Nieuws

Poen, pret en prestige: Arco Gnocchi (Dag en Nacht) over de toekomst van de podcast

Nieuws | Innovatie

Arco Gnocchi is sinds 1 mei hoofdredacteur bij Dag en Nacht Media. Een compleet nieuwe functie bij het podcastnetwerk dat intussen vijf jaar oud is. Hij heeft grote plannen met het bedrijf, in het bijzonder: meer eigen producties maken. ‘Poen, pret en prestige gelden ook in deze wereld. Sommige podcasts brengen geld op, andere hebben een maatschappelijk doel en de rest is puur voor de lol.’

23 september 2021
1050 woorden 4 min. lezen

‘Er werken nu 26 mensen in dienst bij Dag en Nacht Media en we barsten bijna uit onze voegen. Over een paar maanden verhuizen we naar een kantoor in Amsterdam-West dat drie keer zo groot is. Daar hebben we meer opnamestudio’s, dus is er volop ruimte voor groei. Het gaat me eigenlijk nog niet snel genoeg, we hebben zoveel mooie plannen. Eind dit jaar lanceren we drie splinternieuwe podcasts met een journalistieke insteek, waar ik heel veel zin in heb. We willen oprechte en ijzersterke content bieden. Sterke, verhalende podcasts met een kwaliteitsstempel. Dat je weet iets goeds te gaan luisteren, als je ziet dat Dag en Nacht het maakt.’

Nieuwsconsumptie

‘Jonge mensen kijken geen televisie meer en lezen geen papieren kranten, maar ze zijn misschien wel nieuwsgieriger dan ooit. Dat maakt het een ontzettend uitdagende en interessante doelgroep om content voor te maken. Ik heb zelf een turbulente jeugd gehad en weet hoe het is om te zitten met allerlei vragen over jezelf, over hoe de wereld werkt. Daarom maak ik graag dingen voor die leeftijdscategorie. In het verleden deed ik dat onder andere bij NOS op 3 en BNNVara, waar ik jarenlang werkte aan 3 op Reis. Dat was mijn leven, ik was continu onderweg. Maar toen werd ik vader en was dat toch iets minder praktisch. Ik luisterde al jaren Engelstalige podcasts en dat werd een behoorlijke obsessie. Zelf heb ik er eentje met voetbaljournalist Freek Jansen, over Ajax: de Pak Schaal-podcast. Heel leuk om te doen, maar echt een hobbyproject. Sindsdien lieten podcasts me helemáál niet meer los. Ik ben voor Radio 1 Alicante op gaan zetten, met elke week een verhaal waar twintigers het met hun vrienden over willen hebben.’

Hoofdredacteur

‘Tim de Gier en Anne Janssens sprak ik al regelmatig, sinds ze in 2016 met Dag en Nacht Media waren begonnen. Ik vond het tof dat ze het bewijs leverden dat je dus ook in Nederland succesvolle, professionele podcasts kon maken. Midden 2021 bleek het perfecte moment om samen te gaan werken en sinds 1 mei ben ik in dienst als hoofdredacteur. We zijn het grootste podcastnetwerk van Nederland, maar staan er nu met name om bekend dat we anderen helpen met hun producties en ze bijvoorbeeld koppelen aan ons adverteerdersnetwerk. Mijn doel als hoofdredacteur is om meer eigen producties te maken. Er zitten nu een stuk of vijf eigen podcasts in productie. Mensen denken bij het genre aan dingen die vanzelf ontstaan en dat is vaak het geval, maar dit wil niet zeggen dat je het niet óók met meer voorbereiding, research en redactie aan kunt pakken. Wij zetten in op een journalistieke aanpak voor de podcast. Daar komt veel bij kijken, maar dat maakt het ook juist zo interessant.’

Diversiteit

‘Ondertussen moet het op termijn ook rendabel zijn, qua aantal mensen dat er naar luistert en de adverteerders die aansluiten. Een spagaat die ieder journalistiek medium wel kent. We investeren flink in de band met adverteerders. Veel van hen zijn betrokken bij meerdere podcasts en we kijken goed naar waar ze bij aansluiten én hoe we ze meenemen in het geheel. Denk bijvoorbeeld aan een playlist maken die past bij het merk en ook nog gewoon leuk is om naar te luisteren. Niet alle bedrijven snappen nu nog waarom ze geld uit zouden moeten geven aan podcasts, maar ik zie dat daarin wel een ontwikkeling gaande is. Men staat er steeds meer voor open.

Wat onderwerpen betreft doen we van alles, van opvoeden via wielrennen tot true crime. Die diversiteit zoeken we daarom ook in ons team, bijvoorbeeld qua leeftijd en interesses. Zelf houd ik erg van geschiedenis en zou ik graag een podcast maken over de rol van vrouwen in de geschiedenis. Er zijn zoveel verhalen in die hoek die nu onvoldoende aan bod komen. Podcasts hebben een zweem van “elitair” om zich heen hangen, maar dat is onterecht. Mijn eigen Ajax-podcast wordt bijvoorbeeld door allerlei soorten mensen beluisterd. Hij is trouwens nog geen onderdeel van Dag en Nacht Media, best een beetje gek misschien, maar daar zijn we mee bezig. Al is het ergens ook fijn dat hobby en werk op deze manier gescheiden zijn.’

Huilend op de fiets

‘Op het eerste oor lijkt het misschien allemaal hetzelfde, maar er zit veel verschil in podcasts. “Pak Schaal” is een kletscast, “‘Dit komt nooit meer goed” van Roos Schlikker en Malou Holshuijsen is weer compleet wat anders. Daarin gaan ze op zoek naar non-succesverhalen. Podcast is vaak een empathisch medium. Het komt binnen, raakt je omdat er geen beeld bij zit om je te af te leiden. Ik kan bij sommige verhalen huilend op de fiets zitten hoor. Het liefst wil ik dat mensen slimmer of gelukkiger worden van onze podcasts. Ze moeten er iets van opsteken of er door geraakt worden. Soms is het meer het een, soms meer het ander. Als het maar iets met je doet.’

Verzadiging

‘Je ziet nu nieuwe podcastbedrijven opduiken, maar er is nog genoeg potentie voor adverteerders. Aan het aantal luisteraars zit natuurlijk wel een max. Het schijnt dat mensen maximaal vijf of zes podcasts actief kunnen volgen. Kom je met iets nieuws, dan moeten ze dus een ander exemplaar schrappen. Maar meer luisteraars betekent wellicht ook grotere budgetten. Kun je vijf journalistieke verhalen brengen per jaar in een serie in plaats van één. Poen, pret en prestige gelden ook in deze wereld. Sommige podcasts brengen geld op, andere hebben een maatschappelijk doel en de rest is puur voor de lol. Al zit daar natuurlijk regelmatig overlap in.’

Foto Arco Gnocchi: Niels Blekemolen 

Arco Gnocchi – foto: Niels Blekemolen