Marianne Bouwman: ‘We moeten lokale gemeenschappen van goede journalistiek voorzien’
Nieuws | De VoorspellersMarianne Bouwman (55) is directeur van GrootMedia, een uitgever van huis-aan-huismaandbladen en lokale websites in Friesland. Vanaf komend jaar gaat de uitgever samenwerken met Omroep Heerenveen en Omroep Súdwest.
‘Huis-aan-huisbladen worden vaak wat ondergewaardeerd, terwijl ze een enorm bereik hebben. Omdat onze media bij zoveel mensen in de bus vallen, vind ik dat we als uitgevers de verantwoordelijkheid hebben om lokale gemeenschappen van goede journalistiek te voorzien. Daar moeten we komend jaar nog meer ons best voor doen, vooral online.
Afgehaakt
Dat is nodig, want veel mensen zijn niet meer goed geïnformeerd. Daar maak ik me zorgen over. Ze hebben wel iets opgevangen, bijvoorbeeld via Facebook, maar weten niet precies hoe het zit. Bij landelijke online media zijn ze afgehaakt, onder meer vanwege de betaalmuur – waar ik erg op tegen ben, want ik vind dat goede journalistiek voor iedereen toegankelijk moet zijn.
Bij GrootMedia willen we achtergrondverhalen brengen. Daarvoor zoeken we de samenwerking met lezers op. We hebben een lezerspanel dat bestaat uit inwoners, aan wie we vragen kunnen stellen: welk onderwerp vind je belangrijk, waar moeten we uitgebreider in duiken?
Private en publieke media kunnen elkaar versterken
Wij geloven in een nog lokalere manier van werken. Daarom beginnen we komend jaar met een project waardoor we nog beter in de informatiebehoefte van dorpsbewoners kunnen voorzien. We gaan dorpssites maken voor en door bewoners, waar iedereen een plek heeft – jongeren, de bewoners van een asielzoekerscentrum, de dorpsvereniging – om zo de onderlinge betrokkenheid te versterken.
Dat kost natuurlijk tijd en geld, en het vinden van een goed verdienmodel voor journalistieke websites is best lastig. We besparen geld door efficiënter te werken. Zo zijn we bezig met het ontwikkelen van een centrale redactie voor al onze nieuwssites. Voorheen was er voor elke nieuwssite één iemand verantwoordelijk waardoor diegene zich 24/7 verantwoordelijk voelde. Het kan veel efficiënter en minder belastend voor de redacteuren. Ook AI is een mooi hulpmiddel. Je moet er voorzichtig mee omgaan – wij zullen geen volledige artikelen laten genereren door ChatGPT. Maar we kunnen het wel vragen om persberichten wat bij te schaven tot een nieuwsbericht, of ChatGPT de reels laten maken vanuit de nieuwsvideo’s, en daar ondertiteling onder laten zetten.
Jeugd bereiken
Ik geloof ook dat lokale media komend jaar meer met elkaar moeten samenwerken. Wij gaan dat doen met Omroep Súdwest en Omroep Heerenveen, we hebben subsidie gekregen voor een experimentele samenwerking met Omroep Súdwest. De tekst en de foto’s van journalistieke producties verzorgen wij, Omroep Súdwest maakt de video’s. Als je de jeugd bij journalistiek wilt betrekken, dan kun je niet om video heen. We hebben geprobeerd zelf een videotak op te zetten, maar dat was lastiger dan ik dacht. Het bedenken van een goed script waarmee je structureel een grote doelgroep bereikt is arbeidsintensief, en dat maakt het duur. Goede video’s maken is echt een vak, en de omroep is daarin gespecialiseerd.
Zulke samenwerkingen tussen private en publieke media zijn ongebruikelijk, maar ik denk dat het goed is als de regels in de Mediawet ervoor versoepeld worden. Je hebt immers dezelfde doelstelling: je wilt de lokale bevolking bereiken met nieuws en verhalen uit de regio. Als je ieder gebruik maakt van je eigen expertise kun je elkaar enorm versterken.’
Volgens de Mediawet mag een privaat bedrijf geen content gebruiken van een publiek bedrijf, vanuit de gedachte dat het eerste zich dan verrijkt met publiek geld.
Portret: Niek van Ooijen
De voorspellers 2025
Wat staat de journalistiek te wachten? Voor de achtste keer blikken we vooruit op een nieuw jaar. Twaalf journalisten en andere mediakenners vertellen wat ze van 2025 verwachten. Bekijk ze allemaal.