De makers van Spot On over hun hechte community
Nieuws | InnovatieOnline vrouwenplatform Spot On heeft een achterban die massaal reageert op geplaatste video’s en artikelen. Veel mediamakers dromen van zo’n hechte community. Hoe krijgen de makers dat voor elkaar?
Bij online platform Spot On van KRO-NCRV praten jonge, biculturele vrouwen openhartig over persoonlijke onderwerpen zoals zelfliefde, relaties en moederschap. Presentator Elif Kan en samensteller Anouk Burgman krijgen samen met hun redactie voor elkaar waar veel programmamakers van dromen: hun publiek reageert actief op video’s en artikelen en laat de redactie weten welke onderwerpen ze graag in een volgende aflevering zouden willen zien. In 2022 was Spot On de snelst groeiende NPO-titel, inmiddels zijn er 66 duizend YouTube-abonnees en 33 duizend volgers op Instagram.
Waarom is het belangrijk dat er een plek als Spot On bestaat?
Kan: ‘Omdat de verhalen van de vrouwen die wij spreken, waar ik me zelf ook in herken, te weinig verteld worden bij programma’s van omroepen.’
Burgman: ‘Spot On is een veilige plek waar jonge vrouwen hun verhalen met elkaar kunnen delen.’
Spot On is ook een televisieprogramma. Waarin verschilt jullie aanpak van andere programma’s?
Kan: ‘Onze redactie bestaat uit mensen met verschillende achtergronden, waardoor ze zich vaak herkennen in de vrouwen die hun verhaal delen. Ze weten waar zij doorheen gaan.’
Burgman: ‘We besteden veel tijd en aandacht aan de interviews en hebben soms wel drie voorgesprekken. Als we twijfelen of iemand weerbaar genoeg is, dan maken we heel bewust de keuze om haar verhaal niet te publiceren. En na publicatie bieden we nazorg door te vragen hoe het gaat en wat voor reacties ze hebben gekregen.’
Wat levert die aanpak jullie op?
Kan: ‘We hebben geen moeite met het vinden van bijzondere verhalen, de DM’s en mailtjes stromen binnen. Vrouwen willen hun verhaal graag met ons delen, omdat ze zien dat we goed voorbereid zijn, de tijd nemen en luisteren. Dat vertrouwen leidt vaak tot een interview dat als prettig wordt ervaren, horen we regelmatig terug.’
Is vertrouwen het geheim van het succes van Spot On?
Kan: ‘Deels wel, ja. Dat we duidelijke afspraken maken en die ook nakomen, is bij deze doelgroep belangrijk. Ze weten dat we verhalen niet uit de context halen.’
Burgman: ‘Precies daar gaat het bij andere programma’s soms mis, zoals bijvoorbeeld bij de aflevering over TikTok-bekeerlingen van Dit is de Kwestie (EO, red.), waar grote ontevredenheid was onder deelnemers over de uiteindelijke aflevering. Een gebrek aan zorgvuldigheid zorgt voor een groot wantrouwen naar programmamakers.’
Jullie hebben veel volgers. Hoe bouw je zo’n hechte community op?
Burgman: ‘We stellen vragen in iedere aflevering, we roepen actief op en praten mee in de comments. Niet alleen om mensen te strikken om hun verhaal te delen, maar ook om gewone “vriendinnengesprekjes” te voeren. Geïnterviewden en presentatoren als Elif praten vaak ook actief mee in de reacties, wat enorm helpt.’
Hoe verklaren jullie dat Spot On in 2022 de snelst groeiende titel van de NPO was?
Burgman: ‘We verlegden onze focus naar meer diepgang. In plaats van een talkshow met meerdere gasten, voeren we sindsdien een op een gesprekken in een huiskamersetting. Ook ruilden we de bekende gasten in voor onbekende vrouwen. Juist door deze keuze zag onze achterban dat ook zij zo’n gast konden zijn. Onze volgers kunnen zich veel beter identificeren met deze “gewone” vrouwen.’
Was het een zoektocht naar het juiste format?
Kan: ‘De setting in onze huidige studio was meteen goed, omdat vrouwen zich op hun gemak voelen. We experimenteerden ook met koken, maar daar stapten we weer vanaf. Het is lastig om een pittig gesprek te voeren en ondertussen popcorn te maken, haha.’
Leren jullie van andere platforms?
Burgman: ‘TheLilyNews van The Washington Post, dat inmiddels niet meer bestaat, is een mooi voorbeeld van hoe je ‘gewone’ verhalen journalistieker kunt maken. Maar eigenlijk is er momenteel geen enkel programma dat het doet zoals wij het doen. Op YouTube zijn we echt atypisch, met ons diepte-interview.
Dat er geen vergelijkbaar programma is, maakt het soms lastig, omdat we ons wel willen blijven ontwikkelen. Maar we blijven nieuwe dingen proberen, zoals Spot Off, waarin vrouwen hun verhaal anoniem vertellen. We verbeelden het verhaal met animaties en anonimiseren vrouwen compleet door ze bijvoorbeeld een door AI gegenereerde stem te geven.’
Wat is jullie advies aan vakgenoten die dromen van een community zoals die van Spot On?
Kan: ‘Verdiep je in de doelgroep, zodat je rake vragen stelt en probeer niet te veel te zenden. Luister naar de mensen die je wilt bereiken en laat ze aan het woord.’
Burgman: ‘En leer van je fouten. Ook wij gaan weleens de mist in met een onderwerp, waardoor we negatieve reacties ontvangen op een video. Als dat gebeurt, proberen we uit te zoeken hoe we zo’n onderwerp een volgende keer dan wél goed kunnen brengen. Bij de gevoelige, taboedoorbrekende onderwerpen die wij aankaarten is het soms zoeken naar de juiste weg.’
Iedere donderdag om 16.00 uur verschijnt er een nieuwe aflevering op het YouTube-kanaal van Spot On.