We kijken meer televisie dan vorig jaar – tegen de trend in

Nieuws |
  • Piet Bakker
  • 09 januari 2020
  • 656 woorden , 3 min. lezen

Voor het eerst in vijf jaar neemt de tijd toe die de Nederlander gemiddeld voor de televisie doorbrengt. In 2019 keken we ruim tweeënhalf uur (156 minuten) per dag naar reguliere lineaire televisie, net zo veel als in 2018. Maar het aantal minuten dat ‘uitgesteld’ werd gekeken nam toe, terwijl ook langer naar het scherm werd gekeken om te Netflixen, Videoland te kijken en andere ‘on demand’ content tot ons te nemen. In totaal steeg de tijd die voor de televisie werd doorgebracht van 188 naar 192 minuten.
Lineair tv-kijken is sinds 2014 op z’n retour. In dat jaar werd er 190 minuten gekeken. Dat aantal daalt jaarlijks met zo’n 10 minuten per dag, tot 136 minuten in 2019. Uitgesteld kijken (binnen zes dagen na de reguliere uitzendtijd) wordt sinds 2008 gemeten door Stichting Kijkonderzoek (SKO). Toen ging het om 2 minuten per dag, in 2014 werd de grens van 10 minuten overschreden, in 2019 ging het al om 20 minuten per dag.
De categorie ‘overige schermtijd’ wordt sinds 2015 gemeten. Dat is de tijd die voor het ‘grote scherm’ wordt doorgebracht door ‘video on demand’ (Netflix, Videoland en Ziggo Movies & Series) te kijken, of naar teruggekeken programma’s van meer dan een week oud of naar andere opgenomen programma’s. In 2015 keken we 8 minuten gemiddeld per dag, in 2019 is dat aantal verdubbeld naar 36 minuten.

TV-kijktijd (regulier, uitgesteld en overig), 1988-2019, bron: SKO.

 
UPDATE/CORRECTIE: Bovenstaande grafiek wijkt af van de versie die aanvankelijk werd geplaatst. Het totaal aantal kijkminuten (192) en het uitgesteld kijken (20 minuten) is niet veranderd maar de verhouding tussen ‘direct’ kijken en overige schermtijd wel, dat laatste is aanzienlijk hoger terwijl het ‘directe’ kijken lager wordt ingeschat. De oorzaak is een verandering van methode bij SKO waardoor het kijken naar de HD-recorder nu bij ‘overige schermtijd’ wordt ondergebracht. Vergelijking tussen 2018 en 2019 is nog niet mogelijk omdat in 2018 de ‘oude’ methode werd toegepast. In de definitieve cijfers die SKO eind deze maand uitbrengt, zullen de cijfers van 2018 met terugwerkende kracht gecorrigeerd worden en ook volgens de nieuwe methode worden gepubliceerd. Dan is vergelijking tussen 2018 en 2019 wel mogelijk.

Marktaandelen

De NPO blijft de grootste in 2019 met een marktaandeel van ruim 37 procent (tussen 18.00 en 24.00 uur). RTL zag haar marktaandeel voor het vierde jaar op rij dalen (nu van 26,9 naar 26,2 procent). Talpa (SBS, Veronica, Net5) steeg ook en kwam voor het eerst sinds 2010 boven de 20 procent met het marktaandeel.
In 2019 zijn de marktaandelen op een iets andere manier berekend door SKO. Nu wordt ook het uitgesteld kijken meegerekend. De cijfers over 2018 zijn volgens dezelfde methode aangepast. Omdat we ‘oude’ en ‘nieuwe’ cijfers over 2018 hebben, kunnen we zien welke gevolgen de verandering van methode heeft. De ‘groten’ (NPO, RTL, Talpa) zien hun marktaandeel als gevolg van de nieuwe methode stijgen. Het kijken naar ‘overige’ zenders daalt. Dat betekent dat de programma’s van de grote drie het meest opgevraagd worden om uitgesteld te kijken of worden opgenomen om later terug te kijken.

Marktaandelen NPO, RTL, Talpa (SBS) en overig, 1990-2019, bron: SKO

 

Best bekeken programma’s

Het best bekeken programma van 2019 is de damesvoetbalfinale USA-Nederland (5,5 miljoen kijkers), daarnaast staan er nog vijf andere voetbalwedstrijden in de top 10. Het best bekeken niet-voetbalprogramma is de Luizenmoeder (5,1 miljoen). Ook het Eurovisie Songfestival (4,5 miljoen), Heel Holland Bakt (4,2 miljoen) en Wie Is De Mol (4,1 miljoen) staan in de top 10.
Het best bekeken nieuwsprogramma is het Journaal van 27 januari 2019 met 3,1 miljoen kijkers dat op de 16e plaats staat.

Het ‘andere’ kijken

Wat ontbreekt in deze cijfers? Het kijken naar tv-programma’s op de laptop, PC, tablet of mobiel (daar rapporteert SKO later deze maand over) en het kijken naar andere video en films op laptop, PC, tablet of mobiel: YouTube, Vimeo, Netflix, Dumpert, video’s op Facebook, Twitter of andere platformen.
Cijfers en rapporten zijn te downloaden vanaf kijkonderzoek.nl.
Foto: Frank Okay

Lees ook:

Het beeld van vorig jaar: we kijken weer minder televisie (en steeds meer uitgesteld) 
Online televisiekijken: geen groei, wel verschuivingen

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.