Begeleidingsprogramma

NextLocal (voorheen Coachingstraject) is een journalistiek businesscoaching programma dat private lokale media helpt hun organisatie journalistiek te versterken en toekomstbestendiger te maken. Binnen het traject ligt de nadruk op journalistieke waarden, publieksparticipatie, (digitale) strategie en verdienvermogen.

Samen met een journalistieke businesscoach ga je gedurende negen maanden hands on en praktisch aan de slag om op korte termijn zo veel mogelijk te leren. Tijdens het programma werk je aan jullie organisatiestrategie en ontwikkel je een plan van aanpak voor de lange termijn. Hiermee werk je aan journalistiek die waarde toevoegt en maak je jouw organisatie toekomstbestendig in tijden van veranderende mediaconsumptie.

Aan het eind van het programma heb je een concreet journalistiek businessplan met bijvoorbeeld:

  • Organisatievisie met groeirichting en strategische positionering in de journalistieke markt
  • Een heldere redactiestrategie met ruimte voor duurzame journalistiek
  • Doelgroepanalyse ter ondersteuning van je waardepropositie
  • Meetbare prestaties en KPI’s
  • Toekomststrategie met nieuwe verdienmodellen en kosten-batenanalyse

Zeggen de termen hierboven je nu nog niks? Geen zorgen, de businesscoach neemt je stap voor stap mee in dit proces.

Direct inschrijven

Deelname aan het NextLocal programma van SVDJ heeft mij inzichten opgeleverd die ik praktisch kan gebruiken om mijn journalistieke e-mailnieuwsbrief te laten groeien in abonnees en lezersinkomsten.

Rens Blom – Oprichter Nieuws uit Castricum

Programma

NextLocal is bedoeld voor lokale private journalistiek organisaties, zoals bijvoorbeeld huis-aan-huiskranten, lokale nieuwsbladen, lokale nieuwswebsites en lokale journalistieke nieuwsstartups (nieuwsbrieven, onderzoeksjournalistieke platforms etc.).

Het programma heeft een flexibele en doorlopende structuur. Je kunt je het hele jaar aanmelden en instromen. Het traject duurt 9 maanden, met mogelijkheid tot verlenging tot maximaal een jaar. Deelname aan NextLocal is volledig kosteloos. We vragen er inzet, betrokkenheid en motivatie tijdens het programma voor terug. De volgende uitgangspunten staan centraal tijdens het programma:

  • Publiek eerst: Hoe kun je de relatie versterken met je publiek en aansluiten bij hun behoeften?
  • Kleine stappen en concrete actie: Kleine stappen (prototypes, pilots), iteraties, reflectiemomenten en voortgang zichtbaar maken
  • Gebruik wat al werkt: We hergebruiken en vertalen bestaande tools, formats en kennis uit de sector
  • Netwerk van gelijkgestemden: Ervaringen delen met gelijkgestemden, opgedane lessen delen en leren van elkaar zijn een belangrijk onderdeel van het traject

Teams

We raden aan om met meerdere teamleden deel te nemen; op die manier kun je het maximale resultaat uit het programma halen voor jouw organisatie. Denk bijvoorbeeld naast journalistieke medewerkers aan een media-adviseur, marketeer, een IT-specialist en iemand van het management/directie. Niet iedereen hoeft altijd overal bij te zijn, maar met verschillende perspectieven en expertises zal de kwaliteit van de resultaten altijd hoger zijn dan wanneer er slechts één discipline bij het programma betrokken is.

Het programma is als volgt opgebouwd:

Doel van de intake: Waarom doe je mee?

Nadat je het aanmeldformulier hieronder hebt ingevuld, nemen we binnen een week contact met je op om een intakegesprek in te plannen. Hier gaan we met je in gesprek over waarom je mee wilt doen, welke uitdagingen je mee aan de slag wil en of NextLocal daarbij past. We kijken of jouw verwachtingen en motivatie passen bij onze werkwijze en het programma.

Aanmeldformulier

Doel van de matching: Waar sta je nu, en wat is je doel?

Na de intake volgt de matching. Samen met een matchcoördinator formuleer je jullie hulpvraag en doelen, op basis waarvan de coördinator op zoek gaat naar een passende journalistieke businesscoach. We zoeken iemand die bij jullie team en organisatie past en qua expertise aansluit op jullie doelen en uitdagingen.

Doel van de planningsfase: Wat gaan we doen, en wanneer zijn we succesvol?

Samen met jullie businesscoach werken jullie de doelen verder uit in concrete stappen en succescriteria.

Doel van de individuele coaching: Gedurende 9 tot maximaal 12 maanden werken jullie met jullie vaste businesscoach aan zelf opgestelde doelen.

  • De businesscoach komt 5 keer een dagdeel langs op jullie redactie
  • De businesscoach heeft 50 uur beschikbaar voor begeleiding (inclusief redactiesessies)
  • Frequentie en vorm van overleg bepalen jullie zelf met jullie businesscoach
  • Tijdens het programma hou je je voortgang bij in een koersdocument zodat je aan het eind van het programma een document hebt met opgedane lessen, resultaten en organisatiestrategie en plan van aanpak voor jullie organisatie.

