De Pegel: Remco de Boer werd plotseling een veelgevraagd expert

Nieuws |
  • Redactie
  • 21 maart 2017
  • 667 woorden , 3 min. lezen

Hoeveel is expertise waard? En hoe word je eigenlijk een expert? We vroegen het aan specialist Remco de Boer (1965). Hij begon vierenhalf jaar geleden aan een boek over de succesvolle strijd van Nederlandse activisten tegen schaliegaswinning op Hollandse bodem. Het resultaat was Tussen Hoogmoed en Hysterie, vijf jaar strijd tegen schaliegas in Nederland. Een boek dat voor De Boer, die daarvoor ruim twintig jaar werkte als onafhankelijk communicatieadviseur voor technologische bedrijven, het begin betekende van een carrière in de journalistiek.

Mensen om me heen zeiden wel eens dat het boek me veel zou brengen, maar zelf moest ik dat nog maar zien

Anderhalf jaar na de publicatie van zijn boek is De Boer een veelgevraagd expert op het gebied van energietransitie. Hij schrijft onder andere voor het Financieele Dagblad, werkt in opdracht van BNR Nieuwsradio en spreekt op evenementen over energie. Toen De Boer aan zijn boek begon, had hij geen idee of het project een succes zou worden. “Mensen om me heen zeiden wel eens dat het boek me veel zou brengen, maar zelf moest ik dat nog maar zien.” De Boer schreef het boek niet om eraan te verdienen. “Het ontstond uit een brandend verlangen om ergens helemaal in te duiken. Een verwondering over de politiek die bij energietransitie komt kijken. Ik had zeker niet de indruk dat het zou leiden tot een nieuwe carrière.”

Goede deal met uitgever

Het kostte De Boer tweeënhalf jaar om zijn boek te voltooien. Hoe financierde hij dat? “Ik had goed verdiend met mijn werk als communicatieadviseur. Dat gaf mij ruimte om me op het onderwerp te storten.” Daarnaast sloot hij een goede deal met zijn uitgever: “Ik zou het hele boek zelf financieren. De uitgever was alleen verantwoordelijk voor de distributie, zelf nam ik alle risico’s op me. Hierdoor kreeg ik driekwart van de opbrengst van elk verkocht boek. Normaal gesproken zijn de royalty’s veel lager.” Uiteindelijk werd zijn boek vaak genoeg verkocht om uit de kosten te komen.
Hoewel De Boer al eerder columns schreef over energie, maakte het boek hem een expert. “Voor mijn boek deed ik zo’n tachtig interviews over het onderwerp met allerlei verschillende voor- en tegenstanders van schaliegaswinning,” vertelt hij. “Ik denk dat er weinig mensen zijn die dat hebben gedaan. Als je bereid bent om je ergens écht in te verdiepen, dan maakt dat je al snel een expert.” De journalist ondervond aan den lijve dat zijn expertise veel mogelijkheden bood. “Wanneer je wars van de mode onderzoek doet en je expertise opbouwt, beteken je iets voor veel partijen.”

Onafhankelijke positie

Op dit moment verdient De Boer lang niet zoveel als toen hij alleen commercieel werk deed. “Het kost tijd om iets op te bouwen, weet ik uit ervaring. Op dit moment zit er een mooie lijn in.” In zijn nieuwe rol als journalist bewaakt hij zijn onafhankelijke positie. Daarnaast laat De Boer zijn teksten nooit vooraf lezen, als hij spreekt op evenementen. “Daar krijg ik goed voor betaald, maar wat ik ga zeggen, wordt niet vooraf gecommuniceerd.”
Als het verhaal van De Boer iets laat zien, dan is het wel dat het ontwikkelen van een expertise geen decennia hoeft te duren. “Ik werk sinds anderhalf jaar als specialistisch journalist. Toen ik aan mijn boek begon was ik 48. Het kost wat tijd, maar ook weer niet ongelofelijk veel,” vertelt De Boer. Volgens hem is het ontwikkelen van een expertise in de eerste plaats een kwestie van passie en doorzettingsvermogen. “Als iets je interesse wekt, ben je bereid om er tijd in te steken. Niet iedereen zal slagen, daar moet je reëel in zijn, dat geldt zeker voor creatieve beroepen. Maar mensen die echt een verhaal te vertellen hebben en er vol voor gaan, die komen er altijd.”
Dit verhaal is onderdeel van De Pegel, een zoektocht naar nieuwe verdienmodellen voor freelancejournalisten. Een uitgebreider interview met Remco de Boer vind je op Blendle. Benieuwd welke onderwerpen nog meer aan bod kwamen? Kijk op www.depegel.media.
 

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.