Nieuws

Hoe een vader en zijn zoons ‘stories’ buiten Instagram op de kaart zetten

Nieuws | Innovatie

Tijdens de tweede deelname van Tappable aan de Accelerator, het innovatieprogramma van het Stimuleringsfonds, werd er vooral aan ‘kleine knopjes’ gedraaid. Hoe belangrijk is het finetunen van een product? En hoe ga je van een idee naar een echt bedrijf?

Een teaser naar een artikel in een nieuwsapp, boven de kop staat ‘Story’ geschreven. Klik. Er opent geen verhaal met tekst, maar een beeldverhaal. Foto’s afgewisseld met video’s, zo nu en dan aangevuld met een korte tekst. Na afloop van de zeven slides keer je met een klik weer terug op de voorpagina van de nieuwsapp.

Het klinkt als de storyfunctie van Instagram, maar dan geïntegreerd in de app van een nieuwsmedium, toch? Dat is het in feite ook. Met de tool van de Vlaamse ‘familie-start-up’ Tappable kunnen stories worden gemaakt die direct worden gepubliceerd op een website of app.

Terug naar het begin: Kenia, 2016. De familie Pauwels − vader Hans en zijn zoons Charles-Axel en Henri-Jérôme − merkte bij een project met telecombundels dat lange teksten met informatie nauwelijks door consumenten werden gelezen. De oplossing die ze bedachten legde de kiem voor Tappable.

Goudmijn

‘De laatste jaren is in de hele wereld het story-formaat enorm gegroeid en populair geworden,’ legt Charles-Axel uit. Het bleek een goudmijn voor sociale media: gebruikers kunnen eenvoudig door content heen blijven swipen, waardoor ze lang blijven hangen. ‘Het nadeel daarvan: ze zijn alleen te plaatsen op sociale media en blijven maar 24 uur online. Daarna verdwijnen ze weer.’

Zonde van de content die ze maakten, vonden vader en zoons. De informatie die ze verspreidden verouderde namelijk niet. Charles-Axel, met een achtergrond in programmeren en ‘user experience design’, zocht naar een manier om het populaire storyformaat op hun eigen website te plaatsen. Een week lang bouwde hij aan de eerste story.

‘We zagen direct enorm veel engagement, bijna 80 procent van onze gebruikers keek tot de laatste pagina. Er was alleen nog een probleem: ik moest die stories telkens helemaal programmeren. Niet echt handig. Dus bouwden we een tool om ze eenvoudig te maken.’

Het product was er en werkte, wisten de Pauwelsen al toen ze in 2019 voor het eerst meededen met de Accelerator. De vraag was toen nog: hoe nu verder? Hoe zorgen we ervoor dat (media)bedrijven ons product kennen?

(lees verder onder de story)

Inmiddels heeft Tappable de eerste betalende klanten, waaronder NU.nl. De weg naar dit punt was lang en hobbelig.

‘In januari vorig jaar hadden we een product, maar nog niet echt iets werkends,’ vertelt Hans. ‘Met een eerste testgebruiker zijn we toen in een ontwikkelingsomgeving aan de slag gegaan. Aan de hand van hun feedback, en in de loop van de tijd van steeds meer testers, hebben we de eerste zes maanden nog aan het product gesleuteld om het te verbeteren.’ Charles-Axel: ‘De input van gebruikers heeft sindsdien de richting van ons product bepaald. In juli gingen we over op onze definitieve omgeving.’

Experimenten

Dat is dan ook waar de tweede deelname van Tappable aan de Accelerator in de praktijk om draaide: testen, testen, testen. Aanpassen en weer testen. Er werd constant aan ‘kleine knopjes’ gedraaid om het product te perfectioneren, voornamelijk op het gebied van marketing en bedrijfsvoering.

‘Het is een heel groot systeem, met allemaal kleine onderdelen,’ legt Henri-Jérôme uit. ‘Denk aan bijvoorbeeld betaalde advertenties, het produceren van content, de SEO, growth hacking. Bij al die manieren om je product bekendheid te geven, kun je door tests meten of ze goed werken.’

