‘Jongeren lezen nieuws liever dan dat ze het kijken’

boy-reading-newspaper-1684978_1920

42 procent van de Amerikaanse jongeren (18 tot 29 jaar) consumeert zijn nieuws het liefst in de vorm van tekst. Dat is meer dan het deel dat nieuws liever ‘kijkt’: 38 procent.

Met die cijfers komt het Pew Research Center. Opvallend is dat Amerikanen gemiddeld juist de voorkeur geven aan bewegende beelden (46 procent) boven tekst (35 procent). Dit zou betekenen dat jongeren minder graag naar nieuws in videovorm kijken dan oudere leeftijdsgroepen. Vooral 65-plussers verkiezen ‘kijken’ (waarschijnlijk vooral klassieke televisie) boven lezen.

Het lezen van nieuws is dus niet dood onder jongeren, concludeert Pew. Wel is het zo dat zij dit vooral online doen: 81 procent van de lezende jongeren prefereert het internet, tegen 10 procent die liever de krant leest. Ook oudere leeftijdsgroepen geven de voorkeur aan internetnieuws, met 65-plussers als enige uitzondering.

Luisteren

Ook naar nieuws luisteren – (online) radio – is onder jongeren niet dood: voor 19 procent is dit de favoriete methode. Bij radionieuws is de digitalisering minder vergevorderd dan bij tekst. Bijna de helft van de nieuwsluisterende jongeren geeft de voorkeur aan de analoge radio, tegen 30 procent die online luistert.

Deel dit artikel:

Over Menno van den Bos

Menno van den Bos is freelance journalist en schrijft over media en maatschappij. Hij werkt voor Vrij Nederland, VICE en SVDJ.nl.

Reageer

Geef een reactie

*