Cryptomining is nog niet het gehoopte alternatief voor advertenties
Nieuws |Weinig media
In de media zijn er een paar websites die cryptomining aandurven. Nog niet veel, want het proces heeft een negatief imago: cryptomining wordt vaak verward met malware, en je zet de computer van de gebruiker in voor je eigen gewin – vaak ongevraagd.
De bekendste website die er wereldwijd serieus mee experimenteert is Salon.com, dat cryptomining sinds februari als alternatief voor advertenties aanbiedt. ‘We kunnen content niet meer gratis aanbieden, zeker niet met het groeiende gebruik van adblockers’, zegt Jordan Hoffner, ceo van Salon in een interview met eMarketer (Salon reageerde niet op interviewverzoeken). Hoffner denkt dat cryptomining een goede uitkomst voor media is. ‘Maar dan moeten we het wel goed uitvoeren. We proberen het nu uit en zijn bereid de kanarie in de kolenmijn te zijn.’
Voor- en nadelen
Volgens Hoffner is het belangrijk dat lezers daarbij wel de keus krijgen. Salon heeft daarom een uitgebreide pagina geschreven met de voor- én nadelen. Een voordeel is bijvoorbeeld dat gebruikers die ervoor kiezen cryptomining aan te zetten, geen advertenties te zien krijgen. Ook noemt Salon alternatieven, zoals een abonnementsvorm of het downloaden van de app.
Bij Salon lijken de eerste ervaringen positief. ‘Onze lezers blijven gemiddeld zo’n drie à vier minuten op een pagina, maar mensen die de mining-tool gebruiken blijven nog langer hangen en lezen meer pagina’s. Ook komen lezers die de tool gebruiken vaker terug. Er is engagement.’ De lezers die het mijnen bewust toelaten, gunnen het medium waarschijnlijk zijn winst, en cryptominers zijn ook voor de lezers zelf de meest gunstige optie omdat ze er weinig last van hebben.
Coinhive
De makkelijkste manier om een cryptomijner te gebruiken isCoinhive, een open-source-tool op basis van JavaScript die beheerders gemakkelijk op hun site kunnen embedden. Inmiddels is de tool ook beschikbaar als WordPress-plugin. Dat gemak zorgde er onder andere voor dat GameKings er als één van de weinige Nederlandse websites mee ging experimenteren. Het bleef echter bij een experiment, want erg succesvol was het niet. ‘Het was vooral een goede pr-stunt waar we wat publiciteit mee kregen’, zegt hoofdredacteur Boris van de Ven. ‘Rijk word je er niet van.’
Premium abonnement
GameKings gebruikt de cryptomijner niet als vervanger van advertenties, maar als alternatieve betaalmethode voor een premium-abonnement. Trouwe lezers betalen 2,50 euro per maand (of meer) voor extra content. ‘We wilden gebruikers de mogelijkheid geven die abonnementskosten bij elkaar te mijnen, in plaats van ze direct aan ons te betalen,’ zegt Van de Ven. Maar dat bleek makkelijker gezegd dan gedaan. Om voldoende Monero te mijnen moeten zelfs gebruikers met een snelle computer hun pc bijna een maand lang non-stop laten draaien. ‘Dat is niet te doen.’
Om uitbetaald te krijgen door Coinhive moet je eerst een minimumopbrengst binnenhalen. Van de Ven: ‘Zelfs met honderden gebruikers die mijnden kwamen we daar niet aan.’ Tel daarbij op dat Coinhive 30 procent van de opbrengsten voor zichzelf houdt, en het wordt duidelijk dat cryptomunten geen goudmijn zijn. ‘Zeker niet als je alleen een Nederlands publiek hebt’, zegt Van de Ven. ‘Mensen maken na een tijdje de rekensom en dan blijkt dat het helemaal niet veel voordeliger is om je computer te laten draaien. Als je echt fan van ons bent, betaal je net zo lief voor een premium-abonnement.’
Cryptominers vs. adblockers
Inmiddels hebben cryptominers alweer een nieuw obstakel: ze worden tegenwoordig tegengehouden door adblockers. Dat is zeker bij GameKings een probleem, zegt Van de Ven, want zijn jonge en technisch onderlegde publiek gebruikt vaker adblockers dan lezers van andere nieuwssites.
Er zijn niet veel andere websites die het experiment aandurven, maar sommige blogs zien wel in dat advertentie-inkomsten niet langer genoeg zijn om een domein draaiende te houden. Mischa van Geelen, medeoprichter van SaltMines.nl, wil binnenkort een poll plaatsen om te kijken of lezers geïnteresseerd zouden zijn in mijnen als alternatief voor advertenties.
Problematisch
Of de mijner optioneel wordt of verplicht voor alle lezers weet Van Geelen nog niet, maar als adblockers de mijner straks tegenhouden, heeft hij een probleem. ‘Advertenties zijn vrijwel onze enige bron van inkomsten. Als cryptominers ook niet werken, is het lastig om nog verder door te groeien.’
Of hij aan de Monero genoeg gaat verdienen weet hij niet zeker. ‘Dat zien we tegen die tijd wel. Misschien proberen we het wel met een alternatieve coin.’