Eerst lezen, dan pas betalen met LaterPay

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hoeveel tijd zou je wel niet besparen als je online artikelen meteen kon lezen, zonder je eerst te moeten registreren? Die vraag stelde Cosmin Ene van LaterPay zich ook. In twee klikken kun je verder gaan met lezen of kijken, betalen komt later.

Stel je voor dat je uit eten gaat bij een sushi-restaurant. De gastheer verwelkomt je, vraagt om je identiteitsbewijs en verzoekt je om 50 euro te betalen – nog voordat je een hap hebt gegeten. De kans dat je je omdraait en naar een ander restaurant gaat, is waarschijnlijk groot.  Maar wat in de offlinewereld ondenkbaar is, gebeurt online regelmatig. Eerst moet je een abonnement afsluiten, pas daarna kun je artikelen lezen.

Vriendelijke gastheer

Dat dat eigenlijk best gek is, is de gedachte achter LaterPay, een laagdrempelige manier om betaalde content aan te bieden. LaterPay is de vriendelijke gastheer die je rustig sushi laat eten en pas achteraf met de rekening komt. Het kan op verschillende manier geïntegreerd worden op je website, bijvoorbeeld met een WordPress plug-in of via het toevoegen van een enkele regel code. Daarna zijn twee klikken voldoende om bijvoorbeeld een artikel te kopen, maar LaterPay richt zich niet alleen op de journalistiek.

De meer dan 100 afnemers van LaterPay bevinden zich in allerlei sectoren: de nieuwssector, online educatie en wetenschap. LaterPay is niet verbonden aan één industrie en bedient iedereen, van vloggers tot kranten. Bekende journalistieke klanten zijn Der Spiegel, Hamburger Morgenpost en sinds vorige week Frankfurter Rundschau.

Elkaar online vertrouwen

Deze aanpak moet volgens oprichter en CEO Cosmin Ene het vertrouwen terugbrengen tussen de klant en uitgever. Bij een restaurant vertrouw je er ook op dat je niet ziek wordt van het eten en vertrouwt de eigenaar erop dat je niet wegrent zonder te betalen. Deze aanpak heeft nog een ander effect: de ervaring van de gebruiker staat centraal. Niks is zo vervelend als een uitgebreid registratieproces als je nog even snel voor werk een artikel wilt lezen.

De resultaten waarover Ene me vertelt, liegen er ook niet om: het afgelopen jaar ging 70% van de bezoekers akkoord met achteraf betalen en slechts 30% zag af van de aankoop. Van die 70% betaalde 80% ook daadwerkelijk. In vijf jaar tijd zijn er miljoenen stukken, van video’s tot artikelen, uitgegeven met betaling via LaterPay.

Voor de klanten biedt LaterPay drie verschillende opties in betaalmethodes: kleine betalingen per artikel (of andere vorm), passen voor onbeperkt toegang voor een gelimiteerde tijd en advertentievrij surfen op de website, oftewel AdVantage. Dit laatste is vooral handig voor bezoekers met een ad blocker. In plaats van de deur dichtgooien voor deze gebruikers, maakt LaterPay het mogelijk dat zij zonder advertenties gebruik maken van de website.

Ene is van mening dat online betalen veel handiger kan: “Payment usually is a bitch.” Alle drie de opties vermijden een ellenlang registratieproces, wat de kans verkleint dat de bezoeker ergens anders heen gaat. De bezoeker betaalt pas als er voor 5 euro is geconsumeerd.

Waarde toevoegen

Volgens Ene werkt de betaalmethode voor elke vorm van content die uniek is en inhoudelijk iets toevoegt. Ter illustratie: de laatste uitspraak van een Amerikaanse presidentskandidaat is volgens hem niet genoeg om lezers over te halen tot betalen, maar vergezeld van een historische of politieke analyse wel. Vooral video’s werken goed met de LaterPay-betaalmethode volgens Ene. Een blogger met ongeveer 43.000 gebruikers per maand heeft afgelopen jaar 21.000 EUR verdiend via LaterPay.

Twee klanten van LaterPay lichten hun ervaringen toe per e-mail. Mixology is een gratis tijdschrift dat sinds vorig jaar een deel van zijn artikelen tegen betaling online aanbiedt. Volgens medeoprichter Helmut Adam was LaterPay een test voor Mixology. “Lezers zijn nu gewend aan betaalde artikelen op onze website.”

Facebook en Twitter zijn marketingkanalen, geen online winkels. Verkoop content op je eigen platform

Desondanks bleek het lastig om een offline tijdschrift te combineren met online content. “Naar mijn mening werkt LaterPay het beste voor digitale uitgevers. We zijn bezig om onze online abonnees te integreren in het bestaande hardcopy tijdschriftabonnementenmodel. Daarom zullen we waarschijnlijk een andere software-oplossing installeren die ons volledige controle geeft over de relaties met lezers.”

Voor het afsluiten van een abonnement, moeten gebruikers nog het ouderwetse formulier invullen. Hiervoor wordt het 2-kliksysteem van LaterPay niet gebruikt. Adam geeft toe dat hij niet heeft gekeken of dit mogelijk is binnen de huidige opties van LaterPay.

In tegenstelling tot Mixology biedt GEO geen betaalde artikelen aan. GEO biedt bezoekers wel de mogelijkheid om advertentievrij de website te bezoeken. Daniela von Heyl, Digital Business Director, licht toe dat GEO gebruikt maakt van AdVantage van LaterPay en dit ook gaat toepassen op andere digitale producten. “Gebruikers van onze website GEO.de met een ad blocker kunnen ervoor kiezen om deze uit te schakelen of een dagpas te kopen voor 0,49 EUR, of een weekpas voor 2,99 EUR voor toegang tot de website zonder advertenties.”

Lokkertjes inzetten

Ook heeft LaterPay een adviestak om je te helpen bij het onder aandacht brengen van je inhoud. Ene geeft alvast één gratis tip weg aan uitgevers: “Gebruik sociale media verstandig. Facebook en Twitter zijn marketingkanalen, geen online winkels. Zet sociale media in om gebruikers naar je website te trekken, maar verkoop content op je eigen platform.”

Dat de toekomst draait om online verkoop, staat voor Ene buiten kijf. Hij wijst op de infografiek van Future Exploration Network dat per land inschat wanneer kranten in de huidige vorm significatie verliezen. Als het internet zo belangrijk wordt voor uitgevers -en dat is het al in bepaalde landen, waaronder Amerika-, dan moeten we de regels van het online spel wel kennen. “Online draait alles om cherry picking en alles moet supersnel. Niemand heeft zin om een hele krant te kopen als hij alleen pagina 4 wil lezen.”

Foto: David Shankbone 

Deel dit artikel:

Over Anrike Visser

Anrike Visser is bedrijfskundige, antropoloog en journalist. Ze heeft vier jaar gewerkt bij toezichthouder AFM. Schrijft nu vanuit Berlijn over start-ups, big data en fintech.

Reageer