Margo Smit: ‘Interessant volgend jaar: de nieuwe criteria voor het omroepbestel’

Nieuws | De Voorspellers

Margo Smit (62) is ombudsman van de NPO.

‘De nieuwe criteria voor het omroepbestel worden interessant volgend jaar. Tot nu toe hebben we alleen regels gehad voor toetreding, uittreding is eigenlijk nooit ter sprake gekomen. Er is weleens een omroep gestopt, maar niet omdat die tegen de regels binnen het bestel opliep. In ons bestel hebben we pluriformiteit op een heel bijzondere manier bij de verschillende omroepen neergelegd. Alle overtuigingen die leven in Nederland hebben een plek in de waaier van dertien omroepen. Voor het eerst in lange tijd wordt dat systeem nu uitgedaagd. Hoe breed mag de waaier zijn? Zijn alle lamellen in de waaier nog relevant?

Scherpe randjes

We hebben heel lang verzuiling gehad, maar inmiddels zijn er ook omroepen samengevoegd. Powned bijvoorbeeld, die huist nu bij AvroTros. Je kunt je afvragen of Powned dan niet de scherpe randjes kwijtraakt. Die omroep was altijd een ongeleid projectiel, ze zijn ooit binnengelaten vanwege hun ‘belletje-trekken-imago’. Moet Powned nu dan gaan lijken op de andere twee omroepen? Het is goed om af en toe de vraag te stellen wat je wint of verliest met het samenvoegen.

Ik zeg nooit: die moet van de zender af. Ook niet bij Ongehoord Nederland

Mensen willen zichzelf gerepresenteerd zien, ze willen erkenning van hun zorgen of problemen. Als die in het nieuws aan bod komen, doen ze ertoe. Met nieuwe criteria voor omroepen moeten we zorgen dat we geen deel van het publiek missen. Wanneer ik onderzoek doe naar aanleiding van klachten over omroepen zeg ik dan ook nooit: die moet van de zender af. Ook niet bij Ongehoord Nederland. Nee, ik zeg altijd: het moet beter. De journalistieke kwaliteit en professionaliteit moeten omhoog.

Drie stuivers en een paperclip

Dan moeten tv-makers ook in staat worden gesteld kwaliteit te leveren. Ik hoor vaak van journalisten hoeveel ze wel niet moeten doen voor drie stuivers en een paperclip. Ik ga niet over salarissen of inrichting van de redactie, maar die rotcontracten en het uitwonen van mensen grijpen in op de kwaliteit. En dan mag ik er wel wat van zéggen, op z’n minst dat het me zorgen baart.

Ik zou ook willen dat de publieke omroep volgend jaar nog meer laat zien hoe programma’s worden gemaakt. Natuurlijk kunnen ze bij het achtuurjournaal niet elke keer beginnen met ‘gisteren zeiden we dit en dat baseerden we hierop’, maar het kan wel veel vaker dan nu gebeurt. Programma’s hebben vaak een website waar ze informatie over hun werkwijze kwijt kunnen. NOSop3 doet dat bijvoorbeeld, BOOS van Tim Hofman natuurlijk ook. Bij de meeste vragen die ik kreeg over de uitzending over The Voice kon ik rechtstreeks naar de uitleg op de site van BOOS verwijzen.

In gesprek met het publiek

Maar verantwoording afleggen aan het publiek kost natuurlijk ook tijd. Hoe moet dat bij programma’s waar ze dagelijks tv maken, van dinsdag tot en met zondag, met z’n vieren? Ik zeg weleens tegen de omroepdirecteuren dat ik vind dat de omroepen deze taak moeten faciliteren. Als ik een zak geld had, zou ik ’m persoonlijk gaan brengen. In gesprek gaan met het publiek: je kunt er zo ontzettend veel mee winnen.’

Illustratie: Gijs Kast 

 

De voorspellers 2023

Wat staat de journalistiek in 2023 te wachten? Voor de zesde keer blikken we vooruit op een nieuw jaar. Twaalf journalisten, onderzoekers en andere mediakenners vertellen wat ze verwachten van 2023. Bekijk ze hier allemaal.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.