Rebeca De Dobbelaer – Universiteit Gent

Naam: Rebeca De Dobbelaer
Kennisinstituut en afdeling: Center for Journalism Studies (CJS), Vakgroep Communicatiewetenschappen, Universiteit Gent
Functie: doctoraatsstudent en onderwijsassistent
(Inhoudelijke) specialisatie: gezondheidsjournalistiek en journalistiek bronnengebruik

1) Tot welke journalistieke en/of wetenschappelijke (voor zover betrekking op de journalistiek) inzichten ben je gekomen in 2015?

Mijn eigen doctoraatsonderzoek leverde twee opmerkelijke inzichten. Enerzijds werd door diepte-interviews de band tussen Vlaamse gezondheidsjournalisten en de farmaceutische industrie blootgelegd. Farmaceutische bedrijven bleken een impliciete vorm van invloed hebben in journalistieke content. Anderzijds werd uit een grootschalige inhoudsanalyse van meer dan duizend Vlaamse gezondheidsitems duidelijk dat gezondheidsjournalisten weinig transparant zijn in hun bronnengebruik. In ongeveer de helft van het gezondheidsnieuws is er geen duidelijke bron aanwezig, maar vinden we ook geen actoren terug. Bovendien komt deze trend een pak sterker naar voor in traditionele nieuwsmedia dan in online nieuws.

2) Welke nieuwsmerk, platform of journalist heeft jou het meest verrast in 2015?

Afgelopen jaar heeft vooral de val van jongerenmagazines en -zenders in Vlaanderen (o.a. de evolutie van Joepie van weekblad naar maandblad en uiteindelijk digitaal blad; afschaffen van jongerenzender JIM, …) me verrast. Jongeren blijken steeds meer tijd online te spenderen en traditionele media blijken maar moeilijk aanknoping te vinden met de interesses van deze doelgroep en er bovendien een winstgevend businessmodel aan te koppelen.

3) Wat ga je het komende jaar zelf onderzoeken/waar ga je mee verder qua onderzoek? Waar gaat jouw beroepsorganisatie zich primair mee bezighouden?

Onderzoeksmatig zal ik me in 2016 enerzijds focussen op het verder bestuderen van journalistiek bronnengebruik binnen het veld van gezondheidsjournalistiek. Anderzijds zal ik me ook toeleggen op onderzoek naar de stereotypering en framing van kinderen en jongeren met een beperking in de nieuwsmedia, meer specifiek AD(H)D.

4) Welke andere ontwikkelingen in de journalistiek wil je in 2016 met veel belangstelling gaan volgen?

In Groot-Brittannië werd onlangs voor het eerst in dertig jaar een nieuwe krant – die bovendien specifiek gericht is op vrouwen- op de markt gebracht. De evolutie van het lezerspubliek, de content en rentabiliteit lijken me zeker topics die in de gaten gehouden dienen te worden. Daarnaast interesseert ook de opmars van zogenaamde branded content binnen de journalistiek mij en de ontwikkeling van rendabele businessmodellen op online nieuwsplatformen.

5) Welke (internationale) onderzoeker, organisatie, nieuwsbedrijf of journalist moeten we zeker in de gaten gaan houden?

Topics, een initiatief van De Persgroep, dient zeker in de gaten gehouden te worden. Met een nieuwe app zal de lezer van De Morgen en/of Het Laatste Nieuws een persoonlijk nieuwsoverzicht kunnen maken met bijdragen uit 13 Vlaamse en Nederlandse dagbladen van De Persgroep. Zo kunnen lezers een persoonlijke krant samenstellen met stukken uit hun favoriete nieuwsrubriek, nieuws uit hun eigen gemeente, sportclub,… en worden ook bijkomend must-reads aangeraden. Op die manier treedt de mediagroep in de voetsporen van Blendle.

Reageer

Geef een reactie

*