Bloomberg vernieuwt door de nieuwsbehoefte van het publiek centraal te zetten

Bloomberg

Verschillende media hebben de afgelopen jaren de nieuwsbehoefte van de lezer, kijker of luisteraar in kaart gebracht. Zo ontwikkelde de NOS in Nederland het nieuwsbehoeftemodel en groeide lifestyle-tijdschrift Vogue online flink door beter in te spelen op specifieke behoeften van het publiek. Ook Bloomberg Media deed onderzoek naar nieuwsbehoeften en gebruikt de verworven inzichten als basis om te innoveren.

Bloomberg roept bij veel mensen associaties op met de Bloomberg Terminal die realtime inzicht geeft in de financiële markten. Daarnaast brengt het mediabedrijf financieel-economisch nieuws op radio, tv en internet. Het heeft een wat stoffig imago, terwijl het bedrijf volop in beweging is. In 2018 maakte Bloomberg de stap naar een betaalmuur op zijn website en het introduceerde een ‘jong’ nieuwsmerk dat uitsluitend te vinden is  op social-media-platformen: QuickTake.

Om te blijven innoveren en zich verder te ontwikkelen richtte Bloomberg twee jaar geleden BHIVE op. Het bedrijf  omschrijft het zelf als een ‘human-centered research and prototyping team’. BHIVE test manieren om het publiek van nieuws te voorzien, waarbij het de mens en zijn behoeften centraal wil stellen. Om dat ook echt waar te maken, werken de medewerkers van BHIVE met een eigen nieuwsbehoeftemodel.

Drie soorten nieuwsconsumenten

Het is een vrij simpel model dat het publiek verdeelt in drie groepen:

Nieuwsjagers

Zij zijn de eersten die op de hoogte zijn van breaking news en weten wat er trending is. Daar kunnen ze twee redenen voor hebben: een persoonlijke drive (ze willen goed geïnformeerd zijn) of een zakelijke (ze moeten boven op het nieuws zitten om hun geld te kunnen verdienen).

In het onderzoek naar nieuwsbehoeften leerde BHIVE onder meer dat deze mensen eigenlijk de hele bezig zijn met nieuws, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Ook bleek dat ze meteen op de hoogte willen worden gehouden, zelfs als nog niet alle feiten duidelijk zijn. Nieuwsjagers zijn ook mensen die tijd vrijmaken om een livestream te bekijken of die actief een liveblog open hebben staan bij groot nieuws.

Nieuwsverbinders

Dit zijn mensen die nieuws delen en erover praten, zowel aan de eettafel als op social media. Dat doen ze niet alleen vanuit een sociale behoefte, maar ook omdat de meningen van anderen over het nieuws hen helpen om beter te begrijpen wat er gebeurt in de wereld om hen heen.

Uit onderzoek van BHIVE bleek dat nieuwsverbinders vaak links naar artikelen delen via chat-apps. Daarnaast zijn ze bang om niet op de hoogte te zijn van het nieuws en dus niet mee te kunnen praten.

Meningzoekers

Deze groep is, in tegenstelling tot de nieuwsverbinders, niet zozeer op zoek naar wat hun omgeving vindt van het nieuws. Ze horen veel liever wat experts en opinieleiders vinden, om zo te kunnen begrijpen waarom wat er gebeurt in de wereld belangrijk is.

Vooral die ‘waarom-is-dit-belangrijk-vraag’ is essentieel voor de meningzoekers, ontdekte de onderzoekers van BHIVE. Daarnaast heeft deze groep vaak heel specifieke onderwerpen waar ze alles over willen weten, meer dan ze kunnen halen uit de berichtgeving in de algemene nieuwsmedia. Ook volgen ze specifieke journalisten of auteurs, omdat ze waarde hechten aan hun perspectieven of meningen. 

Gebruik in de praktijk

De inzichten in de verschillende groepen helpen BHIVE als ze nieuwe producten of diensten willen ontwikkelen. Zo werd op basis van de behoeftes van de nieuwsjagers een aparte sectie binnen de app van Bloomberg ontwikkeld: The Bulletin. De functie is bedoeld voor zogeheten ‘micromomenten’, wanneer een nieuwsjager minder dan een minuut de tijd heeft, maar wel op de hoogte wil zijn. The Bulletin bestaat altijd uit drie verhalen die, met behulp van kunstmatige intelligentie, in een paar regels worden samengevat.

Ook bij het doorontwikkelen van het nieuwsmerk QuickTake, dat tot voor kort TicToc heette, zie je het gebruik van het nieuwsbehoeftemodel terug. QuickTake brengt nieuws in videovorm op zo ongeveer ieder social-media-platform dat je je kunt bedenken. Met het oog op de nieuwsjagers is kort veelal het codewoord, maar Bloomberg wil ook de nieuwsverbinders goed voorzien in hun behoefte. “Gebruikers willen kleine brokjes content, maar ook een beeld van het gesprek rondom het nieuws”, zegt Karen Johnson, die leiding geeft aan het onderzoeksteam van BHIVE, daarover. 

Daarom werd The Keyframe ontwikkeld, een soort visuele equivalent van een quote, die puur op basis van beelden het nieuws van duiding voorziet. In dit artikel op Medium legt BHIVE uitvoeriger uit hoe onderdelen van QuickTake zijn ontwikkeld, op basis van de behoefte van het publiek.

Foto: Adeolu Eletu

Lees ook:

Lifestyleblad Vogue verdubbelde het aantal bezoekers door hun nieuwsbehoeften in kaart te brengen 

Over Elger van der Wel

Elger van der Wel is gespecialiseerd in innovatie in de journalistiek en media. Hij werkte acht jaar bij de NOS, eerst als redacteur; later was hij Product Owner van NOS.nl en zette hij het NOS Lab op. Vervolgens werkte hij twee jaar als Chief Content bij OK GO, waar hij onder meer de redactie van Numrush.nl en Vance.nl aanstuurde. Tegenwoordig is hij freelancer.