Dit zijn de tien best gelezen verhalen op SVDJ.nl van 2018

Nieuws |
  • Redactie
  • 24 december 2018
  • 751 woorden , 3 min. lezen

Dit artikel is ingesproken, want daar is steeds meer behoefte aan

De podcast wordt steeds populairder, de smart speaker is in opmars: luisteren is wat we willen. Dat hebben ze bij Blendle, Vrij Nederland en Laadscherm goed begrepen. Maar hoe pak je dat nou handig aan, zo’n verhaal inspreken? Redacteur Sjors Hofstede zocht het uit en sprak daarna, lekker meta, z’n eigen artikel in.

Waarom Blendle in Nederland inzet op het abonnementsmodel

Hoe gaat het nu met Blendle? In een drieluik namen we de Nederlandse, Amerikaanse en Duitse tak van het bedrijf onder de loep. In Nederland blijkt micropayment (kleine bedragen betalen per artikel) niet meer de heilige graal. Oprichter Alexander Klöpping gelooft in het abonnementsmodel, waarbij je voor een vast bedrag per maand een selectie artikelen krijgt. ‘Voor het eerst heb ik door wat het product is dat ik wil maken,’ zegt hij er zelf over tegen Catrien Spijkerman.

Vrij Nederland 2.0: hoe een hippe start-up-methode hielp bij het heruitvinden van het blad

Een tijdschrift dat 78 jaar bestaat heeft niet zo veel gemeen met een start-up. Toch liet hoofdredacteur Ward Wijndelts zich bij de vernieuwing van het blad door jonge bedrijfjes inspireren. De opdracht die hij van uitgever Patrick Swart meekrijgt is: bedenk een product op basis van de waarden van Vrij Nederland, en kom met een verdienmodel waarmee vanaf 2020 zwarte cijfers zijn te halen. Zélfs als dat betekent dat print helemaal sneuvelt. Een reconstructie.

In Roermond wordt de politiek nog door één krant gecontroleerd

Hoe scherp houden lokale kranten, omroepen en websites de politiek in Nederland nog in de gaten? In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen zochten we naar een antwoord op die vraag in drie gemeentes. In Roermond houdt De Limburger de vinger aan de pols, die in 2011 het schandaal rond wethouder Jos van Rey aan het rollen bracht. Jaren later is diezelfde Van Rey nog altijd een graag geziene figuur in Roermond, blijkt op de presentatie van een boek over ‘El Rey’. Lees ook de reportages uit Nijmegen en Bunschoten-Spakenburg én het grote GR18-onderzoek naar lokale journalistiek.

Van een zak met geld naar intensieve begeleiding: hoe het Stimuleringsfonds zijn innovatie-traject omgooide

De subsidieregeling voor innovatie van het Stimuleringsfonds werd dit jaar vervangen door een ‘accelerator’. Deelnemers krijgen nog steeds subsidie, maar in kleine bedragen en voor kortdurende fases. Innovatiecoördinator Peter Smet: ‘We sporen ze continu aan en accepteren geen excuses. Wie bij ons kwam om even een leuk project met subsidie te draaien, valt al snel uit.’

Duitse uitgevers kiezen massaal voor de betaalmuur (en verdienen daar goed aan)

Bijna alle Duitse uitgevers zijn er deels of volledig op overgestapt. Dat is een flinke koerswijziging, want nog niet zo lang geleden draaide het vooral om het verzamelen van kliks om banneradverteerders te behagen. Recent hebben Der Spiegel en Handelsblatt hun betaalstrategieën grondig aangepast om meer winst uit online te halen.

Snel en gedegen journalistiek onderzoek doen: zo pak je dat aan

Wat moet je kunnen om een goed onderzoeksverhaal te maken? Bij de Researchdesk, de gezamenlijke onderzoeksdienst van  BNNVARA, Human, NTR en VPRO, kennen ze alle trucs. Onderzoeksjournalisten Annelies Botjes en Peter Keizer noemen er zeven. De belangrijkste? Overschat je eigen Google-skills niet.

De vraag der vragen voor freelance journalisten: hoe kun je je als zelfstandige het beste verzekeren?

Hoe zorg ik voor inkomen als ik ziek word? Jonge freelancer Jorieke van Noorloos besloot ‘m niet langer voor zich uit te schuiven en dook in de wereld van verzekeringen en broodfondsen. ‘Vertrouw ik semi-bekenden goed genoeg om me in een broodfonds te storten? Wil ik tweehonderd euro per maand ophoesten bij een grote, anonieme verzekeringsmaatschappij? En vind ik het wel een prettig idee dat zoveel semi-semi-bekenden mijn situatie kennen als ik ziek raak en schenkingen wil?’

Hoe journalisten van burgers leerden te wobben

Het klinkt als de omgekeerde wereld, maar het is echt waar. In het onderzoeksproject Brussels Papers werden de bijverdiensten van Brusselse politici gewobd door kritische vrijwilligers, die journalisten bij hun onderzoeksproject betrokken. ‘Vaak zijn journalisten arrogant en staan ze niet open voor een samenwerking met burgers. Voor dit project benaderden we alleen journalisten die we al kenden van eerdere samenwerkingen. De burgers waren evenveel “waard” als de journalisten.’

Zes tips voor journalisten die zelf visualisaties willen maken

Dankzij visualisatietools zoals LocalFocus kunnen journalisten tegenwoordig zelf eenvoudig visualisaties maken. Helaas is het vinden van goed werkende visualisatietools soms lastig. Deze sites kunnen je helpen de ideale tool te vinden als je door de bomen het bos niet meer ziet.

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.