Doel van community & meetups: een duurzaam netwerk van gelijkgestemden creëren waarin jullie kennis en ervaringen kunnen delen en ophalen.

De community bestaat uit deelnemers, alumni, businesscoaches en experts. Naast het uitwisselen van kennis en ervaringen via online kanalen, stimuleren we de community door vier keer per jaar een meetup te organiseren in Utrecht.

Bij deze meetups kun je verwachten:

  • Inspiratie: experts delen kennis en workshops
  • Praktijk: teams presenteren voortgang en lessen
  • Reflectie: groepsgesprekken over behoeften en uitdagingen
  • Netwerk: informeel kennisdelen en samenwerking
  • Sessies zijn open voor huidige én oud-deelnemers
  • Alumni blijven betrokken via presentaties en mentoring

Businesscoaches

Voor het NextLocal programma putten we uit een poule van businesscoaches met expertise en kennis op het snijvlak van (lokale) journalistiek, journalistieke innovatie, publieksbetrokkenheid en design thinking. Op basis van jullie hulpvraag gaan we op zoek naar de juiste persoon voor jullie organisatie!

Maak kennis met een aantal van onze businesscoaches: 

Cyril Snijders
Businesscoach  NextLocal

Expertises: Journalistieke innovatie, design thinking, product thinking, netwerken, verdienmodellen in (onderzoeks)journalistiek

‘Er is niks zo leuk als mensen en bedrijven zien groeien nadat je ze advies hebt gegeven of als je ze aan de juiste mensen hebt gekoppeld.

Marije van der Star
Businesscoach  NextLocal

Expertises: veel ervaring met innovatie in de media, brainstormvaardigheden en design thinking: experimenteren, prototypen, en aannames checken.

‘Lokale redacties hebben de kans om echt iets te betekenen in hun leefomgeving. Ik kijk ernaar uit om met deze organisaties aan de slag te gaan.

Meetups

De meetups zijn toegankelijk voor alle actieve en nieuwe deelnemers en alumni. Teams die bezig zijn, delen dan ook hun voortgang en praktijkvoorbeelden. Nieuwe teams krijgen een introductie en kunnen direct leren van de ervaringen van anderen. Ook alumni zijn welkom om sessies bij te wonen en hun ervaring te delen. Deelname aan de meetups is verplicht voor deelnemers aan het programma.

Elke meetup heeft de volgende vaste onderdelen:

  • Praktijk: deelnemers presenteren hun voortgang of delen lessen en werkwijzen
  • Reflectie: groepsgesprekken over voortgang en behoeften
  • Inspiratie: experts geven workshops over relevante thema’s
  • Netwerkborrel: informeel kennisdelen en samenwerking stimuleren

Data meetups 2026

  • Dinsdag 10 februari 2026
  • Dinsdag 19 mei 2026
  • Dinsdag 8 september 2026
  • Dinsdag 24 november 2026

Alle meetups zullen plaatsvinden in Utrecht – op loopafstand van Utrecht CS.

Vier strategische pijlers

NextLocal hanteert vier strategische pijlers als kader waarbinnen je aan de slag gaat met jouw organisatie. Samen met je coach onderzoek je welke uitdagingen je binnen de verschillende pijlers hebt, welke prioriteiten je wilt stellen en waar je aan het eind van het traject wil staan. Wat zijn de doelen die je tijdens het programma wil behalen en wanneer ben je tevreden?

De strategische pijlers komen voort uit eerdere subsidietrajecten, gesprekken met private lokale media, ervaringen binnen NextLocal en onderzoeken die zijn gedaan naar de sector.

Op basis van deze ervaringen zien we ontwikkelkansen voor lokale private media, op de volgende vier onderwerpen:

Verbinden

Doel: Het versterken van de band tussen lokale media en publiek.

Het fundament en startpunt van het programma, de toegevoegde waarde die de lokale journalistiek bij uitstek kan bieden: dichtbij mensen staan, geworteld zijn in de gemeenschap en verhalen maken die het lokale publiek verbinden en vertegenwoordigen.

Werk bijvoorbeeld aan: een doelgroepanalyse, stakeholdermapping, focusgroep, Whatsapp-community of lezerspanel.

Versterken

Doel: Journalistieke vaardigheden en werkprocessen versterken en ontwikkelen.

Bij deze pijler draait het om journalistieke kwaliteit, onafhankelijkheid en verantwoording. Oftewel, de interne, journalistieke processen van lokale nieuwsorganisaties en hoe zij hiervoor verantwoording afleggen.

Werk bijvoorbeeld aan: een redactiescan, optimaliseren van redactievergaderingen, journalistieke vaardigheden verder ontwikkelen, een ethische code of redactiestatuut.

Vernieuwen

Doel: Nieuwe dingen doen op een pragmatische manier.

Deze pijler betreft toegepaste innovatie om aan te passen aan veranderend mediagebruik, door te experimenteren met nieuwe vertelvormen en formats en het strategisch inzetten van technologie en digitale tools.

