Bot van El País trekt extra lezers na code in krant

El Pais

De bot van Spaanse uitgever El País trok duizend extra mensen aan via een code in de geprinte krant.

Naast het nieuws over de Franse verkiezingen, plaatste El País afgelopen zondag een code in de krant waarmee lezers werden doorgestuurd naar de bot op Facebook Messenger. Via die bot konden ze zich abonneren op het laatste nieuws rondom de verkiezingen.

De bot trok al tienduizend lezers, maar kreeg er dankzij deze actie duizend bij. Dat blijkt uit de cijfers die Digiday vandaag naar buiten bracht. Duizend van die abonnees gaven aan dat ze nieuwsupdates wilden ontvangen. Tachtig procent van hen was een nieuwe gebruiker van de bot, waarna zeshonderd aangaven dat ze voortaan dagelijkse nieuwsupdates via de bot wilden ontvangen.

Interactie

Met deze actie wil de nieuwsorganisatie de papieren krant en telefoons met elkaar verbinden. “We krijgen hierdoor interactie met mensen die normaal gesproken nooit naar onze app of homepage zouden gaan. Het is een geweldige manier om een jonger publiek te bereiken”, aldus David Alandete, managing editor van de krant.

Deel dit artikel:

Over Marloes Kamer

Marloes Kamer is freelance journalist en studeert aan de School voor Journalistiek in Utrecht.

Reageer