Belgisch duopolie bij krantenuitgevers
Nieuws |[vc_row][vc_column][vc_column_text]Door Piet Bakker
Niet alleen is de concentratie van eigendom in deze sector nog nooit zo hoog geweest, ook het buitenlands eigendom bereikt een nieuw hoogtepunt.
Het aantal uitgevers zal bij een geslaagde overname door Mediahuis dalen tot zeven. Dat is een historisch dieptepunt. Naast de grote twee, Persgroep en Mediahuis, zijn dat de NDC Mediagroep (Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant, Friesch Dagblad), de FD Mediagroep (Het Financieele Dagblad), Reformatorisch Dagblad, Nederlands Dagblad en BDU (Barneveldse Krant).
De eerste grote daling in het aantal uitgevers vond plaatst tussen 1986 en 1996 door het ontstaan van Wegener, die diverse kleine uitgevers opslokte, en de overnames van Perscombinatie en TMG. Daarna blijft het zo’n tien jaar stabiel, er zijn wel enkele overnames (VNU naar Wegener) maar er komen ook uitgevers bij: Metro en De Pers. De laatste jaren daalt het aantal door de expansie van De Persgroep en Mediahuis, de overname van het Friesch Dagblad door NDC, de overname van Metro door TMG en het verdwijnen van De Pers.
De twee uitgevers die in 2017 de markt voor betaalde dagbladen gaan beheersen (als de overname van TMG doorgaat) waren in 2000 nog niet op de markt. Toen heersten TMG, PCM en Wegener. De eerste buitenlandse uitgever was Metro in 1999, maar in het onderstaande overzicht zitten alleen de uitgevers van betaalde kranten.
De Persgroep betreedt in 2003 de Nederlandse markt bij de overname van Het Parool, de expansie vindt in twee stappen plaats: eerst PCM, daarna Wegener. Mediahuispartner Concentra verwerft de Mediagroep Limburg, Mediahuis zelf wordt eigenaar van NRC.
Als we die prognose van de betaalde oplage loslaten op toekomstige marktverdeling in 2017 blijkt dat De Persgroep en Mediahuis samen goed zijn voor 88 procent van de oplage. NDC is derde – de top 3 heeft dus 95 procent in handen. De rest strijdt om de kruimels.
Als we de verspreide oplage bekijken – dus inclusief Metro (TMG / Mediahuis) en inclusief de gratis exemplaren die de betaalde kranten voor relaties en ten behoeve van marketing verspreiden, hebben de Belgische reuzen 90 procent in handen.
[/vc_column_text][vc_btn title=”Meer cijfers en analyses van De Stand van de Nieuwsmedia” link=”url:https%3A%2F%2Fwww.svdj.nl%2Fstand-van-de-nieuwsmedia%2F|||” el_class=”svdj-vc-button”][/vc_column][/vc_row]