Werk bijvoorbeeld aan: een inventarisatie van digitale tools, quickscan van jullie CMS, kleine experimenten (AI-tool, nieuwe formats), het ontwikkelen van een digitale strategie (AI, socials).

Verdienen

Doel: Bouw aan (nieuwe) duurzame verdienmodellen.

Deze pijler focust op het ontwikkelen van strategieën voor (nieuwe) inkomstenbronnen, zoals het versterken en diversifiëren van de verdienmodellen en het ontwikkelen van nieuwe inkomstenstromen, op basis van publieksrelatie.

Werk bijvoorbeeld aan: een basismeting van bereik en het formuleren van KPI’s, waarde propositie canvas, kleine verdienexperimenten (bijv. donatieknop, sponsoractie), Business Model Canvas, ledenstrategie.

IMG_1465
IMG_1462
IMG_1434
IMG_1504

Deze organisaties gingen jou voor

Begin 2024 zijn we gestart met de voorganger van dit traject en inmiddels zijn er teams van o.a. uitgeverijen, redacties van huis-aan-huiskranten en lokale nieuwssites gestart om onder begeleiding van een businesscoach, hun organisatie onder de loep te nemen en werk te maken van vernieuwing.

Verschillende organisaties gingen je al voor, zoals: Eendachtsbode, EilandenNieuws, GrootMedia, NIVO, Alphens.nl, AalsmeerVandaag en Nieuws uit Castricum.

Aanmelden en contact

Aanmelden voor NextLocal doe je door het aanmeldformulier in te vullen:

Ga naar aanmeldformulier

Heb je nog vragen over het NextLocal programma of je aanmelding? Neem dan contact op met Coördinator Organisatieontwikkeling Nina Onland. Ze denkt graag met je mee.

Bel ons tijdens kantooruren op 070 361 7111 of neem contact op via onland@svdj.nl.

FAQ

Je kunt zelf met je strategisch begeleider/strategisch adviseur/facilitator/local guide afspreken hoe intensief je de begeleiding wilt inzetten – maar verspreid over 9 maanden zal het je ongeveer 100 uur kosten (inclusief bijeenkomsten, redactiesessies en individuele begeleiding). Idealiter doe je met meerdere teamleden mee aan het programma (bijvoorbeeld een redactielid, iemand van management, een media-adviseur en/of IT’er). Niet iedereen zal de volle 100 uur ingezet hoeven worden, maar houdt rekening dat zeker bij de individuele begeleiding en redactiesessies het slim is om meerdere mensen van de organisatie te betrekken – dan kun je het maximale resultaat uit het programma halen.

  • Verbinden is het fundament: zonder inzicht in je publiek ontbreekt richting.

Voorbeeld: een redactie ontdekt via lezersonderzoek dat jonge ouders in de regio amper bereikt worden. Dat inzicht leidt tot een nieuwe nieuwsbrief (verbinden vernieuwen), die gesponsord kan worden door lokale kinderopvangcentra (verdienen).

  • Versterken borgt legitimiteit en kwaliteit, en ondersteunt alle pijlers.

Voorbeeld: een team wil met AI tools werken (vernieuwen), maar worstelt met transparantie en bias. Via de pijler versterken wordt een AI-gedragscode opgesteld die dit borgt.

  • Vernieuwen versnelt, maar moet aansluiten bij publiek én kwaliteitskaders.

Voorbeeld: een lokale redactie gebruikt automatisch gegenereerde evenementenkalenders (vernieuwen), maar merkt dat er veel irrelevante content doorsijpelt. Ze stellen richtlijnen op over relevantie (versterken), én stemmen die af op publiek (verbinden).

  • Verdienen volgt logisch: een verdienmodel werkt alleen als de andere drie pijlers stevig staan.

Voorbeeld: je kunt geen betaalmuur bouwen als je niet weet wat gebruikers waardevol vinden (verbinden), als de journalistieke kwaliteit niet op orde is (versterken), of als je de infrastructuur niet hebt (vernieuwen).

Elke pijler is dus geen los traject, maar onderdeel van een systeem dat elkaar versterkt.

Ja, in principe kun je ook als eenmanszaak meedoen aan het programma. Je kunt je gewoon aanmelden via het aanmeldformulier op onze site.
Het programma is wel vrij intensief om in je eentje aan deel te nemen; alle coachinguren en meetups moet je zelf beschikbaar zijn – je kunt het werk immers niet over een team verdelen. We kunnen samen tijdens het intakegesprek wat dieper op het programma ingaan, welke tijdsinvestering het van je vraagt en verkennen of dit haalbaar voor je is.

Het Coachingstraject is de voorganger van NextLocal. Inhoudelijk zit het verschil voornamelijk in de nieuwe toepassing van de vier pijlers. Wat gelijk is gebleven is het maatwerk van de coaches en de meetups om te netwerken met andere deelnemers. Mocht je eerder gehoord hebben van het Coachingstraject, bijvoorbeeld van alumni, en ben je benieuwd of NextLocal bij je past? Neem dan contact op met Nina Onland.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier