Journalisten vinden politiek belangrijker dan internetgebruikers

4690604884_49f12b6743_b

De beschikbaarheid van digitale data over lezersgedrag heeft de dynamiek tussen journalisten en hun publiek veranderd. Toch stemmen papieren tabloids hun onderwerpen meer af op hun publiek dan kwaliteitssites, aldus Duitse wetenschappers. Zij ontdekten ook verschil tussen lezers en journalisten in hun voorkeur voor onderwerpen.

Door de permanente beschikbaarheid van click rates, user comments en trending topics, weten webjournalisten maar al te goed wat de lezer graag wil. Vanuit een economisch standpunt is dit handig: deze data kan gebruikt worden voor een hoger bereik. Maar de kennis over lezersvoorkeuren kan ook de kwaliteit van het nieuws beïnvloeden, omdat de interesse van het publiek niet altijd uitgaat naar wat, volgens journalistieke normen, écht belangrijk is.

Journalisten versus publiek

Om een beter beeld te krijgen van de verschillen tussen journalisten en hun publiek, vergeleken Manuel Wendelin, Ines Engelmann en Julia Neubarth de berichtgeving van Bild (een offline tabloid), Süddeutsche Zeitung (een kwaliteitskrant) en Spiegel Online (een kwaliteitsnieuwssite) met voorkeurslijsten van internetgebruikers.

Journalisten van kwaliteitssite Spiegel Online prefereerden politieke verhalen boven lifehack-verhalen, internetgebruikers andersom

De nieuwsvoorkeuren van online lezers werden verzameld via de ‘snelle’ nieuwssites Yahoo news, Virato.de en Focus Online. In de vergelijking werd gekeken of de nieuwsorganisaties de voorkeur gaven aan andere onderwerpen dan hun publiek, en hoe media hierin onderling verschilden.

Liever politieke verhalen

Hieruit bleek dat journalisten van de kwaliteitssite de voorkeur gaven aan politieke verhalen boven lifehack-achtige verhalen (met bijvoorbeeld geld- en opvoedvragen). Voor internetgebruikers is deze voorkeur juist andersom. Hun favoriete onderwerpen lijken daarmee het meest op de onderwerpen uit de papieren tabloid.

Het is opvallend dat juist de onderwerpen in een papieren krant de meeste overeenkomst hebben met de interesses van hun lezers, aangezien deze als enige niet over digitale data van die lezers beschikt. Dit kan worden verklaard door het feit dat kwaliteitskranten een specifieker publiek dienen dan tabloids, de internetgebruikers verschilden namelijk het meest van de journalisten van de kwaliteitskrant.

Manuel Wendelin, Ines Engelmann & Julia Neubarth. User Rankings and Journalistic News Selection. Journalism Studies

Foto door Superchango

Deel dit artikel:

Over Sjors Hofstede

Sjors Hofstede studeerde communicatiewetenschappen en een master Media & Journalistiek. Hij werkt als redacteur bij Blendle. Daarbuiten doet hij freelance media-onderzoek.

Reageer