SVDJ Accelerator van start: ‘Door met innovatie bezig te zijn, houden we onszelf een spiegel voor’

Nieuws | Innovatie

Klantensegment, waardepropositie, key partnerships: bij een groot deel van de deelnemers aan de Accelerator, het innovatietraject van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, doen deze woorden nog niet direct een lampje branden. Toch zullen de deelnemers zich die termen – onderdeel van het Business Model Canvas – de komende zeven maanden eigen maken, terwijl ze met behulp van zelfbedachte experimenten hun innovatieve journalistieke businessideeën verder uitwerken. 

‘Een Business Model Canvas is het verhaal over jouw plan dat je kunt uitleggen aan de buitenwereld, maar ook een middel om te checken of de aannames die je doet over jouw bedrijfsmodel kloppen,’ licht workshopleider Jille Sol toe. Op de vloer van de Social Impact Factory in Utrecht waar de deelnemer van de Accelerator op zaterdag 14 mei voor het eerst bij elkaar komen, heeft hij voor het gemak met tape een groot canvas gemaakt waarin de verschillende onderdelen van het bedrijfsmodel zijn getekend. Met grote passen stapt hij van rechts naar links door de verschillende vakken. 

Enthousiast gaan de twaalf teams vervolgens zelf aan de slag met hun vellen papier, waarop ze met post-its hun eigen businessmodel canvas (BMC) kunnen invullen. De komende zeven maanden zullen ze steeds terugkeren naar dit model, aan de hand van een strak systeem van begeleiding, sprints, experimenten en subsidie. Van A/B-testen en prototypes bouwen tot het houden van betrouwbare klanteninterviews: alles is mogelijk tijdens het journalistieke innovatieprogramma dat dit jaar voor de zesde keer door het SVDJ georganiseerd wordt. Per team wordt samen met een jury bestaande uit experts bepaald wanneer welke stap wordt genomen en wat voor begroting daarbij past. 

Spiegel voorhouden 

Aan de Accelerator doen dit jaar zowel nieuwe teams als alumni van eerdere edities mee. Eén van de terugkerende teams is Opt Out Advertising, een bedrijf dat uitgevers, domeinen en mediabureaus helpt om op een privacyvriendelijke manier relevante advertenties aan te bieden. ‘Vorig jaar hadden we het gevoel dat we eigenlijk meerdere businessmodellen konden uitwerken. Daar willen we nu dus weer mee verder,’ zegt CEO Tom van Bentheim. Deelname aan de Accelerator dwingt het team ook om innovatief te blijven denken: ‘Het is verleidelijk om te vervallen in die dagelijkse bezigheden. Ik kan nu met een klant aan de slag gaan en dat levert dan direct omzet op. Door ook een aantal uur per week met innovatie bezig te zijn, houden we onszelf een spiegel voor.’ 

opt-out-advertising-opt
fd-digitaal-fdd

Links: Team Opt Out Advertising. Rechts: Team FD Digital

Een team van Het Financieele Dagblad doet voor het eerst mee aan de Accelerator. ‘We willen onderzoeken hoe we nog meer uit de journalistieke content op onze website kunnen halen,’ vertelt engagement editor Sjors Rodenburg. Het team bestaat onder andere uit een data-analist, designer en de engagement editor, maar de rest van de redactie betrekken bij hun ideeën is ook belangrijk, voegt Tahirah Salomon toe. ‘Daarmee bedienen we uiteindelijk ook de lezer.’ 

Pay it forward 

Dat de kennis die de teams opdoen bij de Accelerator verder doorsijpelt, is precies wat Karlijn Goossen, hoofd Contentmakers Journalistiek bij de Evangelische Omroep en mentor bij de Accelerator, voor ogen heeft. ‘Als mentor wil ik graag mijn eigen ervaringen delen: pay it forward. Ik hoop dat de ervaring die de teams tijdens de experimenten opdoen, via hen ook weer bij anderen terechtkomt. Ik denk dat ik zelf ook veel van de deelnemers ga leren.’ 

Experimenten in korte sprints van maximaal één maand vormen de basis van de Accelerator, vertelt programmacoördinator Willemijn Dekker. ‘Deelnemers volgen een strak stramien. Dat klinkt schools, maar door experimenten klein te houden en stappen te zetten op basis van voortschrijdend inzicht, komen teams steeds een stap verder met hun innovaties. In plaats van zomaar allerlei dingen te bouwen, willen we dat deelnemers hun aannames testen. Zo ban je onzekerheden uit en voorkom je dat je met een product eindigt dat niet gebruikt wordt.’   

pan-asian-communications-pan
img_0168

Links: Team Pan Asian Collective. Rechts: Mentor Robin Keeris in gesprek met team Heare

Aannames testen 

Tijdens het middagprogramma gaan de deelnemers meteen zelf aan de slag: in anderhalf uur moeten ze formuleren wat ze in het meest optimale scenario willen bereiken binnen twee jaar. Daarbij horen ook de vragen: welk probleem willen ze oplossen tijdens het Acceleratorprogramma? Welke meest risicovolle aannames horen daarbij? En hoe willen ze die testen? Na afloop pitchen ze hun plannen direct in twee minuten aan de hele groep én jury. 

De jury is het meest onder de indruk van de pitch van het team van Pan Asian Collective. In 2021 deed het collectief – dat als doel heeft creatieven met Aziatische roots te verbinden, te inspireren en hun zichtbaarheid te vergroten – al mee met de Accelerator Light. Nieuwe teamlid Zoë Horsten is er vandaag voor het eerst bij: ‘We moeten nu gaan kijken naar de lange termijn: ons netwerk is er, maar we moeten erachter komen of de behoeftes die wij denken dat onze doelgroepen hebben, er daadwerkelijk zijn.’ Vertrouwen in de samenwerking tussen de teamleden – die elkaar nog maar één dag kennen – is er in ieder geval: ‘Volgens mij matcht het!’ 

De SVDJ Accelerator loopt van mei tot en met november 2022. Hier vind je alle deelnemende teams en meer informatie over de regeling. 

Foto’s door SVDJ

Grote foto bovenaan, van links naar rechts: Mentor Gert-Jan Strik, workshopleider Jille Sol,  Nico van Hemert (TwitterTap), Karlijn Goossen (mentor), Jeroen van de Nieuwenhof en Laurens van den Berg (Tolkie). Op de grond Heleen Emanuel (van Emanuel)


Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.