eilanden-Nieuws, Eendrachtbode, Brugmedia en ABC Online Media.

Het team van coaches bestaat op dit moment uit: Jan Willem FrankenSusanne MoeringsBart Jan Cune, Elger van der Wel, Jesse Beentjes en Devid Ilievski. Het programma wordt vormgegeven door: Nina Onland, Jesse Beentjes, Janneke Schaap, Folkert Aize de Jong en Jille Sol

Over het coachingstraject

Het coachingstraject heeft als voornaamste doel om lokale private mediaorganisaties te ondersteunen bij het maken van strategische keuzes in de ontwikkeling van hun organisatie. Dit gebeurt op basis van de behoeften van hun publiek en gebruikers. Door dit traject kun je als lokale private media je journalistieke producten verbeteren en tegelijkertijd kennismaken met innovatieve werkwijzen.

Voor wie?

Het coachingstraject staat open voor teams vanuit lokale private media. Werk je bij een lokale nieuwswebsite, een commerciële lokale omroep of (een uitgever van) een huis-aan-huiskrant of lokaal nieuwsblad en wil je aan de slag met jouw organisatie? Dan kan het traject interessant zijn voor jou.

Wat ga je doen?

Het traject heeft een duur van ongeveer 9 maanden, met eventuele uitloop tot maximaal een jaar. De tijdsinvestering bedraagt gemiddeld 4 uur per week gedurende het traject, inclusief bijeenkomsten, opdrachten en overleg met de coach.

Het omvat een gevarieerde reeks elementen die lokale private media ondersteunen bij het ontwikkelen en vernieuwen van hun organisatie:

  • Gezamenlijke bijeenkomsten – Iedere drie maanden wordt er een gezamenlijke bijeenkomst georganiseerd waar je workshops kan volgen, ervaringen en kennis kan uitwisselen met andere deelnemers en waar je je resultaten tot dan toe presenteert.
  • Individuele coaching – Deelnemende media krijgen individuele coaching van experts met ervaring in zowel journalistiek als innovatie. Deze coaches zullen helpen bij het maken van strategische keuzes en het ontwikkelen van nieuwe benaderingen. De coach komt minimaal 5 keer tijdens het traject langs op de redactie en tussentijds heb je regelmatig digitaal contact over de voortgang.
  • Productontwikkeling – Het traject ondersteunt lokale private media bij het ontwikkelen van concrete producten ter ondersteuning van hun journalistiek, zoals nieuwsbrieven, lezerspanels, tiplijnen en innovatieve digitale formats.
  • Publieksbegrip – Door het traject ontwikkelen deelnemers een beter begrip van hun publiek en gebruikers.
  • Plan van aanpak – Aan het einde van het traject hebben deelnemende mediaorganisaties een helder plan van aanpak voor de verdere ontwikkeling van hun organisatie.
Aanmelden en selectie

Er is ruimte voor maximaal 6 teams per ronde. Deelnemende organisaties worden geselecteerd op basis van hun motivatie en verwachtingen. De aanmeldprocedure bestaat uit een inschrijving via een online formulier en een aanvullend intakegesprek.

Intakegesprek
Na het insturen van je online aanmelding nemen we binnen een week contact met je op om een intakegesprek te plannen. In dit gesprek zullen we meer vertellen over het traject en kijken we of de onderlinge verwachtingen met elkaar overeenkomen. Op basis van dat gesprek bepalen we samen of het coachingstraject past bij jullie behoeften en welke ronde jullie van start zullen gaan.

Teams
Elk deelnemend team bestaat uit minimaal 2 vaste personen die bij alle bijeenkomsten aanwezig zijn en als contactpersoon van de coach optreden. Diversiteit binnen teams wordt aangemoedigd. De tijdsinvestering in deelname aan het traject is vanaf de start ongeveer 4 uur per week. Houd rekening met je beschikbaarheid bij het kiezen van de ronde en wie er namens de organisatie deelneemt.

Kosten
Deelname aan het coachingstraject is volledig kosteloos, maar we vragen er inzet, betrokkenheid en motivatie tijdens het traject voor terug. We verwachten dat je verplichtingen nakomt en aanwezig bent bij de bijeenkomsten. Mocht blijken tijdens het traject dat je als team onvoldoende participeert zijn we genoodzaakt het traject stop te zetten en een andere organisatie de ruimte te bieden deel te nemen.

Locatie en tijden
De gezamenlijke, plenaire bijeenkomsten vinden allemaal fysiek plaats in Utrecht. Per traject zullen er c.a. 4 bijeenkomsten zijn. Deelname aan al deze bijeenkomsten is verplicht. De eerste plenaire bijeenkomst is gelijk aan de startdatum van de ronde. De sessies met de coach plan je zelf in gedurende het traject. Minimaal 5 keer spreken jullie af bij jou op de redactie en tussendoor heb je digitaal contact. Let op: de eerste sessie met je coach op de redactie zal voorafgaand aan de eerste plenaire bijeenkomst zijn.

Startdata rondes
Het is mogelijk om je in te schrijven voor een van onderstaande rondes. Hierbij geldt het principe: wie het eerst komt wie het eerst maalt. Schrijf je daarom snel in als je een specifieke ronde wil deelnemen. Er is ruimte voor max 6 deelnemende organisaties per ronde, vol = vol.

  • Ronde 1: 9 januari 2024 (deadline inschrijven 12 november 2023)
  • Ronde 2: 9 april 2024 (deadline inschrijven 10 maart 2024) <- verruimde inschrijftermijn
  • Ronde 3: 25 juni 2024 (deadline inschrijven 30 april 2024)
  • Ronde 4: 8 oktober 2024 (deadline inschrijven 31 augustus 2024

Inschrijfformulier

Contact

Heb je nog vragen over het coachingstraject of je aanmelding? Neem contact met ons op. We denken graag met je mee.

Bel ons tijdens kantooruren op 070 361 7111 of neem contact op via info@svdj.nl of jannekeschaap@svdj.nl.

Nina Onland

Nina Onland
Coördinator Organisatieontwikkeling

icon persoon

Janneke Schaap
Projectmedewerker

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.