Moet de content langer zijn? Of juist korter? Hoe kan deze pagina zo worden verbeterd dat er meer interactie komt? Met welke woorden in de titel van een e-mail wordt deze het meest geopend? ‘Je kunt zo diep in detail treden als je wilt,’ zegt Henri-Jérôme. ‘Uiteindelijk heb je een soort plattegrond waarop je kunt zien: dit werkt goed, hier moeten we meer in investeren. Beetje bij beetje perfectioneer je al die kleine onderdelen en rolt er een optimale weg uit.’

Per maand deed Tappable zo’n vijf a zes experimenten tegelijkertijd. ‘Daarbij moet ik toegeven: soms zagen we door de bomen het bos niet meer,’ zegt Hans. ‘Deze zomer moesten we weer een stap terug doen, alles weer systematisch op papier zetten. Al gaat dit denk ik zo bij ieder bedrijf of project. Het gaat nooit in een rechte lijn omhoog; je gaat op en neer, en soms moet je even naar adem happen, zodat je weer verder kunt.’

Sparren

Bij het hervinden van die structuur heeft de tweede deelname van Tappable aan de Accelerator geholpen. Hans: ‘Je kunt over de problemen waar je tegenaan loopt praten met mentoren. Ze leren je heel goed aan om na te denken over waar je mee bezig bent. Leuk, zo’n experiment, maar wat wil je bewijzen? Hoe ga je dat doen? Het experiment mag wel wat kosten, maar heeft wat je eruit haalt wel dezelfde waarde?’

De Vlaamse familie moest ‘wel even wennen’ aan de manier van feedback geven. ‘Dat is toch typisch Nederlands: behoorlijk direct. Daar staat tegenover dat je onmiddellijk feedback krijgt. Je hoort wat goed is en wat niet, waar je dom bezig bent en wat je kunt verbeteren. Dat is effectief en enorm waardevol.’

Wat ze ook hebben geleerd: het is ontzettend belangrijk om verwachtingen bij te kunnen stellen. ‘Toen wij eraan begonnen was mijn idee: een jaar en 100.000 euro, dat zal wel lukken.’ Lachend: ‘Begrijp je wat ik bedoel?’

‘Als je er na een paar maanden achter komt dat je er totaal naast zit, moet je dat kunnen toegeven. Kill your darlings. Je moet het accepteren en daarna weer kunnen doorgaan met dezelfde motivatie. Op voorhand kun je al weten: waarmee je begint, gaat niet hetgeen zijn waar je mee gaat eindigen. Dat is juist ook zo verschrikkelijk boeiend.’

Het duurt dan ook lang voor je vanuit een idee naar een bedrijf groeit, benadrukt Hans. ‘Tot de zomer was Tappable een project, sindsdien is het een start-up.’ Een bedrijf noemt hij het nog altijd niet, ondanks de 7 fulltime krachten die er werken. ‘Je bent in mijn ogen pas een bedrijf als je je kosten kunt dekken met inkomsten of wanneer je daar zicht op krijgt.’

Hoe Tappable die stap gaat maken? Daarvoor is het finetunen van hun product belangrijk, zegt de familie Pauwels. Hans: ‘Op een bepaald moment moeten we wellicht naar de grote jongens om geld op te halen. Als je dat wil doen, moet je de bedrijfsvoering die je voert kunnen onderbouwen met bewijzen, door middel van data die je uit je experimenten haalt. Een investeerder wil op basis daarvan weten: waar kan dit naartoe gaan? Je moet laten zien wat de potentie is.’

Om dat in de toekomst te kunnen, blijft Tappable voorlopig nog aan de knopjes draaien. Want, zegt Charles-Axel, een product is nooit af. ‘Je blijft continu aanpassen. Als je dat niet meer doet, dan sta je stil − en eigenlijk hol je dan achteruit.’

Illustratie: Claudie de Cleen 

Wil jij je aanmelden voor de Accelerator 2021? Dat kan! De inschrijvingen staan open van 1 februari tot 15 maart. Klik hier voor alle informatie over de SVDJ Accelerator 2021.

28 januari 2021
1285 woorden 5 min. lezen