Challenge masterclass 4: Pitchen, pitchen en nog eens pitchen

Nieuws | Challenge masterclass

Drie van de tien masterclasses zijn voorbij, tijd voor een recap. Waar staan de teams nu? Exact de reden om te beginnen met een tweede ronde pitchen. Nu krijgen de teams echter nóg minder tijd om hun plan uit de doeken te doen dan tijdens de eerste masterclass: 2,5 minuut in plaats van 5. Als beloning voor hun harde werk mogen de teams kennismaken met startup-veteraan Martijn Arts. Martijn zorgt voor de nodige inspiratie met zijn verhalen over ondernemen en benut de kans om de deelnemers iets bij te brengen over pitchen.

Maar dat is voor later op de avond: eerst moeten de teams zelf hun ideeën pitchen. En dat brengt de nodige spanning met zich mee. Bart laat doorschemeren dat de pitch van groot belang zal zijn bij de beoordeling; na vanavond nemen we namelijk afscheid van twee groepjes. Als extra stimulans krijgen de deelnemers de opdracht mee om zich in te beelden dat ze spreken voor een volle zaal investeerders met diepe zakken.

Een andere koers varen

Alle teams hebben hard gewerkt aan de plannen en overal is ontwikkeling zichtbaar. Er zijn echter enkele groepjes die besloten hebben om een iets andere koers te gaan varen. Zoals The News Frontier, dat het oorspronkelijke plan voor nieuwsgames heeft aangescherpt en zich nu wil richten op belangrijke personen in het nieuws. De klant moet op die manier een kijkje in het leven van zo iemand krijgen. Het doel is hetzelfde gebleven: de traditionele media helpen met de transitie naar online.

Team Anti-Viral heeft goed nagedacht over businessmodellen en komt tot een ‘freemium’-model waarbij abonnees bepaalde extra’s krijgen ten opzichte van niet-abonnees. Het plan is nog steeds om mensen te waarschuwen voor onjuiste inhoud middels een browser add-on. Anders dan bij de eerste opzet zal de redactie achter de add-on niet het hele web factchecken, maar alleen content die in de afgelopen paar maanden viral is gegaan.

Team ‘Verloren Kennis’ heeft een nieuwe naam: iKnew. Het idee blijft ongewijzigd: aan de hand van scripties en papers betrouwbare artikelen verkopen aan de klant. De doelgroep is, zo beseffen de heren, hoogstwaarschijnlijk niet bereid om complete scripties te lezen. Een redactie moet daarom dossiers gaan aanmaken met korte artikelen, gebaseerd op de wetenschappelijke publicaties.

_DSF8319Wat nog in elke pitch ontbreekt, zo vertelt Bart de teams na afloop, is het financiële plaatje. Bijna niemand vroeg om geld. Je moet duidelijk maken hoeveel geld je wilt, wat je precies met dat geld gaat doen en hoe je met dat geld méér geld gaat creëren. Bart: “Dat is wel handig wanneer je voor een zaal vol investeerders pitcht.”

Terwijl Bart en Casper zich terugtrekken om de pitches van de teams te bespreken, deelt Martijn Arts  zijn ervaringen bij Total Active Media en als coach voor verschillende startups. Met zichtbaar plezier vertelt hij over zijn project Hack the brain, een hackathon waarin deelnemers onderzoeken wat ze kunnen doen met hersengolven. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om ‘goede momenten’ automatisch vast te leggen met behulp van hersengolven, een camera en een stukje software.

‘Hoe vind je daar dan sponsoren voor?’, vraagt een van de deelnemers zich af. Martijn’s antwoord: door de omschrijving van je project zo klein en catchy mogelijk te maken en die te pitchen. In het geval van Hack the brain was dat de volgende ‘slogan’: In the days of Rembrandt, we were discovering the body. Now, we’re discovering the brain. De eerste hackathon vond daarom ook plaats in De Waag, waar Rembrandt zijn beroemde schilderij De anatomische les van van Dr. Nicolaes Tulp schilderde.

Een goed verhaal komt eerst, dan pas de sponsoring

De eerste horde die je moet nemen, aldus Martijn, is voor de spiegel te proberen jezelf te overtuigen van de waarde van je idee. Daarna kun je je idee presenteren aan familie en vrienden, die waarschijnlijk bereid zijn om goed te luisteren en goede feedback kunnen geven. “Een goed verhaal komt eerst, daarna pas de sponsoring. Je moet je aannames eerst bewijzen. Je kunt wel zeggen dat je een fantastisch product hebt en dat mensen je product willen kopen, maar bewijs het eerst maar eens. Ga de straat maar op en verkoop je idee.”

Martijn geeft de deelnemers nog wat algemene pitch-tips:

  • Vraag jezelf altijd af: Waarom pitch ik? Wat is mijn doel? Een visitekaartje? Geld? Een vervolggesprek? Wat moeten mensen onthouden van je pitch?
  • Maak je eerste slide – die toch vaak het langst zichtbaar is – interessant. Bijvoorbeeld je idee in één zin, maar ook je contactinfo.
  • In de daarop volgende slides kun je je probleem beschrijven en een oplossing bieden. Daarna kun je het hebben over je businessmodel, je unique selling points, hoe je de klant gaat bereiken en wat je op dat gebied al hebt gerealiseerd. Ook het financiële plaatje moet aan bod komen: hoeveel geld heb je nodig en wat ga je ermee doen? Tot slot kun je beschrijven hoe je verschilt van de concurrentie.

Het moment is gekomen om afscheid te nemen van twee teams. Bart heeft gekeken naar algemene inzet en aanwezigheid, de samenstelling en functionering van het team, de haalbaarheid en originaliteit van de ideeën, de landingspagina’s die de teams hebben gemaakt en uiteraard de pitches. Helaas moeten we afscheid nemen van de teams Vör en Sensos. Voor hen is The Challenge 2016 voorbij, 10 teams blijven in de race.

Foto’s: Sean van der Steen

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.