Janna Nieuwenhuijzen: ‘We moeten komend jaar experimenteren in sneltreinvaart’
Nieuws | De VoorspellersJanna Nieuwenhuijzen (28) is oprichter van Snackpaper, een initiatief dat op Instagram, TikTok en LinkedIn nieuws, achtergronden en onderzoeksjournalistiek verpakt in video’s voor jongeren. Ook geeft Snackpaper trainingen aan media over hoe ze deze doelgroep kunnen bereiken.
‘Het liefst maak ik komend jaar een ronde langs alle goedbetaalde media-CEO’s en hoofdredacteuren. Ik wil tot hen door laten dringen dat ze een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben om zich ook te bekommeren om mensen buiten hun directe doelgroep – zoals jongeren, maar ook andere groepen die weinig nieuws tot zich nemen. Goede onderzoeken of achtergrondverhalen moeten niet alleen terechtkomen bij mensen die van lezen houden. Journalistiek is belangrijk voor iedereen, wat je taalniveau, spanningsboog of interesse ook is.
Uitstervend publiek
Sommige mediaorganisaties wagen wel pogingen om meer mensen te bereiken. NOS Stories doet het bijvoorbeeld goed onder jongeren. Ook uitgevers als DPG en Mediahuis krabben zich inmiddels achter de oren. Naast het maatschappelijke belang is er ook gewoon een financieel belang: hun huidige, oude publiek sterft langzaam uit.
Sociale media zijn niet de toekomst van de journalistiek, nieuwsorganisaties moeten zelf nieuwe distributiemethoden ontwikkelen
Volgend jaar mag de experimenteerdrang in sneltreinvaart komen. Als media blijven vernieuwen in het huidige tempo, bestaat een platform als TikTok niet meer tegen de tijd dat de oude redactiegarde weet hoe het werkt. Hun journalistieke ervaring zorgt ervoor dat ze goed zijn in hun werk, maar is ook het resultaat van twintig jaar hetzelfde doen en leidt tot terughoudendheid met het gebruik van sociale media en andere innovatie. Daar moeten we vanaf.
Als je jongeren wilt bereiken met nieuws, moet je naar hen toe. Je vindt ze op TikTok en Instagram, maar dan moet je die werelden wel een beetje kennen. Het journalistieke systeem is niet bezig met jongeren en de algoritmen van sociale media promoten geen journalistieke achtergrondverhalen.
Marketing imiteren
Met Snackpaper steken wij journalistieke inhoud in een influencerjasje, we maken korte video’s op TikTok, Instagram en LinkedIn. Toch geloof ik niet dat sociale media uiteindelijk de toekomst van de journalistiek zijn. Nieuwsorganisaties moeten zelf nieuwe distributiemethodes en vertelvormen ontwikkelen om meer mensen te bereiken.
In het verleden hebben reclamemakers allerlei journalistieke conventies overgenomen om betrouwbaarder te lijken. Ze imiteerden nieuwsberichten, gebruikten dezelfde soort taal en opmaak. Nu is het tijd dat de journalistiek conventies van de marketing steelt om meer bereik te genereren. Zoals je nu persoonlijke advertenties hebt op basis van je gedrag en data, kunnen we ook journalistiek gaan vertalen naar je persoonlijke voorkeuren. Dan sluit het beter aan bij een uiteenlopend publiek. Ik zie een kunstmatige intelligentie-tool voor me, gewoon in de Volkskrant– of NRC-app, die hetzelfde verhaal kan omzetten naar verschillende taalniveaus of formats. De een krijgt bijvoorbeeld beeld, de ander audio.’
Portret: Niek van Ooijen
De voorspellers 2025
Wat staat de journalistiek te wachten? Voor de achtste keer blikken we vooruit op een nieuw jaar. Twaalf journalisten en andere mediakenners vertellen wat ze van 2025 verwachten. Bekijk ze allemaal.