Marleen Koolmees: ‘Goede journalistiek kost nou eenmaal tijd en geld’

Nieuws | De Voorspellers
  • Sara Madou
  • 12 december 2022
  • 616 woorden , 3 min. lezen

Marleen Koolmees (55) is chef human interest bij Libelle.

‘We leven in verwarrende tijden. Dat is voor iedereen zo, maar mediamakers hebben de specifieke verantwoordelijkheid om zaken helder weer te geven. Libelle is geen opinieblad en geen NRC, toch is het voor ons net zo goed van belang om ons af te vragen hoe we kunnen bijdragen aan een goed geïnformeerde, evenwichtige maatschappij. We zorgen nu meer dan ooit voor een sterke, evenwichtige koers, los van onderbuikgevoelens. Ik denk dat Libelle voor veel mensen een eerste stap is om kennis te maken met nieuwe ontwikkelingen. We leggen uit wat er gaande is, laten verschillende meningen horen. Die rol hebben we het afgelopen jaar uitgewerkt en dat blijven we doen.

Ik vind het soms lastig om te voorkomen dat je doorslaat in inclusief taalgebruik en mensen afschrikt

Niet dat het makkelijk is. Neem bijvoorbeeld inclusief taalgebruik; ik vind het soms lastig om te voorkomen dat je daarin doorslaat en mensen afschrikt. Er moet mijns inziens altijd ruimte blijven voor een dialoog. Hopelijk gaan we in de toekomst meer naar elkaar luisteren, al is dat wellicht een naïeve gedachte.

Evenwichtige verhalen

Iedereen die voor Libelle werkt, probeert als het goed is te zorgen voor evenwichtige verhalen. We hebben ervaren journalisten met mensenkennis en verstand van zaken, die hun onderzoek doen en doorvragen waar het nodig is. Neem de persoonlijke verhalen die we delen. Een verhaal heeft altijd een andere kant. Dat wil niet zeggen dat je, als je een slachtoffer van huiselijk geweld interviewt, de dader aan het woord moet laten. Maar wél dat je moet checken of het een waarachtig verhaal is. Libelle is een instituut dat wordt gezien als betrouwbaar, we zullen nooit zomaar iets roepen. Ik hoop dat we in de toekomst zo’n baken kunnen blijven.

Wat me opvalt, en waar ik me zorgen over maak, is dat het vinden van goede mensen steeds lastiger is geworden. Vaste mensen én freelancers. We hebben nu een redactie van ongeveer 35 mensen, ook deeltijders. Soms ben ik bang dat ons vak door bezuinigingen steeds meer uitgehold zal worden. Goede journalistiek kost nou eenmaal tijd en geld. Het is een self fulfilling prophecy. Heb je steeds minder mensen om content te maken, dan wordt de kwaliteit van die content minder en krijg je minder lezers. En dan maar roepen dat het tijdschrift dood is! Print is en blijft een moment van rust en focus, minder vluchtig dan online, en daarom ook nog steeds hartstikke relevant voor adverteerders.

Editie voor laaggeletterden

Zelf werk ik nu 20 jaar bij Libelle en in die tijd heb ik veel zien veranderen. Social media heeft een grote impact. Men kan nu iedere oprisping online zetten, ik denk niet dat dat snel minder wordt. Daarom focus ik liever op de voordelen. Als je naar Libelle mailt of belt krijg je een echt mens te spreken, een zeldzaamheid in tijden van chatbots. Die persoonlijke benadering past bij Libelle en geeft ons veel inzicht in de doelgroep. Zo is de editie die we laatst speciaal voor laaggeletterden maakten ontstaan uit een mail van een lezeres. En toen een andere lezeres laatst een uitgebreide bladbespreking stuurde, hebben we die uitgebreid doorgenomen.  Je kunt zeggen ‘daar heb ik geen tijd voor’, maar je kunt óók kijken of je er iets van kunt opsteken. Het zijn immers de mensen waar je het blad voor maakt.’

Illustratie: Gijs Kast 

 

De voorspellers 2023

Wat staat de journalistiek in 2023 te wachten? Voor de zesde keer blikken we vooruit op een nieuw jaar. Twaalf journalisten, onderzoekers en andere mediakenners vertellen wat ze verwachten én hopen dat 2023 gaat brengen. Bekijk ze hier allemaal.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.