© Illustratie: Niek van Ooijen

Harry Lensink: ‘Jonge journalisten, ga meer rondhangen en koffiedrinken’

Nieuws | De Voorspellers
  • Olaf Geurts
  • 09 december 2024
  • 509 woorden , 2 min. lezen

Harry Lensink (56) is co-hoofdredacteur van Follow The Money. Eerder was hij eindredacteur bij Argos en misdaadjournalist bij onder meer Vrij Nederland.

‘Komend jaar wordt knokken voor ons. De onderzoeksjournalistiek is inmiddels breed omarmd. Regionale en nationale kranten hebben weer onderzoeksredacties en ook andere media doen zelf onderzoek. Follow The Money heeft daar voordeel van gehad, er kwam meer financiering, maar de concurrentie is ook heftiger geworden. Dat houdt ons scherp, maar we moeten wel onze plek consolideren.

Leunen op techplatforms

Follow The Money is een bekende naam geworden, maar we kunnen niet achterover leunen. Mediahuis en DPG zijn power houses in het medialandschap, en ook de publieke omroep heeft een enorm bereik. Een klokkenluider die z’n verhaal bij Nieuwsuur kwijt kan, waarna de NOS het oppikt en het de hele dag op radio te horen is, heeft een heel groot publiek.

In de media leunen we nog altijd op grote techplatforms zoals Google voor bereik. Als deze straks met kunstmatige intelligentie direct vragen van mensen gaan beantwoorden, zonder dat media als bron worden genoemd, komen mensen niet meer op ons platform terecht. We moeten onze eigen distributie dus gaan verbeteren.

De journalisten die het verschil maken, rijden ’s avonds om tien uur nog van Amsterdam naar Geleen voor die ene bron 

Er zijn veel ontwikkelingen die de aandacht van onderzoeksjournalisten hard nodig hebben. Neem defensie bijvoorbeeld. In Nederland was het jarenlang vooral een bezuinigingspost, maar met alle conflicten en geopolitieke onrust zijn er enorme geldstromen op gang gekomen, ook in Nederland. En Rutte als nieuwe NAVO-baas geeft het allemaal een extra Nederlands tintje.

Er verschijnen allerlei beleidsstukken en denktank-rapporten over defensie waar journalisten verhalen uit kunnen destilleren. Maar wat ik volgend jaar wil weten: wie zijn de nieuwe lords of war? De oliemannetjes die veel geld verdienen met het verspreiden van het allernieuwste wapentuig. Er zijn heel veel bedrijven die zich storten op de heropleving van de wapenindustrie, met al het cowboygedrag van dien.

Rondhangen

Veel onderzoeksjournalistiek is op vertrouwen gebaseerd, over welk dossier het dan ook gaat. Je moet kopjes koffie drinken, je netwerk opbouwen. Bij de nieuwe generatie journalisten zie ik die houding wat minder. Die werken meer vanachter een beeldscherm, ze zijn minder geneigd om in de spreekwoordelijke parkeergarage af te spreken en een-op-een contact te hebben met de hoofdpersonen van een verhaal, zowel de good guys als de bad guys.

Het is geen verplichting. Er zijn ook journalisten die van negen tot vijf heel goed werk doen, maar ik denk wel dat degenen die het verschil maken ’s avonds om tien uur nog van Amsterdam naar Geleen rijden voor die ene bron. Dat is misschien een beetje mijn achtergrond als misdaadjournalist, het is de romantiek die ik zelf ervaren heb, maar er mag wel een onsje meer van deze stijl bij in de journalistiek. Kijk maar wie je aantreft en wiens vertrouwen je kan wekken. Laat je het verhaal gunnen. Dus ik zeg: ga maar rondhangen.’

Portret: Niek van Ooijen

De voorspellers 2025

Wat staat de journalistiek te wachten? Voor de achtste keer blikken we vooruit op een nieuw jaar. Twaalf journalisten en andere mediakenners vertellen wat ze van 2025 verwachten. Bekijk ze allemaal.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.