Op deze dossierpagina vind je informatie over het thema Publieksbetrokkenheid. Bij dit onderwerp kun je denken aan vragen als: Hoe kunnen redacties diverse perspectieven betrekken? Op welke manieren kun je journalistieke keuzes en processen toelichten aan het publiek? En hoe kan de journalistiek zich aanpassen aan veranderende verwachtingen van het publiek, zonder haar kernwaarden te verliezen?

Journalistieke organisaties houden zich steeds actiever bezig met dit soort vragen. Wil je je verder in dit thema verdiepen? Bekijk hieronder het onderzoek en verhalen van mensen en organisaties die zich inzetten voor het versterken van de relatie tussen publiek en journalist, en het aanbod van SVDJ op dit gebied.

Sectorverkenning

Hoe kunnen we betrouwbaarheid en kwaliteit van journalistiek waarborgen: het is één van de opgaves waar de journalistiek voor staat.

Hoewel het vertrouwen in nieuws in Nederland nog altijd hoog is in vergelijking met andere landen en nieuwsmerken een goed imago hebben, zet een dalende interesse in nieuws en afname van nieuwsgebruik dit onder druk.

Hoe kan de journalistiek hiermee omgaan? Om deze brede opgave te concretiseren, heeft SVDJ Karlijn Goossen in 2024 gevraagd om inzichten te verzamelen van experts binnen de journalistieke sector.

Veel experts benadrukten het belang van reflectie op de relatie tussen journalist en publiek. De opgehaalde informatie is vervolgens gebruikt om tijdens een sectorbijeenkomst op 2 juli 2024 verder te verdiepen. Ben je benieuwd naar inzichten van experts en resultaten van de sectorbijeenkomst? Download de samenvatting hieronder.

Samenvatting verkenning

Quotes deelnemers verkenning

Quote Margo Smit, ombudsman NPO: ‘Het publiek moet jou als journalist geloven en vertrouwen, en dat is iets wat je niet zomaar kunt opleggen. Dit vraagt om zelfreflectie en het vermogen om vanuit de ogen van het publiek naar je eigen werk te kijken.’
Quote Gert-Jan van Teeffelen, adjunct-hoofdredacteur, De Volkskrant: ‘Door middel van campagnes (zoals de Volkskrant Open, red.) laten we zien hoe onze journalistiek werkt en proberen we het vertrouwen van het publiek terug te winnen.’
Quote Mark Boukes, Universitair hoofddocent communicatiewetenschappen, Universiteit van Amsterdam: ‘Vertrouwen in journalistiek is een breed en complex begrip, dat vaak versimpeld wordt tot vragen als 'Is de journalist objectief?'. Maar volgens mij omvat vertrouwen veel meer aspecten’
Quote Carmen Fernald, Hoofdredacteur Levensbeschouwing & Caribisch Netwerk, NTR: ‘Door bewust met representatie om te gaan en verschillende perspectieven op te zoeken, kan journalistiek relevanter en betrouwbaarder worden voor een breder publiek.’
Quote Laurens Vreekamp, auteur van het boek The Art of AI en oprichter Future Journalism Today Academy: 'We moeten bij iedere redactionele, inhoudelijke, technologische en organisatorische keuze bedenken hoe deze de betrouwbaarheid en de relatie met ons publiek verbetert.'
Quote op afbeelding: Sophie van Oostvoorn, journalistiek strateeg en auteur van De Nieuwe Lezer ‘Het opbouwen van vertrouwen draait om het ontwikkelen van een open relatie waarin je samen met het publiek kijkt naar de problemen en oplossingen. Alleen zo kan journalistiek relevant blijven in een wereld waar influencers vaak meer invloed hebben dan traditionele nieuwsmerken.’
Quote Renée van der Nat, senior onderzoeker lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie: “Vertrouwen is een wisselwerking; net zoals journalisten verwachten dat het publiek hen vertrouwt, zouden journalisten hun publiek ook moeten vertrouwen. Daarover weten we nog niet zo veel, en dat is problematisch, vooral als het gaat om groepen die zich niet vertegenwoordigd voelen in de media.”
Quote Kiki de Bruin, PhD-onderzoeker bij Hogeschool Utrecht en WUR, doet onderzoek naar o.a. nieuwsmijding: “Mensen weten niet altijd waarom journalisten bepaalde keuzes maken, zoals terughoudendheid bij het publiceren van onzekere informatie. Journalisten houden zich aan strikte ethische regels, maar het publiek ervaart dat niet altijd als betrouwbaar.”

Incubatorprogramma 2025

Op basis van de verzamelde inzichten uit de sectorverkenning, wil SVDJ in 2025 samen met professionals op zoek naar oplossingen voor een meer publieksgerichte journalistiek.

Binnen het Incubatorprogramma richten we ons volledig op gedeelde vraagstukken uit de journalistieke sector. Elke ronde staat er één thema/journalistiek probleem centraal. Deze thema’s worden gekozen door SVDJ en onderbouwd door onderzoek en input uit de sector zelf. De centrale vraag voor de Incubator 2025 is: ‘Hoe betrekken we het publiek bij de journalistiek?’.

Benieuwd naar de oproep en hoe je je kunt aanmelden voor het programma? Kijk hier verder:

Meer info Incubator

Media van Morgen

Op zoek naar inspirerende voorbeelden uit de sector?

Media van Morgen op 7 november in Haarlem stond helemaal in het teken van publiekbetrokkenheid. Tijdens deze dag gingen we op verkenning hoe journalistieke organisaties hun publiek beter proberen te betrekken, wat het ze oplevert en wat we daarvan kunnen leren. Een bijeenkomst voor journalisten, uitgevers, omroepen, investeerders, onderzoekers en studenten.

Sessies die je kon bezoeken waren o.m.:

  • Een betere band met je publiek: lessen van het interactieteam van EenVandaag
  • How investigative platform The Ferret engages its audience (Engelstalig)
  • Hoe Spot On (KRO-NCRV) hun achterban actief betrekt en zo een stem geeft aan jonge biculturele vrouwen

 

Onderzoeken over publieksbetrokkenheid

Op zoek naar meer verdieping? Er zijn verschillende onderzoekers en organisaties met expertise op dit gebied.

Verhalen over journalistiek en publiek

Lees artikelen die eerder op SVDJ.nl verschenen over de wisselwerking tussen de journalistiek en het publiek.

Meer dossiers