Op deze dossierpagina vind je informatie over het thema Publieksbetrokkenheid. Bij dit onderwerp kun je denken aan vragen als: Hoe kunnen redacties diverse perspectieven betrekken? Op welke manieren kun je journalistieke keuzes en processen toelichten aan het publiek? En hoe kan de journalistiek zich aanpassen aan veranderende verwachtingen van het publiek, zonder haar kernwaarden te verliezen?
Journalistieke organisaties houden zich steeds actiever bezig met dit soort vragen. Wil je je verder in dit thema verdiepen? Bekijk hieronder het onderzoek en verhalen van mensen en organisaties die zich inzetten voor het versterken van de relatie tussen publiek en journalist, en het aanbod van SVDJ op dit gebied.
Sectorverkenning
Hoe kunnen we betrouwbaarheid en kwaliteit van journalistiek waarborgen: het is één van de opgaves waar de journalistiek voor staat.
Hoewel het vertrouwen in nieuws in Nederland nog altijd hoog is in vergelijking met andere landen en nieuwsmerken een goed imago hebben, zet een dalende interesse in nieuws en afname van nieuwsgebruik dit onder druk.
Hoe kan de journalistiek hiermee omgaan? Om deze brede opgave te concretiseren, heeft SVDJ Karlijn Goossen in 2024 gevraagd om inzichten te verzamelen van experts binnen de journalistieke sector.
Veel experts benadrukten het belang van reflectie op de relatie tussen journalist en publiek. De opgehaalde informatie is vervolgens gebruikt om tijdens een sectorbijeenkomst op 2 juli 2024 verder te verdiepen. Ben je benieuwd naar inzichten van experts en resultaten van de sectorbijeenkomst? Download de samenvatting hieronder.
Samenvatting verkenningQuotes deelnemers verkenning
Incubatorprogramma 2025
Op basis van de verzamelde inzichten uit de sectorverkenning, wil SVDJ in 2025 samen met professionals op zoek naar oplossingen voor een meer publieksgerichte journalistiek.
Binnen het Incubatorprogramma richten we ons volledig op gedeelde vraagstukken uit de journalistieke sector. Elke ronde staat er één thema/journalistiek probleem centraal. Deze thema’s worden gekozen door SVDJ en onderbouwd door onderzoek en input uit de sector zelf. De centrale vraag voor de Incubator 2025 is: ‘Hoe betrekken we het publiek bij de journalistiek?’.
Benieuwd naar de oproep en hoe je je kunt aanmelden voor het programma? Kijk hier verder:
Meer info IncubatorMedia van Morgen
Op zoek naar inspirerende voorbeelden uit de sector?
Media van Morgen op 7 november in Haarlem stond helemaal in het teken van publiekbetrokkenheid. Tijdens deze dag gingen we op verkenning hoe journalistieke organisaties hun publiek beter proberen te betrekken, wat het ze oplevert en wat we daarvan kunnen leren. Een bijeenkomst voor journalisten, uitgevers, omroepen, investeerders, onderzoekers en studenten.
Sessies die je kon bezoeken waren o.m.:
- Een betere band met je publiek: lessen van het interactieteam van EenVandaag
- How investigative platform The Ferret engages its audience (Engelstalig)
- Hoe Spot On (KRO-NCRV) hun achterban actief betrekt en zo een stem geeft aan jonge biculturele vrouwen
Onderzoeken over publieksbetrokkenheid
Op zoek naar meer verdieping? Er zijn verschillende onderzoekers en organisaties met expertise op dit gebied.
- DichterbijNieuws – Burgerdialogen: zo versterken pers en publiek de journalistiek
- Reuters Instituut & Commissariaat voor de Media – Digital News Report Nederland 2024: Interesse in nieuws neemt af, vertrouwen in nieuws daalt licht
- Reuters Instituut – Public perspectives on trust in news. Reuters Institute for the Study of Journalism.
- UseTheNews – Jonge journalisten vinden interactie doodnormaal